یک کارشناس مذهبی با ابراز این عقیده که که جنیان، توانایی برخی تصرفات در دنیای مادی را دارند، عنوان کرد: در قرآن کریم و در ترجمه آیهای از سوره نمل، میخوانیم "عِفریتی از جنّ (که دارای قدرت و زیرکی خاصّی بود به سلیمان) گفت من آن را نزد تو میآورم، پیش از آن که از جای خود برخیزی" با توجه به این آیه و آیاتی دیگر از قرآن کریم، باید پذیرفت که امکان حضور و تاثیرگذاری جنیان در دنیای مادی ما نه تنها منتفی نیست، بلکه کاملا ممکن است.
سرویس مذهبی اقتصاد شمال ،یک کارشناس مذهبی با ابراز این عقیده که که جنیان، توانایی برخی تصرفات در دنیای مادی را دارند، عنوان کرد:
در قرآن کریم و در ترجمه آیهای از سوره نمل، میخوانیم “عِفریتی از جنّ (که دارای قدرت و زیرکی خاصّی بود به سلیمان) گفت من آن را نزد تو میآورم، پیش از آن که از جای خود برخیزی” با توجه به این آیه و آیاتی دیگر از قرآن کریم، باید پذیرفت که امکان حضور و تاثیرگذاری جنیان در دنیای مادی ما نه تنها منتفی نیست، بلکه کاملا ممکن است.
محسن یوسفیکیا در گفت و گویی در رابطه با نقش اجنه در زندگی انسان عنوان کرد: در جهان خلقت علاوه بر موجوداتی که قابل حس با حواس پنجگانه ما هستند، موجودات دیگری نیز وجود دارند که به صورت طبیعی برای ما قابل درک حسی نیستند که جنیان از شمار همین موجودات به شمار میروند؛ اعتقاد به وجود جن اختصاص به اسلام ندارد، بلکه در دیگر ادیان ابراهیمی نیز وجود آنها پذیرفته شده است.
جنیان همچون انسانها، راه خیر و شر را برمیگزینند
وی تصریح کرد: در نگاه اسلامی، جنیان همچون انسانها موجوداتی صاحب اختیار هستند و میتوانند مسیر و خیر و شر را با اختیار خود برگزینند که این مطلب نیز به روشنی از آیات قرآن قابل فهم است؛ خلقت جنیان پیش از انسانها انجام گرفته و از این رو ابلیس که در شمار جنیان بوده، در زمان خلقت حضرت آدم دارای حیات چندین هزارساله بوده است.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: با توجه به معارف اسلامی به ویژه آیات قرآن، جنیان ممکن است در زندگی انسانها ورود کنند که این ورود را به دو صورت میتوان فرض کرد؛ اول، ورودی که انسان زمینهساز آن است، دوم، ورودی که انسان دخالت مستقیمی در آن ندارد.
یوسفیکیا با تاکید بر اینکه جنیان، توانایی برخی تصرفات در دنیای مادی را دارند، بیان کرد: به عنوان مثال در ماجرای انتقال تخت ملکه سبا در قرآن کریم میخوانیم “قَالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقَامِکَ” (نمل، 39) عِفریتی از جنّ (که دارای قدرت و زیرکی خاصّی بود به سلیمان) گفت “من آن را نزد تو میآورم، پیش از آن که از جای خود برخیزی” با توجه به این آیه و آیاتی دیگر از قرآن کریم، باید پذیرفت که امکان حضور و تاثیرگذرای جنیان در دنیای مادی ما نه تنها منتفی نیست، بلکه کاملا ممکن است.
وی گفت: از آنجا که جنیان نیز همچون انسان صاحب اختیار و ارادهاند، به مومن و کافر تقسیم میشوند، آن دسته از جنیانی که تحت ولایت شیطان قرار میگیرند، رفتارهایی شیطانی خواهند داشت که البته این دست رفتارها از شیاطین انسانی نیز به وضوح دیده میشود؛ لذا در قرآن با تعبیر «شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ» مواجهیم که با یکدیگر ارتباط پنهان دارند «یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَی بَعْضٍ» (انعام، 112)
تصرف جنیان در عواطف و احساسات انسانها
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از تصرفات جنیان به ویژه شیاطین جنی، در حوزه عواطف و ایجاد احساسات گوناگونی چون ترس، نفرت، محبت کاذب در انسانهاست، از این رو در آیه 102 سوره بقره از ایجاد تفرقه بین زن و شوهرها به واسطه سحر سخن به میان آمده که در پس تعلیمات شیاطین جنی صورت میپذیرفت.
رابطه اجنه با ائمه معصومین(ع) و علماء
یوسفیکیا افزود: از آنجا که جنیان در میان خود پیامبر و امامی ندارند، جنیان مومن ناگزیر از پیامبران و امامان انسانها تبعیت میکنند؛ از این رو در سوره مبارکه جن به روشنی از استماع آیات قرآن توسط دستهای از جنیان و گرویدن آنان به دین اسلام سخن گفته شده و در روایات متعددی بیان شده که برخی از جنیان به محضر ائمه شرفیاب میشده و سوالات خود را مطرح میکردند؛ در مورد برخی علما نیز داستانهایی نقل میشود که جنیان مومن برای دستیابی به پاسخ سوالات خود به حضور آنان رسیدهاند.
وی در خصوص ارتباط انسانها با جنیان گفت: به طور معمول چنین ارتباطی محقق نمیشود، مگر آنکه کسی بخواهد از برخی تواناییهای خاص شیاطین جنی در مسیر نادرست بهره ببرد که در این صورت با انجام برخی امور ناصحیح و خلاف شرع ممکن است به چنین مقصودی برسد، این افراد تصور میکنند که جن و یا جنیانی را به تسخیر خود در آورده و از آنها بهره میبرند، ولی واقعیت آن است که اینها در تسخیر و تحت سلطه آن شیاطین جنی قرار میگیرند.