تاریخ: ۱۷:۴۸ :: ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
اقلام تجارت اتحادیه اوراسیا تا پایان ۲۰۲۲ نهایی می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت:ایران و اتحادیه اوراسیا تاکید دارند که تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ لیست اقلام تجارت اوراسیا نهایی و به تصویب کشور‌های عضو برسد، تا بتوانیم موافقت‌نامه تجارت آزاد را امضا کنیم.

آقای علیرضا پیمان‌پاک می گوید: با تاکید بر تسریع در انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا  با وزیر اقتصاد اوراسیا دیدار و گفتگو صورت گرفت. با توجه به برگزاری فشرده مذاکرات حضوری قرار شد هر چه سریعتر لیست اقلام، نهایی شده و کارگروه‌های مشترک  تشکیل شود.

در فعال‌سازی کریدور شمال جنوب تقریبا ۳۰ درصد هزینه و زمان انتقال کالا از کشورهای اوراسیا به هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس کاهش پیدا می‌کند و همچنین زمینه‌سازی بسیار خوبی برای بهره‌گیری ایران از میلیاردها دلار در آمد حاصل از ترانزیت فراهم می‌شود.

با توجه به ضرورت فعال‌سازی کریدور شمال جنوب، توافقاتی میان ایران و اتحادیه اوراسیا شکل گرفت و مقرر شد کارگروه مشترکی بین اتحادیه اوراسیا و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی از ایران شکل گیرد تا ابعاد و زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعال کردن جدی کریدور شمال جنوب فراهم شود و اقدامات لازم در این خصوص صورت بگیرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی بوده که اعضای آن عمدتا شامل کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. معاهده تشکیل این اتحادیه در می ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از ژانویه ۲۰۱۵ به اجرا درآمده است.
print

پاسخی بگذارید