تاریخ: ۹:۵۰ :: ۱۳۹۷/۰۶/۲۴

شاخص کل فرابورس که از ارتفاع ۱۵۷۹ واحدی در آخرین روز کاری هفته گذشته به قله تاریخی ۱۷۷۱ واحدی در پایان هفته جاری صعود کرد، بازدهی خود را از آغاز شهریورماه به ۱۴ درصد و از ابتدای سال به ۶۲ درصد رساند.

در هفته منتهی به ۲۳ شهریورماه علاوه بر کانال‌شکنی آیفکس، ارزش بازاری فرابورس نیز از ابتدای هفته ۱۲ درصد رشد کرد و بدین ترتیب میزان رشد ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال ۹۷ به ۴۱ درصد رسید.

همچنین علاوه بر رشد چشم‌گیری حجم و ارزش مبادلات کل فرابورس، تمامی بازارهای فرابورس ایران طی این هفته کاری معاملات مثبت و درنتیجه عملکردی سبز را رقم زدند. از این رو در پی دادوستد ۵ هزار و ۱۸۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال طی ۵ روز کاری هفته، حجم و ارزش این دادوستدها نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۲۹ و ۵۴ درصد افزایش یافت.

در میان بازارهای اصلی فرابورس، بازار اول با رشد ۶۴ درصد حجم و افزایش ۷۵ درصدی ارزش مبادلات، بهترین عملکرد هفتگی را از خود نشان داد و میزبان نقل‌وانتقال ۵۷۱ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال بود.

در بازار دوم نیز معامله گران با دست به دست کردن یک هزار و ۷۶۰ میلیون سهم به ارزش ۷ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال، به ترتیب رشد ۱۸ و ۵۲ درصدی را در حجم و ارزش دادوستدهای این بازار رقم زدند.

از رویدادهای مهمی که در بازار دوم طی این هفته به وقوع پیوست، عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت عطرین نخ قم در نماد «نطرین» بود که هر سهم آن در جریان عرضه، ۴۹۱۴ ریال قیمت خورد.

همچنین شرکت بیمه معلم پس از احراز تمامی شرایط پذیرش از تاریخ۲۰ شهریور ۹۷ به عنوان یکصد و هشتاد و یکمین نمادمعاملاتی (یکصد و دومین شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.

تابلوهای معاملاتی بازار پایه طی سومین هفته کاری شهریورماه در مجموع میزبان جابه‌جایی ۲ هزار و ۷۴۶ میلیون سهم بودند که ارزش این حجم از دادوستدها بر ۶ هزار میلیارد ریال بالغ شد. نگاهی به متغیرهای بازار پایه نشان می‌دهد که حجم، ارزش و تعداد مبادلات این بازار طی یک هفته کاری به ترتیب ۳۰، ۶۳ و ۳۱ درصد افزایش یافته است.

در این میان تابلو «الف» بازار پایه، افت کمتر از ۲۰ درصدی حجم و ارزش مبادلاتی را نسبت به هفته قبل و در سمت مقابل تابلوهای «ب» و «ج» این بازار، رشد این متغیرها را تجربه کردند.

در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز شاهد افزایش چشم‌گیر حجم و ارزش دادوستدها بودیم به طوری که با مبادله ۱۳ میلیون و ۱۶۰ هزار سهم به ارزش ۷۳ میلیارد ریال، حجم و ارزش دادوستدهای این بازار نسبت به هفته قبل بیش از سه برابر شد.

در سمت دیگر بازار، معامله‌گران اوراق به خریدوفروش ۹۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۶ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس اقدام کردند و بدین ترتیب حجم و ارزش دادوستدهای هفتگیِ این بازار نزدیک به ۵۰ درصد رشد کرد.

در این بازار، ۱۷ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۱۴ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال، ۸۰ میلیون ورقه ETF به ارزش یک هزار و ۴۵۴ میلیارد ریال و ۴۳۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۲۸۳ میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت که حجم و ارزش تمامی این مبادلات نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

عرضه ۳ اخزا به ارزش ۵۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال

از رویدادهای مهم هفتگی مربوط به بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس می‌توان به عرضه اسناد خزانه اسلامی در ۳ نماد معاملاتی «اخزا۷۰۵»، «اخزا۷۱۱» و «اخزا ۷۱۲» اشاره کرد که ارزش این سری از اخزاها در مجموع ۳۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال است.

همچنین قرار بود در آخرین روز کاری هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم اوراق «اخزا۷۰۴» عرضه شود که مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس از موکول شدن عرضه این اوراق به شنبه ۲۴ شهریورماه خبر داد.

در نهایت رصد ارزش معاملات خرد صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت به ۱۴ هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال رسیده است که ۱۶ و ۱۵ درصد از این ارزش مبادلاتی به ترتیب به گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی اختصاص یافته است. جایگاه‌های سوم و چهارم از نظر بیشترین سهم از ارزش مبادلات خرد صنایع فرابورسی را نیز گروه‌های فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و پیمانکاری صنعتی در اختیار گرفتند.

print

پاسخی بگذارید