تاریخ: ۱۲:۱۰ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
افزایش ۶۶درصدی صادرات گلستان

مدیرکل گمرکات گلستان از رشد ۶۶ درصدی صادرات گمرکات این استان در هفت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهر کالاهایی به ارزش ۱۶۱ میلیون و ۲۳۱ هزارو ۵۰۹ دلار صادر شده است.

به گزارش اقتصاد شمال سیدابراهیم حسینی افزود: در این مدت مقدار ۲۳۱ هزارو ۱۵۲ تن انواع کالا از گمرکات گلستان صادر شده که از نظر وزنی ۷۹ درصد بیشتر ازمدت مشابه سال قبل است.
وی افزود: پنیر، دوغ، خوراک آماده طیور، رب گوجه فرنگی، انواع میلگرد و آهن، پلی استایرن، سیمان و گل و گیاه از مهمترین اقلام صادراتی از گلستان و کشورهای عراق، ترکمنستان و افغانستان سه مقصد عمده صادرات کالا از این استان در هفت ماه گذشته بوده اند.
حسینی اضافه کرد: در هفت ماه گذشته همچنین مقدار ۳۹ هزار و ۴۸۸ تن انواع کالا که بیشتر مواد اولیه خط تولید، دانه روغنی و غلات بوده، به ارزش ۱۶ میلیون و ۷۰۸ هزارو ۷۴۶ دلار از طریق گمرکات گلستان وارد کشور شده است.
وی تصریح کرد: این میزان واردات کالا که بیشتر از کشورهای چین، ترکمنستان، قزاقستان و پاکستان بوده از لحاظ وزنی ۱۳۵ درصد افزایش اما از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل گمرکات گلستان به درآمدهای گمرک این استان در هفت ماه گذشته نیز اشاره کرد و گفت: دراین مدت مبلغ ۶۲ میلیارد و ۸۰۱ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۳۶ ریال درآمد عاید گمرکات گلستان شده که در مقایسه بامدت مشابه سال قبل ۸۹ درصد رشد دارد.
گمرک اینچه برون شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش ‘داشلی برون’ در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال این شهرستان در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن، گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.
در سال های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان افزوده شده است.
استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید