گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۱:۴۲ :: ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
آپارتمان‌های کوچه‌های گرگان؛ قانون‌فروشی شهرداری یا ضرورت شهری

در حالیکه شماری از شهروندان و کارشناسان اقدام شهرداری گرگان طی سالهای اخیر در صدور مجوز برای آپارتمان‌های سر به فلک کشیده در کوچه‎‌های این شهر را مصداق تخلف و قانون فروشی عنوان می‌کنند، مدیران شهری از این اقدام خود دفاع می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ این روزها در کوچه‌های کم عرض و باریک گرگان آپارتمان‌های چندطبقه زیادی دیده می‌شود موضوعی که مشکلات عدیده‌ فرهنگی و اجتماعی را با خود به همراه داشته و دارد.

از جمله این مشکلات ناهمگون بودن نمای ساختمان‌ها و مبلمان شهری و مشرف بودن پنجره‌ آپارتمان‌های مرتفع به خانه های اطراف و سلب آسایش همسایه است.

هرچند کمبود زمین در شهرهای شمالی رشد عمومی شهرها را اجتناب ناپذیر کرده است اما برخی شهروندان و کارشناسان معتقدند این قضیه باید مدیریت شود نه اینکه شهرداری فقط برای کسب درآمد بیشتر اجازه ساخت آپارتمان های هفت یا هشت طبقه را در کوچه های کم عرض و باریک صادر کند.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان؛ شهرداری گرگان بر اساس ضابطه‌ تعیین شده طرح تفصیلی پروانه ساخت صادر می‌کند و سازمان نظام مهندسی صرفا بر اساس آن پروانه توسط مهندسین مربوطه کار نظارت را انجام می‌دهد.

سیدمجید حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی بیشتر نقش کنترل تخطی نکردن از پروانه را دارد که در حیطه وظایف قانونی تعریف شده است.

وی گفت: بر اساس طرح تفصیلی شهر گرگان بدلیل مشکل کمبود زمین تصمیم بر ارتفاع‌سازی صورت گرفته است.

در این رابطه مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان هم گفت: وزارت کشور برای شهرهای شمالی ایران همچون گرگان با توجه به کشاورزی بودن منطقه، افزایش محدوده شهری را ممنوع کرده به همین دلیل و با توجه به افزایش جمعیت شهری، افزایش ارتفاع از سطح در ساختمان داده می‌شود.

عفت همدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای ساخت و ساز در هر نقطه‌ شهر گرگان ضابطه و قانونی مشخص شده است و اساسا افزایش تراکم به معنای تراکم‌فروشی نیست بلکه تسهیل در تامین مسکن برای افراد مختلف جامعه است.

همچنین رییس کمیسیون عمران شورای شهر گرگان در این زمینه گفت: شهرداری تراکم فروشی نمی‌کند زیرا طرح‌های تفصیلی و جامع وجود دارد و بر اساس آن و سایر مقررات طبقات و سطح اشغال طرح‌ها کاملا مشخص است.

مهران کاظم‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: البته مشکل اساسی در افزایش ارتفاع در گرگان فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم همچون آب، برق، گاز و امکانات روبنایی مانند فضای سبز، آموزشی، درمانی است که در صورت تامین و پیش‌بینی نشدن این خدمات، سیستم شهری و به دنبال آن زندگی و حیات شهری با آشفتگی، بی‌نظمی و اختلال مواجه خواهد شد.

وی با بیان این که دستگاه‌های متولی باید زیرساخت‌های شهری را تامین کنند، اظهار کرد: امروز مرتفع‌سازی در دنیا مرسوم است که البته در کشورهای دیگر ابتدا دستگاه‌های مربوطه زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنند.

وی بیان داشت: هیات وزیران هم در یکی از مصوبات ابلاغی خود به استان‌های شمالی از جمله گلستان و برای شهر گرگان از افزایش محدوده شهری جلوگیری و بر افزایش طبقات تاکید کرده است.

باوجود اظهارات این مسوولان و اینکه شهرداری گرگان بر اساس طرح جامع و تفصیلی بلند مرتبه سازی را در دستور کار خود قرار داده است اما رییس شورای شهر گرگان گفت که طرح جامع و تفصیلی شهر آذر ماه جاری به اتمام خواهد رسید و بر اساس آن ضوابط و جوانب فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سایر مسایل دیده و لحاظ شده است.

سید محمد مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح‌ پس از تهیه باید به تایید دستگاه‌های نظارتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم برسد.

رییس شورای شهر گرگان گفت: ما نمی‌خواهیم و قانون هم این اجازه را به ما نمی‌دهد که محدوده شهری را افزایش دهیم زیرا در صورت گسترش محدوده شهر باید حوزه خدمات شهری را هم افزایش دهیم که بدون شک در ارائه خدمات با ناتوانی و کاهش کیفیت مواجه خواهیم شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در عین حال لازم است در ارتفاع‌سازی از تراکم بهینه استفاده تا بهره لازم گرفته شود.

تلاش خبرنگار ایرنا برای اظهار نظر شهردار گرگان به دلیل پاسخگو نبودن عبدالرضا دادبود بی نتیجه ماند اما وی چندی پیش در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گلستان گفته بود: افزایش تراکم و کاهش هزینه مجوزهای ساخت و ساز از جمله طرح های شهرداری برای کاهش قیمت مسکن در گرگان است .

مجید طاهری معاون عمرانی شهردار هم در این باره گفت: تراکم فروشی در شهر گرگان واژه صحیحی نیست بلکه افزایش تراکم بر اساس قوانین و مقررات در حال انجام است.

وی اظهار کرد: شهرداری گرگان صرفا به دنبال درآمدزایی نیست بلکه توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر را هم در دستور کار دارد و برای جلوگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی نظیر حاشیه‌نشینی به سمت مرتفع‌سازی بر اساس قوانین و مقررات رفته است.

اظهارات متناقض مدیران مربوطه شهری در استان گلستان و پاسکاری امور به یکدیگر یا اظهار اینکه تکلیف و مسوولیت ذاتی در این زمینه ندارند حاکی از آن است که حتی با فرض ضرورت بلندمرتبه سازی، معضل ساخت آپارتمانهای مرتفع در کوچه های کم عرض گرگان ادامه یافته و به شهروندان تحمیل خواهد شد.

print

پاسخی بگذارید