استاندار گیلان
تاریخ: ۱۱:۴۲ :: ۱۳۹۹/۰۶/۰۳

استاندار گیلان گفت :دولت در شرایط کرونایی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری به حوزه بهداشت و درمان گیلان اختصاص داد

ارسلان زارع یکشنبه شب در گفت و گویی تلویزیونی به مناسبت هفته دولت با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در هفت ماه گذشته بیان کرد: با  شیوع این ویروس و با توجه به کمبود تجهیزات پزشکی در استان با دستور  رئیس جمهوری  توجه ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر این منابع برای تامین کمبودها وو ضرورت های مورد نیاز در اختیار استان قرار گرفت.

وی عنوان کرد : گیلان از جمله کانون ها و مرکز بحران این بیماری در سال ۹۸ بود که  سوم اسفند ماه  در پی ارسال نمونه هایی از نخستین موارد از بیمارستان رازی به تهران مشخص شد که گیلان بعد از قم دومین استان کرونایی است.

وی ادامه داد: اما به دلیل ناشناخته بودن این بیماری و عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و قبل از آن برگزاری انتخابات که در جریان جلسات انتخاباتی رفت و آمد زیادی بود درکمتر از ۱۰ روز از  سوم تا ۱۳ اسفند تعداد بستری های کرونایی در استان به حدود دو هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه در تمامی شهرستان‌ها وضعیت ا به گونه‌ای بود که نگران کمبود تخت بودیم، گفت : به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی از جمله نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی تلاش گسترده‌ای انجام و تزریق این منابع اعتباری بخشی از این تلاش ها بود.

زارع بیان کرد: بخشی از این اعتبار  برای تکمیل بیمارستان های تالش و لنگرود  اختصاص یافت و با وجود اینکه این بیمارستان ها رسمی افتتاح نشده اما به صورت اضطراری آماده شد و برای درمان استفاده شده و می‌شود .

وی با اشاره به حضور گسترده بخش های مختلف برای مقابله با این بیماری اظهار داشت: از فروردین ماه ؛ انسجام عمومی موجب آسیب حداقلی شد و مردم به پویش در خانه بمانیم پیوستند و در مناسبت‌های مثل سیزده بدر در خانه ماندند که نتیجه آن کوتاه شدن دوره پیک بیماری شد یعنی از ۱۳ سیزدهم اسفندماه سیر نزولی  بیماری در استان آغاز شد و  تا اواخر تیرماه ادامه داشت.

وی ادامه داد: اما با برداشته شدن محدودیت ها و آزاد سازی فعالیتها شرایط دشوارتر و مبتلایان در بیمارستان ها بیشتر شد و به حدود ۴۰۰ نفر رسید.

استاندار گیلان اظهار داشت:  در حال حاضر ۶  شهرستان استان از لحاظ بیماری کرونا در وضعیت سفید،  پنج شهرستان هشدار و زرد و پنج شهرستان نیز در وضعیت قرمز قرار دارد که امیدواریم با توجه به دستورالعمل ها شرایط هفته‌های آینده بهتر شود.

۹۲ پروژه جهش تولید در گیلان در حال اجراست

استاندار گیلان در بخشی دیگر از این گفت و گو با بیان اینکه یکی از تدابیر ارزشمند رهبر معظم انقلاب بسته به شرایط کشورمان در این تحریم های ظالمانه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبیین شعار جهش تولید بود، گفت دولت از همان ابتدا برنامه های مدون مشخص کرد تا هر استان با توجه به ظرفیت هایش پروژه ها تعریف شود.

وی با بیان اینکه گیلان اولین استانی بود که تفاهم‌نامه‌ای در راستای این موضوع با برنامه و بودجه امضا کرد ، تصریح کرد: در این راستا ۹۲ پروژه اقتصادی تاثیرگذار در اشتغال و تولید نهایی و بعد از گذشت پنج ماه فعالیت‌های خوبی در اجرای این پروژه ها انجام شد که تعدادی از این پروژه‌ها در هفته دولت و مابقی آن در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد:  اجرای این طرح ها بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت و در گردش دارد که مقدمات این تسهیلات فراهم شده و تعدادی از اعتبارات آن جذب شده و در حال انجام است .

