تاریخ: ۱۴:۲۸ :: ۱۳۹۹/۱۲/۰۶

سفر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به گلستان همزمان با چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و افتتاح چند طرح و سرکشی از تعدادی پروژه، فعالان اقتصادی و صنعتی گلستان را به آینده‌ توام با رفع محدودیت‌ها و مشکلات امیدوار کرد.

فرهاد دژپسند ۲ روز آخر دهه فجر امسال را در گلستان سپری کرد که در آن علاوه بر افتتاح تعدادی طرح، در نشست با مسوولان استان و کارآفرینان نیز شرکت کرد .

افتتاح طرح های بنیاد مسکن

بهره‌برداری و ساخت متمرکز طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گرگان اولین برنامه سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی در گلستان بود.

افتتاح ۸۸۸ خانه با اعتبار ۵۷۱ میلیارد ریال، ۶۶ پروژه طرح هادی روستایی با اعتبار ۸۵ میلیارد ریال، اعلام پایان عملیات نقشه برداری چهار روستای تحت مالکیت بنیاد علوی با ۲ هزار و ۱۲۹ خانه و اهدای ۴۷۹ جلد سند مالکیت روستایی از جمله طرح های بنیاد مسکن گلستان در دهه فجر بود که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد بهره برداری قرار گرفت و یا ساخت آن آغاز شد.

علاوه بر آن با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی چند فقره سند از مجموع ۴۷۹ فقره سند مالکیت روستایی به تعدادی از روستاییان اهدا شد.

دژپسند در ادامه سند و کلید یک خانه نوساز از مجموع ۲۹۴ خانه مقاوم سازی شده روستای هاشم آباد گرگان را به مالکان آن اهدا کرد و کلنگ ساخت ۳۰۰ واحد روستایی را به زمین زد.

ضرورت ارتقای زیرساخت ها در استان های شمالی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه در مراسم متمرکز افتتاح و آغاز ساخت ۵۷۸ طرح عمرانی و اقتصادی گرگان در شهرک صنعتی شهید هزار جریبی این شهرستان شرکت کرد.

دژپسند در این مراسم گفت که با وجود اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و کاهش درآمدها، مسیر پیشرفت ایران با قدرت و سرعت ادامه دارد و این محدودیت‌ها مانع رسیدن به اهداف توسعه‌ای کشور نشده است.

وی افزود: درآمد نفتی دولت از ابتدای امسال تاکنون دچار کاهش محسوسی شده اما اعتبارات طرح های دهه فجر امسال نسبت به سال قبل افزایش یافت و این رقم در گلستان ۲ برابر بیشتر شد.

وی به مزیت استان های شمالی اشاره کرد و افزود: این مناطق به دلیل برخورداری از زمین های حاصلخیز و زیرساخت های کافی می توانند نیاز کشور به کالاهای اساسی را به طور کامل تامین کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اگر استان های شمالی از قابلیت های خود به درستی استفاده کرده و با جذب سرمایه گذاری، زیرساخت های خود را ارتقا دهند در صورت تکمیل زنجیره تولید بخش های گوناگون می توانند به برند قابل اعتنا در منطقه و جهان تبدیل شوند.

دژپسند با اشاره به درآمد ۸۰ هزار میلیارد ریالی امسال ایران از فروش نفت اظهار داشت: افتتاح طرح‌های اقتصادی در کشور ثمره مقاومت و تلاش مردم در مقابل زیاده‌خواهی و فشار دشمنان است و نباید فراموش کنیم که مردم در این سختی‌ها و مشکلات با همدلی و وحدت، دشمن را به زانو درآوردند.

وزیر اقتصاد درباره وضعیت حاکم بر بورس نیز گفت: بازار سرمایه تکیه‌گاه بخش خصوصی برای تامین منابع مالی است و دولت هیچ وابستگی به درآمدهای آن ندارد؛ مردم از بورس استقبال خوبی کردند اما مداخله غیرحرفه‌ای حقوقی ها باعث ایجاد تبعات و نوسان در بازار سرمایه شد و سهام‌داران حقیقی را دچار مشکل و نگرانی کرد.

