تاریخ: ۳:۲۲ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲

محمد نصرتی از بازیکنان حاضر در تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر می‌گوید اختلافات و شیوع ویروس آنفلوانزا مانع موفقیت تیم ملی شد.

 سرویس ورزشی اقتصاد شمال ،تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر زیر نظر افشین قطبی راهی مسابقات شد و توانست در دور گروهی نمایش دلپذیری به جا بگذارد اما با بدشانسی در دور یک چهارم نهایی با کره‌جنوبی روبرو شد.

تیم ملی که با ۹ امتیاز در گروهش صدرنشین شده بود، در یک چهارم نهایی به دلیل صدرنشینی استرالیا در گروه مقابل، برای پنجمین بار متوالی با کره‌جنوبی رو در رو شد. تلاش ایران و کره در وقت‌های معمول بازی نتیجه‌ای نداشت تا دو تیم راهی وقت‌های اضافه شوند. در نتیجه کره‌جنوبی که در طول بازی بهتر از ایران بود، توانست روی شوت یون بیت گرام در دقیقه ۱۱۵ قفل دروازه رحمتی را باز و حکم حذف تیم ملی را امضا کند.

با حذف ایران در این مرحله و ناکامی در صعود به نیمه نهایی، افشین قطبی که پیش از این رقابت‌ها قراردادش با تیم ژاپنی شیمیزو اسپالس را نهایی کرده بود، راهی ژاپن شد و به ایران برنگشت و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

در کنار نمایش‌های خوب ایران در دور گروهی مقابل کره‌شمالی، عراق و امارات، اختلاف برخی از بازیکنان با تجربه در داخل اردو و رسوخ بیماری ویروسی به بدن بازیکنان قبل از بازی با کره‌جنوبی از مهم‌ترین اتفاقات این دوره است.

متاسفانه یک فرهنگ غلط در فوتبال ما جا افتاده که معتقدند مربی نباید با تیم‌های دیگر مذاکره کند و قطبی نباید قبل از جام با تیم ژاپنی قرارداد می‌بست. همین موضوع جو تیم را به هم ریخت.

محمد نصرتی در گفت و گو با ایسنا، درباره شرایط تیم ملی در قطر صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید:

* قطبی بعد از تجربه حضور روی نیمکت تیم ملی ایران در انتخابی جام جهانی، در سمت خود ابقا شد اما اعتراضاتی به او وجود داشت که می‌توان به اسامی بازیکنان دعوت شده به این تیم اشاره کرد.

بالاخره انتخاب بازیکنان از سوی هر مربی سلیقه‌ای است. قطبی با توجه به شرایط بازیکنانش را انتخاب کرد. چه بسا بازیکنانی هستند که در رده باشگاهی خوب هستند ولی به تیم ملی دعوت نمی‌شوند. می‌توان به شجاع خلیل‌زاده اشاره کرد که کی‌روش اعتقادی به بازی او ندارد.

* تیم ملی در دور گروهی عملکرد خیلی خوبی داشت. در بازی نخست علی‌رغم دریافت گل زودهنگام، به بازی برمی‌گردد و عراق را ۲ بر یک می‌برد.

در دوره مقدماتی با اقتدار عمل کردیم. حتی در بازی سوم که از نفرات نیمکت نشین استفاده کردیم هم به پیروزی ۳ بر صفر رسیدیم.

در بازی با عراق گل نخست را دریافت کردیم اما دو گل زدیم و این تیم را بردم. در بازی با کره شمالی هم با یک گل به پیروزی رسیدیم. امارات را هم با سه گل شکست دادیم. عملکرد تیم ملی در دور گروهی خیلی خوب بود.

* نتایج تیم در دور گروهی موجب امیدواری بیش از حد اهالی فوتبال شد اما شکست مقابل کره‌جنوبی پایانی بر رویای قهرمانی در آسیا بود.

باخت مقابل کره‌جنوبی یک نقطه تاریک در فوتبالمان بود. متاسفانه یک فرهنگ غلط در فوتبال ما جا افتاده که معتقدند مربی نباید با تیم‌های دیگر مذاکره کند و قطبی نباید قبل از جام با تیم ژاپنی قرارداد می‌بست. همین موضوع جو تیم را به هم ریخت.

* چند ماه قبل از جام، خبر عقد قرارداد میان قطبی و شیمیزو اسپالس منتشر شد. این موضوع از این حیث مهم بود که رفتن قطبی قطعی بود و شاید او جنگندگی لازم را برای قهرمانی نداشت.

به نظرم قطبی کار غیر حرفه‌ای انجام نداد اما یک‌سری اختلافات در تیم به وجود آمد. این اختلافات عمدتا در ناحیه مدیریتی بود. در راس آن هم آقای سعیدلو، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی بود که نسبت به این کار قطبی ایراد گرفت.

* قرارداد قطبی با تیم ژاپنی چقدر تاثیرگذار بود؟

بعد از این که قطبی با شیمیزو قرارداد بست، یکسری بازیکنان هم به خاطر این که می‌دانستند او رفتنی است، جرات بیشتری برای مخالفت با او پیدا کردند.  به نظرم اختلافات درون تیم تحت تاثیر قرارداد قطبی بود.

* در اطراف تیم، حواشی وجود داشت و خبرهایی از وجود اختلاف به گوش می‌رسید.

بالاخره مشکلات کوچکی به وجود آمد. چیزی که پر واضح بود، ما در آن دوره درگیر آنفلوانزا شدیم و همه بچه‌ها این بیماری را گرفتند. قوی‌ترین بازیکنانمان مانند آندو هم از نظر بدنی به مشکل خوردند.

* در دور گروهی این موضوع مشهود نبود. کی به مشکل خوردیم؟

بعد از بازی با امارات و اتمام دور گروهی، ویروس شیوع پیدا کرد و کم کم به بدن همه بازیکنان رسوخ کرد.

بالاخره مشکلات کوچکی به وجود آمد. چیزی که پر واضح بود، ما در آن دوره درگیر آنفلوانزا شدیم و همه بچه‌ها این بیماری را گرفتند. قوی‌ترین بازیکنانمان مانند آندو هم از نظر بدنی به مشکل خوردند.* در بازی با کره‌جنوبی، آنها بهتر از ایران بودند و دامنه حملاتشان هم بیشتر بود.

در بازی با کره، من مصدوم شدم. در حین گرم کردن قبل از بازی آسیب دیدم و بین دو نیمه تعویض شدم.

* کلا جلوی کره‌جنوبی خوب نبودیم.

وقتی بازی گروهی است، نبود یکی، دو بازیکن شرایط نرمال تیم را به هم می‌ریزد. کره سرحال‌تر از ما بود ولی شرایط طوری نبود که خیلی روی بازی مسلط باشند. آن‌ها یک ذره بهتر بودند ولی متاسفانه ما روز خوبی نداشتیم.

* گستردگی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی خیلی زیاد بود. از تیم‌های مختلف بازیکنانی دعوت شدند که در سال‌های بعد خبری از آن‌ها نبود.

چه بازیکنانی؟

* مثلا آرش افشین، رضا نوروزی، محمد غلامی و حتی میرزاپور که اواخر فوتبالش بود.

آرش افشین زیاد مصدوم شد. رضا نوروزی هم این طور بود. ما فکر می‌کردیم افشین پدیده باشد ولی مصدومیت‌ها و انتخاب تیم‌ها مانع از این کار شد.

* اختلاف نظرهایی هم بین بازیکنان و قطبی وجود داشت که می‌توان به اختلاف شجاعی و نکونام با قطبی اشاره کرد.

من در جریان اختلافات نبودم. مسعود شجاعی، جواد نکونام و خلعتبری و چند بازیکن دیگر با سرمربی اختلاف داشتند.

* قطبی با تیم هم خداحافظی نکرد و بعد از جام به ایران نیامد.

قطبی با ما خداحافظی نکرد. او قرارداد بسته بود و باید می‌رفت چون مسابقات ژاپن نزدیک بود. او به ایران هم نیامد.

من در جریان اختلافات نبودم. مسعود شجاعی، جواد نکونام و خلعتبری و چند بازیکن دیگر با قطبی اختلاف داشتند. او با تیم ژاپنی قرارداد داشت و بعد حذف از جام ملت‌ها به ایران نیامد. او حتی با ما هم خداحافظی نکرد.* به نظر می‌رسد قطبی علاقه‌ای برای ادامه کار در ایران نداشت.

بالاخره از جی لیگ ژاپن پیشنهاد داشت و آن را قبول کرد.

* می‌توانستیم قهرمان آسیا شویم؟

تیم ما خوب بود.

* از خاطرات شیرین آن دوره چیزی در خاطرت مانده؟

جام ملت‌ها با تولد من و محمد نوری مصادف بود. برای من سه بار تولد گرفتند و یک گردنبند طلای خوب از طرفداران تیم ملی گرفتم.

* در قطر تیم ملی هواداران خوبی داشت که این موضوع نوید یک تجربه خوب دیگر در جام جهانی می‌دهد.

به نظرم جام جهانی قطر تجربه خوبی خواهد بود.

* به نظرت در این دوره از رقابت‌ها می‌توانیم قهرمان آسیا شویم؟

بالاخره ما کی‌روش را آوردیم و هزینه کردیم. هفت، هشت سال تیم ملی را شناخته و امیدواریم که قهرمان آسیا شویم.

منبع:ایسنا

print

پاسخی بگذارید