تاریخ: ۲۰:۱۴ :: ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
رونق بازار ماهیان گرمابی در شرق گلستان

شرق گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب از مناطق مستعد پرورش ماهیان گرمابی است که هر ساله با آغاز فصل صید، بازار خرید و فروش آن در این منطقه رونق گرفته و رضایت فعالان حوزه آبزی‌پروری را به همراه دارد.

بیشترین فعالیت آبزی‌پروری در شرق گلستان مربوط به پرورش ماهیان گرمابی از نوع فیتوفاک، کپور، آمور و بیگ‌هد است؛ اگرچه در برخی مناطق کوهستانی این منطقه از جمله مینودشت و گالیکش نیز پرورش ماهیان سردآبی مانند قزل‌آلای رنگین‌کمانی نیز رواج دارد.

هم اکنون در بیش از ۲۰۰ مزرعه و آب‌بندان و ۱۱۵ استخر دومنظوره در منطقه شرق گلستان ماهیان گرمابی و سردآبی پرورش داده می‌شود که به گفته غلامحسن قزاق رییس اداره شیلات گنبدکاووس امسال از این مزارع بیش از ۱۱ هزار تن ماهی تولید و روانه بازار می‌شود.

به گفته وی درحال حاضر هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم ‌و سه برابر این تعداد نیز به صورت غیرمستقیم در گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، گالیکش و مینودشت مشغول فعالیت در تولید ماهیان گرمابی و سردآبی و توزیع آن به بازارهای ایران و چند کشور همسایه هستند.

یکی از فعالان حوزه آبزی پروری گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن رضایت از میزان تولید امسال اظهار داشت: با توجه به قیمت مناسب آبزیان در بازار، امیدوارم تا پایان زمان برداشت درآمد خوبی از محل فروش ماهیان گرمابی به‌دست آورم.

بهمن پقه به قیمت پایین ماهی تا هفته قبل اشاره کرد و افزود: با گرانی قیمت مرغ، علاقه مردم به مصرف ماهی بیشتر شده است که این مساله علاوه بر رونق بخشیدن به بازار خرید و فروش آن، باعث بالا رفتن نرخ این ماده پروتئینی در بازار می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه هم اکنون ماهی فیتوفاک کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ریال و ماهی کپور نیز ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار ریال از پرورش‌دهندگان خریداری و راهی بازار شهرهای مختلف می‌شود.

این پرورش دهنده ماهی گفت: با توجه به علاقمندی مردم گلستان به مصرف ماهی، شیوع کرونا تاثیر زیادی در کاهش تقاضا برای خرید آن نگذاشته است.

در این پیوند، رییس اداره شیلات گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین مزارع پرورش ماهیان گرمابی گلستان با تولید بیش از ۵۰ درصد محصول به این شهرستان اختصاص دارد.

غلامحسن قزاق افزود: برداشت ماهیان گرمابی در پنج شهرستان گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، گالیکش و مینودشت واقع در شرق گلستان معمولا از نیمه دوم آبان آغاز و تا بهمن ماه ادامه دارد و مزارعی که برداشت آنها پایان می‌یابد بلافاصله کار آبگیری را برای رهاسازی بچه ماهی آغاز می‌کنند.

وی سطح تولید ماهیان گرمابی شرق گلستان را در سال گذشته بیش از ۹ هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال پیش بینی برداشت این گونه ماهیان حدود ۱۱ هزار تن است.

به گفته قزاق بخشی از تولید ماهیان گرمابی شرق گلستان در استان مصرف و بیشتر آن نیز به سایر نقاط کشور از جمله تهران ارسال می‌شود.

رییس اداره شیلات گنبدکاووس ادامه داد: شرق گلستان شرایط لازم را برای افزایش مزارع و آب‌بندان‌ها و توسعه استخرهای دومنظوره با استفاده از آب چاه‌های کشاورزی و مکانیزه‌ کردن مزارع، پرورش ماهیان گرمابی و خاویاری و نیز آبزی پروری در قفس دارد.

print

پاسخی بگذارید