تاریخ: ۱۲:۱۸ :: ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
اختلاس ۱۶ میلیارد تومانی کارمند بانک/متهم بازداشت شد

فرمانده انتظامی استان کردستان از دستگیری فردی که با سوء استفاده از شغل خود و ضعف سیستم ‌های امنیتی بانک ‌ها، اقدام به اختلاس چند میلیاردی در استان کردستان کرده بود، خبرداد.

سردار مسعود خرم نیا اظهارداشت: در پی ارجاع مرجوعه ‌ای از طریق مرجع قضایی به  دادخواهی یکی از بانک ‌های عامل در سطح استان مبنی بر دسترسی غیر مجاز به سامانه ‌های بانک‌، بلافاصله اکیپی از مامورین پلیس فتا تعیین و بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی ‌های اولیه مشخص شد احدی از کارکنان بانک مربوطه از طریق دسترسی غیرمجاز به کاربری احدی از همکاران خود مبالغ زیادی را به حساب ‌های دیگر منتقل کرده است و بلافاصله کارآگاهان پلیس فتا با هماهنگی مرجع  قضایی کارمند مورد اشاره را که بی‌خبر از اعلام شکایت بانک بود و هنوز در محل کار حضور داشت‌، دستگیر و به پلیس فتا دلالت دادند.

فرمانده انتظامی استان کردستان ادامه داد: در بررسی ‌های اولیه‌، کارشناسان پلیس فتا با جمع آوری مستندات لازم به این نتیجه رسیدند که متهم عمل مجرمانه را در سه مرحله طراحی و اجراء کرده است که در ‌مرحله اول متهم در اقدامی‌، پیامک یک شرکت معتبر با گردش مالی بالا و ۶۸ مشتری بانک را که دارای گردش مالی پایین بودند را غیر فعال و با باطل کردن کارت ‌های صادره قبلی‌، کارت ‌های جدید به تعداد ۶۸  فقره را صادر می کند.

خرم نیا یادآور شد: ‌در مرحله ‌دوم‌ متهم با به دست آوردن رمز کاربری احدی از همکاران خود از حساب شرکت معتبر مبلغی بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال به صورت غیر مجاز برداشت و به حساب ۶۸ نفر از مشتریان بانک که دارای حساب‌ هایی با موجودی پایین بودند واریز می‌ کند.

وی بیان کرد: در ‌مرحله سوم نیز متهم قصد تبدیل وجوه اختلاس شده به طلا و ارز را داشت که تا مبلغ چهار میلیارد ریال را نیز موفق شده بود و این مبلغ را به طلا و دلار تبدیل کرده و مابقی وجوه در کارت باقی مانده بود.

فرمانده انتظامی کردستان گفت: پس از جمع آوری مستندات و ادله جرم‌، متهم در بازجویی ‌های فنی ‌و علمی‌ به بزه انتسابی معترف شد ‌که قصد خروج از کشور را داشته اما دستگیر شد.

خرم نیا اظهارداشت: با اقدام سریع کارشناسان پلیس فتا وجوه اختلاس شده به حساب شرکت مسترد و متهم با قرار وثیقه مناسب بازداشت و به اتهام دسترسی غیر مجاز و برداشت غیر مجاز از حساب‌ های بانکی‌، جعل داده ‌های رایانه ‌ای و کلاهبرداری رایانه ‌ای روانه زندان مرکزی سنندج شد.

وی به مدیران دستگاه ‌های دولتی و خصوصی توصیه کرد: حتما به کارکنان خود حفظ و نگهداری اطلاعات رایانه ‌ای را آموزش دهند و رعایت موارد ایمنی مثل حفظ پسوردهای کاربردی که در اختیاری دارند را تاکید کنند که کارکنان در حفظ و نگهداری رمز کاربری خود نهایت دقت را معمول و به صورت دوره‌ ای نسبت به تغییر رمز حساب کاربری خود اقدام کنند.

منبع:مهر

print

پاسخی بگذارید