وی بیان کرد: نگاه مردم به بورس باید در قالب برنامه میان مدت و بلند مدت باشد و اگر این رویکرد در بازار سرمایه مورد توجه قرار نگیرد فشار و بار روانی شدیدی ایجاد خواهد کرد.

حضور در شورای برنامه ریزی و توسعه و گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان، دیگر برنامه سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به گلستان بود که در آن دژپسند گفت: با وجود تحریم اقتصادی و شیوع ویروس کرونا از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۴.۹ میلیارد دلار سرمایه خارجی در کشور جذب شد که طرح‌های مربوطه آن مورد تصویب قرار گرفته و در مرحله اجرا است.

وی اظهار داشت: جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از راه‌های شتاب بخشی در رسیدن به توسعه کشور است.

وی به ظرفیت استان های شمالی کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل ویژگی اقلیمی و طبیعی امکان توسعه بخش‌های گوناگون صنعت در این مناطق وجود ندارد و به جای آن باید بر روی راه اندازی صنایع پاک از جمله آی‌تی سرمایه‌گذاری کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: توسعه استان های شمالی کشور نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی و بهره گیری از توان سرمایه گذاران خارجی است.

سرکشی از پروژه در حال اجرای باغ موزه دفاع مقدس آخرین برنامه روز اول سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی در گلستان بود که در آن دژپسند دستورات لازم را برای تخصیص اعتبار این پروژه صادر کرد.

طرح جانمایی ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان گلستان سال ۸۵ ارایه شد و از سال ۸۹ با برآورد هزینه اولیه ۴۰ میلیارد ریال شروع به‌کار کرد.

سخنرانی در مراسم گرامی‌داشت چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در گرگان آخرین برنامه فرهاد دژپسند در گلستان بود.

وی در جمع مردم گرگان گفت: دشمن با وجود طراحی توطئه‌های گوناگون علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی طی ۴۲ سال گذشته هنوز شناخت درست و دقیقی از قدرت مردم ایران در حمایت از نظام و رهبری ندارد.

فرهاد دژپسند اظهار داشت: در شرایطی که تحریم ظالمانه علیه ایران با فشار حداکثری آمریکا و همدستانش در حال اجرا است؛ درایت رهبر معظم انقلاب و ایستادگی مردم این نقشه ها را با شکست مواجه کرد.

وی گفت: به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌دانم که مردم ایران در چه شرایط سخت اقتصادی ناشی از فشار تحریم قرار دارند و تلاش می‌کنیم با همراهی دیگر دولتمردان این مشکلات را به حداقل برسانیم.

دژپسند افزود: با وجود تمام دشواری تحریم اقتصادی مردم از حمایت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست نکشیده‌اند که نتیجه آن انزوای آمریکا و شکست خوردن نقشه‌های این کشور استعمارگر است.

وی ادامه داد: بر خلاف آن چه دشمنان انتظار داشتند، تحریم اثر منفی برای ایران نداشت و به عنوان نمونه رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال با کمترین درآمد نفتی و بدون استقراض از بانک مرکزی مثبت و امیدوارکننده است.

وی در حاشیه این مراسم اظهار داشت: حضور امروز مردم درس بزرگی به من به عنوان وزیر اقتصاد داد تا طرح و برنامه‌هایی (جدیدی) برای مردمی کردن اقتصاد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مردم با حضورشان نشان دادند همچنان انقلاب و نظام را مال خودشان می‌دانند، اظهار کرد: مردم نشان دادند باوجود توطئه‌های ۴۲ ساله دشمن و به شیوه‌های گوناگون؛ به پاسداری و پاسبانی از انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جدیت دارند.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در شرایط کرونایی و جنگ تحمیلی اقتصادی که مشکلاتی برای مردم ایجاد شده این حضور نشان از عمق اعتقاد مردم به نظام و انقلاب دارد.

گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است اما در سال های اخیر توجه به راه اندازی صنایع کوچک و متوسط و صنایع تبدیلی کشاورزی در این استان بیشتر شده است.

در حال حاضر ۶۰۳ واحد صنایع تبدیلی استان در حوزه کشاورزی وجود دارد که ظرفیت تولید این‌ واحدها سالانه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن است.

print

پاسخی بگذارید