تاریخ: ۰:۳۲ :: ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
استاندار: میزهای تجاری مازندران با کشورهای همسایه فعال شوند

استاندار مازندران با تاکید بر برنامه محوری به منظور جهش و تسهیل فرآیند صادرات، گفت: میزهای تجاری استان در توسعه صادرات به کشورهای همسایه دریای خزر و عربی فعال شوند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از  خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی پور روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات مازندران با ذکر این نکته که طی سال های پس از انقلاب همواره این استان از مزیت حمل نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریایی خزر و cis به عنوان فرصت صادراتی بهره نبرده است، افزود: امسال با هدف تداوم توسعه و جهش صادرات، باید میزهای تجاری با هر یک از کشورهای دریای خزر، شکل بگیرد.

وی با توضیح این که باید توازن صادرات و واردات در مازندران متعادل شود و این فرایند اکنون اصلا وجود ندارد، تصریح کرد: توسعه صادرات مازندران باید متفاوت باشد، اگرچه قدم هایی طی سال گذشته برای توسعه صادرات در استان برداشته شده است اما به نسبت ظرفیت و مزیت های آن، رقم صادرات ۳۱۸ میلیون دلار بسیار ناچیز است.

طبق اعلام رسمی گمرک، صادرات سال گذشته محصولات استان مازندران نسبت به سال ۱۴۰۱، به ترتیب رشد ۱۴ و ۵۲ درصدی به لحاظ ارزشی و وزنی به ثبت رسیده است. بنابراین گزارش کشور عراق با صادرات ۱۴۳ میلیون دلار نخستین شریک تجاری ، روسیه با ۷۰ میلیون دلار و ترکمنستان با ۲۷ میلیون دلار دومین و سومین شریک تجاری استان طی سال گذشته بوده است.

حسینی پور ادامه داد:‌البته رشد ۱۴ و ۵۲ درصدی صادرات سال گذشته مازندران به لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال ۱۴۰۱، آمار خوبی است ،اما مردم استان اصلا رضایت نخواهند داشت.

نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که قرارداد های حقیقی و حقوقی یا شرکت های صادراتی مازندران با کشورهای منطقه باید احصا شود، بیان داشت: تکرار چیزهایی که داریم اصلا مهم نیست، بلکه چیزهایی که باید داشته باشیم ولی نداریم مهم است.

وی نبود شرکت های حمل و نقل های بین المللی در مازندران را از مشکلات مهم و زیر ساختی در توسعه صادرات عنوان کرد و و گفت:‌ صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران که تقاضای خوبی از کشورهای همسایه از جمله قزاقستان وجود دارد، نیز از عق افتادگی استان است.

وی با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، تصریح کرد: اتاق بازرگانی مازندران با همکاری معاونت اقتصادی استان باید برای هر یک از کشورهای دریای خزر و عربی مسوول میز تجاری شکل بدهد، جهش تولید در واقع تحقق جهش تولید امسال استان همان صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی استان است.

print

پاسخی بگذارید