تاریخ: ۲۲:۳۰ :: ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
تازیانه خشکسالی بر تن روستاهای جنوبی بابل در سایه غفلت مسئولان

روستاهای بخش بندپی شرقی بابل در جنوب این شهرستان به گفته مسئولان روستایی دچار تنش آبی هستند به طوری که اراضی کشاورزی منطقه با خشکسالی و نابودی دست و پنجه نرم می کنند؛ همه این چالش ها در شرایطی است که روستائیان می گویند مسئولان و متولیان امر با آشنایی کامل نسبت به موضوع اما به دنبال چاره جویی برای حل و فصل مشکل نیستند.

معضل کم آبی گرچه چالش مهم اغلب مناطق کشور است اما امروزه با تغییر سبک زندگی و بی توجهی به طبیعت و مواهب الهی خشکسالی مهمان مازندران سرسبزی شده که به طبیعت بی نظیرش حتی در جهان معروف بوده است.

نابودی رودخانه و نهرها و ساخت و ساز غیرمجاز در مسیل رودخانه ها، خشکسالی نگران کننده ای را برای کشاورزان بابلی به ارمغان آورده که روستاهای بخش های جنوبی قربانیان امروز آن هستند. به گفته مسئولان روستا، ۸۰ هکتار زمین کشاورزی «اِدمِلا» از بخش بندپی شرقی بابل به علت کم آبی دچار خشکسالی و در معرض نابودی است.

رئیس شورای اسلامی «اِدمِلا» از خشک شدن سرچشمه های آبی مورد نیاز کشاورزی منطقه خبر داد و گفت: قشر ضعیف منطقه که در این شرایط سخت اقتصادی، هزینه شخم و شیار و کارگر و سم و کود را پرداخت کرده بودند امروز با کم آبی و خشک شدن «رودخانه چادرکلا» بهت زده شاهد نابودی محصول خود هستند.

عبدالله علی تبار در گفت و گو با ایسنا افزود: شالیکاری تنها منبع درآمد مردم این روستاست که ۱۵۰۰ نفر جمعیت و ۴۵۰ خانوار دارد و عمده کسب و کار کشاورزی آنان مایحتاج شخصی و مصرف سالانه آنان است.

وی با اشاره به اینکه حفرچاه در این روستا جوابگو نیست تا کشاورزان اقدام کنند گفت: مسئولان باید به داد مردم برسند، حال با حفر چاه مادر و یا راهکاری دیگر برای ذخیره آب مورد نیاز در فصل زمستان، تا سال آینده شاهد این بحران و نابودی اراضی نباشیم.

عادل محمدزاده، دهیار ادملا نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در این شرایط بحران اقتصادی، تنها منبع درآمدی ۴۵۰ خانوار روستا شالیکاری است و شاید تنها راه چاره انتقال یک شاخه از رودخانه «سجادرود» به این روستا باشد.

محمدزاده با بیان اینکه برای حل این مشکل، پروانه احداث چاه عمیق در روستای دیوای بندپی غربی اخذ و زمین و پیمانکار نیز مشخص شد گفت: اما انجام پروژه با تنش اجتماعی مردم منطقه مواجه شد و این طرح اجرایی نشد.

وی خواستار حقابه از رودخانه سجادرود شد و تصریح کرد: اگر واقعا مسئولان قادر به حل مشکل کم آبی منطقه که هر سال بیشتر می شود نیستند، اجازه تغییر کاربری دهند تا مردم منطقه دچارمشکل نباشند.

دهیار روستای ادملا با بیان اینکه اگر بارندگی تا ۱۰ روز آینده نباشد پیامد سختی در پیش خواهد بود خاطرنشان کرد: مردم شبانه روز چشم به زمینی دوختند که هزینه سنگینی صرف آن کرده اند، مسئولان در این شرایط سخت به مردم رحم کنند و چاره ای اتخاذ کنند.

محمدزاده همچنین از تشکیل کارگروه بررسی مشکل موجود در سال های گذشته خبرداد و افزود: تاکنون هیچ اقدام اساسی برای رفع مشکل نشده است و دغدغه ای برای رفع این مشکل در مسئولان وجود ندارد.

تازیانه خشکسالی بر تن روستاهای جنوبی بابل در سایه غفلت مسئولان

ضرورت اصلاح الگوی کشت و تعامل متولیان آب و خاک

برای پیگیری چالش کم آبی و بحران خشکسالی اراضی منطقه موضوع را با مدیر پروژه های آبی بخش مرکزی بابل از شرکت آب منطقه ای مازندران درمیان گذاشتیم؛ این مسئول می گوید که در مناطق جنوبی بابل راهکار برون رفت از مشکل کم آبی است.

روح الله کاشی زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه تمام مناطق جنوبی شهرستان با معضل کم آبی مواجه هستند اظهار کرد: برای مشکل ادملا و روستاهای همجوار با مشکل خشک شدن چشمه سار مواجهیم.

کاشی زاده تنها راه برون رفت از مشکل کم آبی را در این شرایط تغییر کشت و جایگزینی الگوی کشت مناسب برشمرد و گفت: فاصله روستای ادملا تا سجادرود بسیار زیاد است ضمن اینکه با تغییر آب و هوایی و مشکل خشکسالی کشور، سجادرود نیز دچار کم آبی شده و روستاهای اطراف آن هم با این مشکل مواجه هستند.

این مسئول یادآور شد: مناطق جنوبی بابل بخصوص منطقه بندپی شرقی و غربی با ضعف منابع آبی زیرزمینی مواجه هستند.

کاشی زاده تصریح کرد: جهاد کشاورزی بدون توجه به مسئله جدی کم آبی، به جای جایگزینی کشت مناسب که به آب کمتری نیاز دارد، توسعه کشت دوم را که غیرکارشناسی شده است ترویج می کند در حالی که در تامین آب زراعی با چالش مواجه است.

وی همسو نبودن ۲ متولی آب و خاک را عامل مهم مشکلات پیشرو برشمرد و گفت: اگر متولیان در تعامل باهم و کارشناسی شده نسبت به تغییر الگوی کشت مناسب با منطقه اقدام می کردند امروز شاهد این مشکل عدیده نبودیم، باید با تشکیل شورای کشاورزی این مشکل بررسی و چاره اساسی اتخاذ شود.

وی برای نجات روستاهای منطقه برای تامین آب شرب و آب کشاورزی موضوع احداث سد در سجادرود را عنوان کرد و یادآور شد: بعضی از روستاها از جمله محمودآباد و لاله آباد طرح تسطیح اراضی را اجرا کردند که اصلا مناسب این مناطق نبود و چالش آب را بیشتر کرده است.

توپ در زمین جهاد کشاورزی

با انداختن توپ توسط مدیر پروژه های آب منطقه ای بخش مرکزی بابل در زمین جهاد کشاورزی، پیگیر حل مشکل از اداره جهاد کشاورزی بابل شدیم اما پرسش های خبرنگار ایسنا از مسئولان جهاد کشاورزی بابل بی نتیجه ماند.

به گزارش ایسنا و با توجه به آنچه در گزارش آمده نکته قبل تامل ماجرا، ظهور چالش بزرگ کشاورزان طی چندسال اخیر در منطقه است که متولیان امر با اطلاع کامل از آن اما دغدغه ای برای حل و فصل مشکل ندارند و امروز ماحصل این تساهل از سوی مدیران منطقه ای، به گفته روستائیان می تواند پیامدهای ناگواری چون تغییر کاربری اراضی را به دنبال داشته باشد.

print

پاسخی بگذارید