قطعه هفت راه آهن رشت – انزلی – کاسپین آماده ریل گذاری است

استاندار گیلان  همچنین در ادامه با بیان اینکه پروژه راه‌آهن برای هر کشوری از جمله پروژه‌های زیربنایی برای توسعه است،گفت : راه آهن قزوین- رشت کریدور شمال جنوب از پروژه‌های مهم بود که در سال ۹۷ توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.

زارع اضافه کرد: برای استفاده از این پروژه تاثیر گذار و ادامه آن مطالعات از قبل انجام و پروژه از سمت رشت به سوی کاسپین،  منطقه آزاد بندر انزلی و بندر آستارا برای تکمیل برنامه‌ریزی شده بود که به طور نمونه همان روز تفاهم‌نامه‌های با حضور دکتر روحانی با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) برای ادامه اجرای آن امضا شد که از رشت به آستارا این پروژه توسط آنان با مشارکت دولت اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه قطعات ۶ و ۷ یعنی از ایستگاه رشت به منطقه آزاد و بندر انزلی برنامه ریزی شد، افزود: در حال حاضر قطعه ۷ این طرح تقریبا آماده ریل گذاری است و بزودی عملیات ریل گذاری آغاز می شود.

وی با بیان اینکه در قطعه ۶ راه آهن مطلوبیت حاصل نشد، تصریح کرد : پیمانکار اخیراً قول داده با تلاش بیشتر و با افزایش ظرفیت ماشین آلات و کامیون های حمل مصالح   عقب ماندگی های ماه های گذشته را جبران کند و اهتمام است تا این طرح تا بهار سال آینده و در همین دولت به بهره برداری برسد.

زارع ظرفیت حمل  بار در این مسیر را ۱۰ میلیون تن عنوان و اظهارکرد : با تکمیل این مسیر کشورهای شبه قاره هند و کشورهای در حاشیه از آب‌های آزاد و دریای عمان می توانند به کریدور وصل  شوندو این مسیر انتقال به کشورهای اروپایی می تواند مسیر را کوتاه کرده و ترانزیت را برای کشور به همراه آورد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه  باقی مانده آزاد راه رشت – قزوین به دلیل گردشگر پذیر بودن گیلان از پروژه‌های مهم استان است ،گفت:  در مناسبت‌های مختلف میزبان گردشگران هستیم و متاسفانه به دلیل تکمیل نبودن همین هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت هماره شاهد ترافیک سنگین  بودیم .

وی یادآورشد: البته امسال بدلیل شیوع بیماری کرونا و درخواست ما برای پرهیز از سفر  به استان کمتر با این مشکل روبرو بوده ایم.

زارع با بیان اینکه این پروژه  از تاکیدات رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه بودجه استاندار و وزارت راه و شهرسازی  است ، تصریح کرد:  در حال حاضر ۲ پیمانکار مشغول فعالیت برای اجرای این پروژه هستند.

وی پروژه آزادراه رشت – قزوین را از جمله پروژه های دشوار عنوان و بیان کرد : این پروژه عمدتاً تونل و پل است ؛ بنابراین علاوه بر زمان‌بر بودن کار با سختی انجام می‌شود که البته  در شش ماه اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

استاندار گیلان از قول مساعد پیمانکاران برای آماده بهره برداری شدن این پروژه در بهار سال آینده خبر داد.

طرح اقدام ملی مسکن فرصت خوبی برای خانه دار شدن  است

استاندار گیلان  در ادامه طرح اقدام ملی مسکن را از اقدامات انجام شده در حمایت از خانه‌دار شدن مردم بویژه جوانان دانست  و گفت: گیلان در استقبال از این طرح  پیشرو بود که  ۱۱ هزار واحد مسکونی سهم گیلان بود که تاکنون هشت هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کردند که برخی از آنها واجدالشرایط نبودند.

وی با بیان اینکه  این واحدها بدلیل تامین زمین از سوی دولت بسیار مقرون به صرفه است و از  واجدان شرایط خواست  نام نویسی کنند.

بهره برداری از یک هزارو ۴۴ پروژه  طی هفته دولت در گیلان

استاندار گیلان همچنین با اشاره به بهره برداری از یک هزار و ۴۴ پروژه برای هفته دولت امسال در استان گفت: برای بهره برداری از این پروژه ها حدود ۲ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان هزینه شده که سهم بخش خصوصی از این میزان هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان است که بخشی از آنها با تسهیلات و مشارکت بانک ها انجام شده است.

print

پاسخی بگذارید