تاریخ: ۲۳:۵۷ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
شناسایی۲۵۰۰ اسب اصیل ترکمن در گلستان

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت که تاکنون در این استان شمالی دو هزار و ۵۰۰ سر اسب اصیل ترکمن شناسنایی شده است.

به گزارش اقتصاد شمال غلامرضا هلاکو  اظهار داشت: استان گلستان ۱۰ هزار سر اسب دارد و تاکنون برای ۶ هزار و ۲۰۰ سر شناسنامه هویت با همکاری مالکان آن ها تهیه شده است.

 از گذشته بسیار دور پرورش اسب نزد قوم ترکمن ساکن در گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری که نیمی از آن را قوم ترکمن تشکیل می دهد رایج بوده و امروز هم این خطه نه تنها در کشور بلکه در دنیا شهره به پرورش مادیان است.
در استان گلستان علاوه بر پیست اسبدوانی گنبدکاووس، دو پیست در آق قلا و بندرترکمن وجود دارد که هر ساله طبق تقویم کاری هیات سوارکاری استان کورس های بهاره، تابستانه و پاییزه در حضور علاقه مندان به این ورزش مهیج در مناطق مزبور برگزار می شود.
همچنین روستای ترکمن نشین صوفیان کلاله نمونه بازر از معرفی صنعت پرورش اسب ترکمن در گلستان است که ۱۴ سال مداوم میزبانی کشوری برپایی جشنواره اسب اصیل ترکمن را برعهده دارد.
اسب ترکمن معمولا در دو گروه یموت و ˈ آخال تکه ˈ دسته بندی می شود که گروه اسب های ترکمن آخال تکه در کشور ترکمنستان و اسبهای یموت نیز در ایران پرورش می یابند.
گروه اسب یموت دارای یال بسیار ظریف و کم پشت، بسیار محکم و طاقت گرمای شدید را دارد.
این اسب برای مسابقه و اسب سواری در مسافت های طولانی مناسب است. سر و گردنی کوتاه نسبت به آخال تکه داشته اما در پایداری از آن بالاتر است و بلندای قد آن نیز ۱۴۷تا ۱۵۵ سانتی متر است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید