تاریخ: ۱۶:۴۴ :: ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
عزمی برای خداحافظی با دردسرهای ارتباطات اینترنتی سنتی در مازندران

در مازندران به عنوان گردشگرپذیرترین منطقه کشور مسوولان برای پایان دادن به مشکلات سامانه ارتباطی و اینترنتی سنتی این استان کمر همت بستند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از ایرنا،فیبرنوری هر چند به عنوان پروژه هزینه‌بر و سخت به شمار می رود اما تاثیرات اجرای آن در طولانی‌مدت برای همگان مشخص می‌شود. وقتی در عصر کنونی توسعه نسل های متعدد اینترنت را در جامعه شاهد هستیم برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز آینده نگری به شمار می رود که اثرات آن در زندگی مردم چه در عصر حاضر و در آینده شاهد خواهیم بود.

توسعه ارتباطات ثابت در ایران، حدود ۱۳۰ سال سابقه دارد. از نخستین روزی که سیم‌های مسی به بخش ارتباطات ثابت در ایران وارد شدند، افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده‌اند و یکی از دلایل عدم توسعه ارتباطات ثابت در این سال‌ها به دلیل دشواری رقابت بوده است. پروژه FTTx تمرکز و همگرایی فعالان این عرصه برای دستیابی به هدف مشترکی تحت عنوان ایجاد «بازار رقابتی» است.

فیبر فقط سرعت بالا نیست، بلکه طیف وسیعی از مزایای دیگر را برای اپراتور به ارمغان می‌آورد که از جمله آن می‌توان به بالا رفتن کیفیت کلی شاخص‌های خدمات (QoS)، هزینه‌های نگهداری و انرژی کمتر و نیازهای زیرساخت فیزیکی کوچک‌تر اشاره کرد.

رساندن فیبرنوری به ۳۰۰ متری خانوار شاید به فاصله یک سال گره‌ای از مشکلات مردم باز نکند، اما سه سال دیگر ضرورت آن حس خواهد شد و اگر از امروز برای توسعه آن برنامه‌ریزی و اقدام نشود، نمی‌توان به نیازی که آن زمان برای توسعه نسل پنجم اینترنت و اینترنت اشیا ایجاد می‌شود پاسخ داد.

مهم‌ترین هدفی که از راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم دنبال می‌شود، افزایش کیفیت اینترنت و ایجاد بازار رقابتی در توسعه ارتباطات است.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها در صحبت‌های خود اعلام کرده که راهکار اساسی برای کاهش کندی اینترنت، توسعه شبکه اینترنت ثابت کشور است. برای تحقق این هدف نیز بهمن ۱۴۰۰ طرح بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری کشور با واگذاری نیم میلیون پورت فیبرنوری آغاز شد.

 

برنامه‌ وزارت ارتباطات این است که با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های دیگر پروژه واگذاری ۲۰ میلیون فیبرنوری نقاط برای منازل و کسب‌وکارها را تا پایان دولت سیزدهم اجرایی کند.

در همین راستان مازندران به عنوان استانی که بیشترین تعداد مسافران در کشور را دارد ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای ارتباطات مناسب جزو ضرورت ها به شمار می رود. موضوعی که استاندار مازندران هفته گذشته در در آغاز عملیات اجرایی طرح نهضت جهادی توسعه فیبر نوری “نجما” آن را گوشزد کرد.

سید محمود حسینی پور در این خصوص گفت :‌ تقویت و توسعه شبکه ارتباطات در ایجاد تحول اقتصادی مدنظر رهبری نقش بسیار مهم و موثری دارد.
حسینی پور افزود: دولت سیزدهم در راستای ایجاد و احداث ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تاکنون اقدامات بسیار مطلوبی را انجام داده است.
وی با بیان اینکه موضوع ارتباطات در جهان امروز از ویژگی ممتاز ی برخوردار است، گفت: ارتباطات در تمام زندگی بشری نقش موثری دارد و لایه های زیادی را ایجاد کرده است.
وی گفت: نقش ارتباطات در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است توسعه فیبر نوری و ورود به مدیریت و عرصه دیجیتال باعث تسهیل در امر حکمرانی حکمرانان خواهد شد.
وی افزود: در عصر حاضر یکی از روش های نوین برای حکمرانی استفاده از شبکه های ارتباطی است بگونه ای که اکنون بین حکمرانان جهان و شبکه های ارتباطی یک تعامل و همکاری دو سویه ایجاد شده است.
استاندار مازندران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی برای بهره مندی مردم از شبکه های ارتباطی گفت که در حالی که در رژیم گذشته تنها هفت درصد از روستاهای مازندران دارای شبکه مخابراتی بودند اما برکت انقلاب تمامی سه هزار و ۶۰۰ روستای استان دارای شبکه مخابراتی هستند.
وی با اشاره به ورود سالانه بیش از ۴۰ میلیون مسافر و گردشگر به مازندران گفت که توسعه ارتباطات در این استان رضایتمندی عمومی را در کل کشور ایجاد خواهد کرد.

