تاریخ: ۱۲:۰۱ :: ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
جابجایی غیراصولی پسماند بیمارستانی در تنکابن؛ ماجرا چیست؟

انتشار خبری مبنی بر انتقال پسماند بیمارستانی بدون رعایت استانداردهای لازم به سایت زباله تنکابن و بی تفاوت خطاب کردن دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست مازندران در شبکه های اجتماعی، این روزها در فضای حقیقی نگرانی هایی برای اهالی منطقه و فعالان محیط زیست ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از خبرنگار ایرنا،‌از جمله مهم‌ترین پیام منتشر شده در فضای مجازی درباره این موضوع از سوی کاربران آن است: ” فاجعه زباله های بیمارستانی و بی تفاوتی محیط زیست و علوم پزشکی!!. زباله های بیمارستانی در تنکابن وارد گام جدیدی شده است و زباله های بیمارستان منطقه در طبیعت رها شده است”

در ادامه این مطلب ذکر شد :‌ در ماه ها و هفته های اخیر معضل زباله های بیمارستانی و عدم جمع آوری و انباشت غیربهداشتی آنها در تنکابن بیداد می کند اما متاسفانه هیچ مسئولی عکس العملی نشان نداده است و در تازه ترین فیلم منتشر شده از معضل زباله های بیمارستانی در تنکابن مشاهده شده که ماموران واحد پسماند شهرداری به اجبار نسبت به جمع آوری زباله های بیمارستانی اقدام نموده و این زباله ها را همراه با دیگر زباله های معمولی در محل تخلیه زباله ها دپو کرده اند و مشخص نیست به چه علت مسوولان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به این فاجعه عکس العمل نشان نداده و نمی دهند؟ “

پاسخ دانشگاه علوم پزشکی مازندران

در این پیوند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر “فاجعه زباله های بیمارستانی و بی تفاوتی محیط زیست وعلوم پزشکی!! “ روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: براساس قانون، بیمارستان ها و مراکز درمانی که پسماند عفونی دارند مسوول جمع آوری و امحای بهداشتی پسماند عفونی هستند و این کار توسط شرکت هایی در سطح کلان انجام می شود. چراکه برای برخی مراکز درمانی بهداشتی دولتی و خصوصی امکان خرید تجهیزات برای امحای پسماند عفونی بیمارستانی وجود ندارد، بنابرین این کار از طریق شرکت های متولی انجام می شود.

عباس علیپور با اشاره به اینکه در تمامی بیمارستان های خصوصی و دولتی استان این دستگاه پسماند زباله های عفونی وجود دارد، ‌اظهار داشت: به خاطر مشکل بوجود آمده در دستگاه پسماند زباله های عفونی بیمارستان شهید رجایی تنکابن، این بیمارستان با عقد قراردادی، شرکتی را مسوول جمع آوری و امحای این زباله های عفونی کرده است.

وی افزود: از ۲ هفته قبل با به وجود آمدن مشکلی برای این شرکت، جمع آوری زباله های در این بیمارستان با تاخیر انجام شد.

علیپور با اشاره به اینکه روزهای پایانی هفته گذشته مشکلات پیش آمده شرکت برطرف شده است، ‌ادامه داد: از آن تاریخ زباله های عفونی بیمارستان تنکابن به محل دفن زباله شهرستان منتقل و در آنجا با دستگاه موردنظر زباله های عفونی خنثی سازی شد.

 

وی توضیح داد:‌ زباله های عفونی با قرار گرفتن در کیسه زرد به محل انباشت زباله های عفونی منتقل می شود اما به دلیل حجم بالای زباله های این بیمارستان، سهوا تعداد کمی از زباله های عفونی در داخل کیسه های زباله مشکی قرار داده شد و در خنثی سازی این زباله ها مشکلاتی به وجود آمد.

علیپور گفت:‌ این موضوع باعث ایجاد نگرانی برای اهالی منطقه شده است در حالیکه بروز چنین موضوعی سهوا و ناشی از حجم بالای زباله های دپو شده در بیمارستان بود.

وی اظهار داشت:‌ضمن احترام به افکار عمومی بابت قصوری که صورت گرفته است با هماهنگی های انجام شده با مسوولان محلی از جمله سرپرست فرمانداری شهرستان تنکابن و همکاری دهیار منطقه، شرکت جمع‌ آوری و امحاکننده زباله های عفونی بیمارستان در حال فعالیت و نقص های گذشته در حال برطرف شدن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران تاکید کرد: با اقداماتی که انجام شده تا آخرین وقت اداری امروز-شنبه- بیمارستان شهید رجایی تنکابن عاری از پسماندهای عفونی خواهد شد و به صورت بهداشتی و اصولی تمام زباله های عفونی این مرکز درمانی امحا و بی خطرسازی می شود.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن واقع در غرب مازندران تنها یک بیمارستان دولتی دارد. بیمارستان شهید رجایی این شهرستان در سال ۱۳۶۲، با ظرفیت ۲۰۰ تخت ثابت تأسیس شد و مشغول فعالیت است.

پسماندهای پزشکی (بیمارستانی) شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

طبق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش ‌آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است. بر اساس قانون، متولی ساماندهی پسماند عفونی، تولیدکننده‌های این پسماندها هستند، پسماندهای عفونی هم جزو زباله‌های ویژه محسوب می‌شوند که در سیستم‌های بی‌خطرسازی، بی‌خطر می‌شوند البته این روش باعث نمی‌شود که از حالت ویژه خارج شوند، بلکه با این روش برای امحای درست آماده سازی می‌شوند.

۴۸ مرکز درمانی و بیمارستان های دولتی و خصوصی در مازندران وجود دارد که پسماند عفونی در آنها تولید می شود و نیز تعداد مراکز تولیدکننده پسماند عفونی غیر بیمارستانی پنج هزار مرکز است که شامل مراکز جامع خدمات شهری و روستایی، ‌خانه های بهداشت، ‌آزمایشگاه و کلینیک تخصصی است.

print

پاسخی بگذارید