تاریخ: ۲۱:۵۱ :: ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
توسعه نوغانداری با افزایش سطح توتستان‌های شفت

فرماندار شفت گفت: بسترهای لازم برای توسعه نوغانداری در این شهرستان وجود دارد و با کاشت درخت توت در حاشیه آب بندان ها، می‌توان ظرفیت سطح توتستان‌ها را افزایش داد.

شفت با تولید افزون بر یکصد تن پیله تر در سال، دومین تولید کننده این محصول در استان گیلان است و سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان و ۱۳ هزار نهال توت بین نوغانداران این شهرستان توزیع شد.
۱۸ هزار خانوار ۲۲ استان کشور، به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند؛ این خانوارها سالانه حدود ۹۰۰ تن پیله تر ابریشم تولید می کنند . ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.

محمدرضا محسنی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شهرستان کمتر توسعه یافته گیلان با محوریت شفت اظهار داشت: شاخص های نشان می دهد که شهرستان شفت در دهه های گذشته از قافله توسعه و عمران عقب مانده و برای جبران این کمبود ها نیازمند نگاه ویژه است.
وی در توضیح ظرفیت های شفت در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری افزود: با تدوین طرحی جامع و پشتیانی از آن می توان شاخص های توسعه ای را در این شهرستان ارتقا داد.
محسنی با بیان اینکه بالغ بر ۷۵ درصد مردم شهرستان شفت در روستاها سکونت دارند و این فرصتی ویژه است که باید از آن بهره برداری شود ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده طی سال های اخیر و تمرکز بر رونق تولید پیله ابریشم، میزان تولید این محصول از ۷۵ تن در سال ۹۵ به ۱۲۵ تن در سال جاری افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه راه اندازی صنایع فرادستی و جلوگیری از خام فروشی پیله تر می تواند سبب ارزش افزوده این محصول گردد؛ خوستار تدوین طرح جامع احیا، توسعه و ترویج صنعت نوغانداری و صنایع وابسته در شهرستان شفت شد.
وی همچنین به هدف گذاری انجام شده برای ساخت ۳۶۰ واحد بوم گردی در شهرستان اشاره کرد و گفت: تاکنون برای ۳۸۰ واحد تشکیل پرونده شده ضمن اینکه برای ساخت و مرمت واحدهای بوم گردی در شهرستان شفت تا کنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

شهرستان شفت با دو بخش مرکزی و احمدسرگوراب، چهار دهستان جیرده، ملاسرا، چوبر و نصیرمحله و در مجموع ۱۰۲ روستا، در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

print

پاسخی بگذارید