نگاهی به سهم هر ایرانی از مصارف بودجه
تاریخ: ۲:۰۱ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
هر ایرانی در ماه حدود ۶۰۰ تومان خرج مجلس شورای اسلامی می‌کند

مصارف بودجه عمومی سال آینده حدود ۴۵۴ هزار میلیارد تومان است، این یعنی سهم هر ایرانی از مصارف بودجه در لایحه سال ۹۸، حدود ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در سال و یا به عبارتی حدود ۴۵۵ هزار تومان در ماه است.

به گزارش اقتصادشمال ، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیرامون لایحه بودجه سال ۹۸ عنوان کرد: هر ایرانی در ماه حدود ۶۰۰ تومان خرج مجلس شورای اسلامی می‌کند، ۳۱ هزار تومان برای دفاع از کشور، ۲۰ هزار تومان برای نظم و امنیت، ۴۵ هزار تومان برای آموزش و پرورش، ۲۰ هزار تومان برای آموزش عالی، ۱۴ هزار تومان برای بهداشت و ۴۹ هزار تومان برای درمان پرداخت می‌کند. همچنین ۴۶۰۰ تومان برای تامین منابع آبی کشور، ۱۹۰۰ تومان برای فرهنگ و هنر و ۱۳۰۰ تومان برای دین و مذهب مصرف می‌کند. هر ایرانی ماهانه ۳۸۰۰ تومان خرج ارتباطات، ۴۰۰ تومان صرف گردشگری و یک ۴۰۰ تومان دیگر هم برای محیط زیست و پرداخت می‌کند.

همانطور که بودجه نشان می‌دهد، هر ایرانی به طور متوسط در سال حدود یک میلیون و ۸۴۹ هزار تومان مالیات می‌دهد (در ماه ۱۵۴ هزار تومان) و سه برابر آن یعنی ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در سال خدمات دریافت می‌کند پس بقیه هزینه‌ها که مازاد بر مالیات‌هاست از کجا تامین می شود؟ باید موارد دیگر منابع درآمدی دولت هم در نظر گرفته شود.

به عبارت دیگر اگر تصور کنیم که ساکنان یک ساختمان هستیم، در قبال شارژ مالیاتی ماهیانه ۱۵۴ هزار تومان، بیش از ۴۵۵ هزار تومان خدمات در ماه دریافت می‌کنیم. ضمن آنکه مدیریت ساختمان بیش از ۱۴۸ هزار تومان از بابت چاه نفتی که در حیاط منزل کشف شده و امثالهم و ۱۲۶ هزار تومان از محل درآمدزدایی از ساختمان (مثلا اجاره چند پارکینگ با مغازه مشاع ساختمان) و امثالهم بر میدارد و از هر واحد نیز بیش از ۲۶ هزار تومان بابت وام جدیدی که مدیریت برای جبران کسری اداره امور ساختمان به نیابت از واحدها اخذ کرده می‌گیرد. البته مردم حق دارند که درباره کیفیت این خدمات که به آنها داده می‌شود سوال کنند یا ناراضی باشند.

منبع:مرجع بانکی

print

پاسخی بگذارید