تاریخ: ۱۱:۵۸ :: ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
تالش در آستانه تبدیل شدن به مرکز جراحی قلب غرب گیلان

پنجشنبه این هفته (۲۷ شهریورماه) شهرستان تالش از طریق ارتباط تصویری میزبان رئیس جمهوری است تا با افتتاح بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی شهید نورانی، این شهرستان فعالیت خود را به عنوان مرکز جراحی قلب غرب گیلان آغاز کند.

بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی شهید نورانی تالش یکی از طرح های بزرگی است که مردم این شهرستان که به طبیعت زیبایش شهره است، مدت ها چشم انتظارش بوده اند و اینک  در ردیف پروژه های درمانی با دستور رئیس جمهوری بهره برداری می شود تا بیماران از خدمات آن بهره مند شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش در این زمینه می گوید : بهره برداری از این بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی با بخش‌های مختلف جراحی و درمان، این شهرستان را به مرکز جراحی قلب غرب گیلان تبدیل می‌کند و بیماران به جای صرف هزینه و وقت زیاد برای مراجعه به رشت از خدمات بیمارستان تالش استفاده خواهند کرد.

دکتر حسین نعمتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه اظهار کرد: دولت برای احداث این بیمارستان با ۱۵ هزار و ۹۹۵ متر مربع زیربنا در سه طبقه، ۹۹۰ میلیارد ریال هزینه کرده و هزینه های تامین تجهیزات و وسایل پزشکی مورد نیاز علاوه بر هزینه احداث آن است.

وی ادامه داد: تالش بعد از رشت دومین شهرستان گیلان از نظر وسعت و جمعیت است و مجموعه شبکه بهداشت و درمان تالش با یک بیمارستان دولتی، یک بیمارستان خصوصی، ۲ کلینیک خصوصی، ۸۹ خانه بهداشت و ۱۳ مرکز جامع سلامت ۲۰۶ هزار و ۸۰۰ نفر را پوشش می دهد.

وی افزود: بیمارستان قدیم شهرستان بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و از لحاظ فیزیکی و بخش های مختلف دچار مشکل است و با توجه به فعال بودن طرح تحول نظام سلامت در کشور و عزم راسخ مسئولان امر به تمرکز زدایی امکانات درمانی از مراکز استان ها و انتقال به شهرستان ها و نقاط محروم، نیاز ضروری به بیمارستان جدید و مجهز در تالش به شدت احساس می شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش اظهار کرد: در بیمارستان قدیم بخش های داخلی مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب و زیرمجموعه های ارتوپدی، آی سی یو و طب درمانی نداشتیم اما در بیمارستان جدید همه این بخش ها فعال می شود.

او ادامه داد: اکنون در بیمارستان جدید تالش بجز جراحی قلب و مغز به طور تقریبی همه تخصص ها را داریم و بخش های جراحی مغز و قلب نیز طبق قول دانشگاه علوم پزشکی گیلان بعد از افتتاح بیمارستان راه اندازی می شود.

تالش به مرکز جراحی قلب غرب گیلان تبدیل می شود

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش بیان کرد: بخش جراحی قلب بیمارستان تالش تصویب شده و به زودی برای آن ساختمانی با ۲ هزار و ۳۸۰ متر مربع زیربنا در بیمارستان ساخته می شود و با فعالیت این مرکز جراحی، تالش به عنوان مرکز جراحی قلب غرب گیلان مطرح خواهد شد.

نعمتی گفت: ۹۰ درصد وسایل و تجهیزات بخش مغز و اعصاب بیمارستان خریداری شده و با افتتاح این بخش ها بیماران شهرستان های تالش، آستارا، رضوانشهر و ماسال که برای مراجعه به مراکز درمانی رشت متحمل هزینه و وقت می شوند، به راحتی به تالش مراجعه خواهند کرد.

وی افزود: در بیمارانی که دچار سکته می شوند، نیم ساعت و یک ساعت اول از نظر درمان بسیار حائز اهمیت است و این قبیل بیماران از این پس در کمترین زمان از خدمات درمانی بیمارستان تالش بهره مند خواهند شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تالش ادامه داد: تجهیزات سی تی اسکن بیمارستان خریداری شده است و طبق قول مسئولان امر، قبل از افتتاح تحویل می شود.

او گفت: در روستاهای تالش ۸۹ خانه بهداشت فعال است و ۲ خانه بهداشت نیز ساخته خواهد شد و جمعیت روستایی و عشایری این شهرستان نیز از خدمات درمانی بیمارستان جدید تالش بهره مند خواهند شد.

استفاده از بیمارستان جدید در دوره شیوع کرونا به منزله افتتاح آن نبود

او ادامه داد: در دوره شیوع کرونا و افزایش بیماران و کمبود امکانات و تجهیزات درمانی در استان از جمله نبود تخت خالی برای بیماران کرونایی؛ مقداری امکانات از استان و تجهیزاتی هم  از بیمارستان قدیم را به بیمارستان جدید انتقال داده بودیم و از این مرکز درمانی جدید به صورت غیررسمی و به اضطرار استفاده می کردیم اما این به منزله افتتاح یا بهره برداری این پروژه بزرگ نبود.

نعمتی در مورد تکلیف ساختمان سابق بیمارستان شهید نورانی تالش گفت: بخشی از فضای بیمارستان قدیم به بخش خصوصی و قسمتی برای مجتمع عالی سلامت تعلق خواهد گرفت و قسمتی دیگر را به غربالگری سرطان اختصاص می دهیم و بخش دیالیز نیز در ساختمان قدیم باقی خواهد ماند.

او رعایت پروتکل های بهداشتی را همچنان بهترین راهکار ممکن برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره شیوع آن دانست و توسعه خدمات پزشکی درمانی در تالش با بهره برداری از بیمارستان جدید را نیز در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و پیشگیری از شیوع آن موثر دانست.

شیوع کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، پرسنل پزشکی و درمان را به زحمت مضاعف انداخته است و این قشر شریف در خط مقدم مبارزه با آن بیماری قرار دارند.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

print

پاسخی بگذارید