 

طرح فیبر نوری در مازندران در مازندران به کجا رسید؟

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار مازندران با اشاره به هماهنگی های انجام شده با فرمانداران شهرستان ها و شهرداری ها در خصوص همراهی برای اجرای نهضت فیبر نوری گفت : با اقدامات انجام شده اجرای این طرح ملی در استان سرعت می گیرد.

امید محبی روز یکشنبه در خصوص انجام هماهنگی برای اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای مازندران خبر داد و افزود: تکمیل شبکه ملی اطلاعات و دسترسی ۸۰درصدی خانوارها به اینترنت پرسرعت بربستر فیبر نوری یکی از شعارهای رییس جمهور و وزیر ارتباطات است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح کشوری منوط به حمایت و نگاه ویژه مسولان در شهرستان ها بویژه شهرداری ها است، ‌ادامه داد:‌ به همین منظور با تشکیل کارگروه وییه با حضور مدیر کل ارتباطات، ‌فرمانداران شهرداران و نیز اپراتورهای شهرهای مختلف استان اجرای فیبر نوری ابلاغ شده و هماهنگی های لازم برای مدیریت اجرای طرح و رفع مشکلات احتمالی نیز صورت گرفته است.

 

اجرای شبکه فیبرنوری در ۶ شهر مازندران

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار مازندران اظهار داشت :‌ در حال پروژه فیبر نوری منازل و واحدهای کسب و کار در بابل، ‌چالوس، ‌عباس آباد، ‌نشتارود، ‌سلمانشهر، ‌خرم‌آباد تنکابن توسط شرکت های آسیاتک و ایرانسل در حال اجرا است و تلاش ها برای اجرای نهضت فیبررسانی در دیگر نقاط استان هستیم.

اجرای طرح فیبر نوری در منازل و کسب و کارها FTTX نیز از دیگر خدمات قابل توجه در دولت سیزدهم است و با توجه به برنامه نظام و دولت سیزدهم در راستای اجرای شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ میلیون پورت کشور، سهم مازندران بیش از ۶۵۵ هزار پورت است که برای رسیدن به این آمار نیازمند تعامل و همکاری شهرداری ها است.

الزام شهرداری ها به قوانین و ابلاغیه های فیبر نوری

وی اظهار داشت :‌سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اجرای پروژه فیبر نوری به شرکت های دارای مجوز تعرفه مدنظر را تعیین کرده و به اپراتورها ابلاغ کرده است و شهرداری ها نیز ملزم به تبعیت قانون و اجرای ابلاغیه و رعایت تعرفه هستند.

محبی ادامه داد:‌ همچنین به اپراتورهای مجری این طرح تاکید شد در اجرای پروژه ها نظارت دقیق داشته باشند و ترمیم جاده ها با نظارت دقیق و مورد تاکید شهرداری ها انجام شود.

وی مزیت های اجرای فیبر نوری را کمک به بسترسازی اجرای دولت الکترونیک، اجرای خدماتدهی به صورت هوشمند، کاهش هزینه ها و ترافیک عنوان کرد.

 

۲۷ اردیبهشت ماه، ‌بهره برداری گام نخست فیبر نوری بابل

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار مازندران از بابل به عنوان یکی از شهرستان هایی که فیبر نوری در آن در حال اجرا است نام برد و گفت :‌این پروژه فیبر نوری با اعتبار ۱۴۲ میلیارد تومان در حال اجراست که با بهره برداری آن ۸۰هزار خانوار از خدمات آن بهره مند می شوند.

وی توضیح داد :‌ تاکنون ۵۰کیلومتر شبکه گذاری و اتصال ۲۵سایت تلفن همراه به شبکه فیبر نوری در این شهرستان انجام شد و در این فاز که فاز نخست محسوب می شود ۲۵هزار خانوار از مزایای آن برخوردار می شوند.

محبی، زمان بهره برداری از این فاز را ۲۷اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت :‌در فاز دوم و سوم نیز ۱۱۸کیلومتر شبکه گذاری انجام خواهد شد و مجری این طرح توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتور ایرانسل ابلاغ شد.

فیبر نوری، شبکه‌ای که دسترسی به اینترنت ثابت را تسریع و تسهیل کرده و با اجرای آن، علاوه بر بهبود کیفیت دسترسی، ثمرات دیگری از جمله کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار، افزایش سرعت دسترسی، کاهش شکاف دیجیتالی را به همراه دارد.

به زبانی ساده، فیبرنوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک طرف به آن وارد شده، از طرف دیگر خارج کند. فیبرنوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است و با آن می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.
امروزه مخابرات فیبرنوری، به دلیل پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

print

پاسخی بگذارید