تاریخ: ۳:۰۱ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۱

مدیرکل صادرات بانک مرکزی اعلام کرد که پیمان‌سپاری مدنظر بانک مرکزی مانند گذشته عمل نمی‌کند و صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به واردات اختصاص دهند.

به گزارش اقتصاد شمال ،صمد کریمی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: براساس آنچه در دستورالعمل ارزی بانک مرکزی در آبان‌ماه سال جاری نهایی شده، پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان مانند گذشته عمل نمی‌کند و آنها امکان آن را دارند که با ارز حاصل از صادرات خود واردات انجام دهند و تنها این تبادل را در سامانه ارزی ثبت کنند.

به گفته وی، بخش قابل توجهی از صادرکنندگان بزرگ به شکل ریالی به کشورهایی مانند عراق و افغانستان صادرات دارند که در حال حاضر تقاضای آنها برای پذیرش صادرات ریالی مانند آنچه پیش از مردادماه امسال اجرایی می‌شده، در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و این درخواست در حال بررسی است.

مدیرکل صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی تاکید دارد که ارز وارد چرخه تجاری کشور شود، توضیح داد: صادرکنندگان می‌توانند با استفاده از دستورالعمل‌های فعلی نسبت به واردات کالاهای مدنظر خود اقدام کنند و تنها این موضوع را برای مشخص شدن ابعاد معاملات در سامانه به ثبت برسانند. در هشت‌ماهه ابتدایی امسال حدود ۶.۸ میلیارد یورو ارز از سوی صادرکنندگان وارد سامانه نیما شده و این در حالی است که ۷.۳ میلیارد یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی دریافت شده است.

در ادامه این نشست، محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید شرایط برای حمایت کامل از صادرکنندگان فراهم شود، اظهار کرد: تا زمانی که نگاه کلان اقتصادی تغییر نکند بسیاری از صادرکنندگان ما همچنان مشکلات خود را خواهند داشت. هرچند بانک مرکزی از تلاش برای بهبود شرایط سخن گفته اما هنوز بسیاری از صادرکنندگان در رابطه با اجرای دستورالعمل اخیر بانک مرکزی مشکلاتی جدی دارند.

وی ادامه داد: اینکه ما صادرات تا سقف یک میلیون دلار را از ورود به سامانه نیما معاف کنیم برای صادرکننده‌ای که ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارد هیچ تفاوت مثبتی ایجاد نمی‌کند. این در شرایطی است که تعداد زیادی از صادرکنندگان ما رقم‌هایی بالاتر از معافیت‌های در نظر گرفته شده بانک مرکزی صادرات دارند و قطعا این مساله برایشان مشکل‌ساز خواهد شد.

نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه امروز کشور برای صادرات فرصتی قابل توجه و طلایی در اختیار دارد، توضیح داد: با توجه به بالا رفتن قیمت ارز امروز هزینه خدمات و تولیدات ایران برای خارجی‌ها پایین آمده و این مساله می‌تواند به ما کمک کند که دروازه‌های جدیدی برای صادرات باز کنیم. باید دید که کشورهایی مانند مالزی یا ترکیه چگونه توانسته‌اند فضای صادرات خود را افزایش دهند و قطعا تا زمانی که نگاه کلان موجود در این حوزه تغییر نکند، شرایط به همین منوال ادامه خواهد داشت.

انصاری این فرض را که صادرکننده نمی‌خواهد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگرداند، غلط دانست و گفت: وقتی صادرکننده ما در داخل ایران سرمایه‌گذاری کرده و صدها میلیون تومان اعتبارات خود را صرف به وجود آوردن مقدمات لازم برای تولید کرده است، نمی‌توان این فرض را داشت که قصد دارد ارز خود را به داخل بازنگرداند.

وی خاطرنشان کرد: در طول ماه‌های گذشته ۳۸ بخشنامه صادر شده که بسیاری از آنها سیاست‌های متناقضی را نسبت به یکدیگر دنبال می‌کنند. ما باید این تناقض‌ها را در سطح کلان برطرف کنیم و با بهبود نگاه‌ها شرایط را برای توسعه صادرات و استفاده از فرصت به وجود آمده فراهم کنیم.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید