مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲
تاریخ: ۲۲:۵۵ :: ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
رکورد صادرات ریلی گلستان به ترکمنستان شکسته شد

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ مستقر در گرگان گفت که رکورد حمل و نقلی ریلی از مسیر اینچه‌برون استان گلستان به کشور ترکمنستان با صادرات افزون بر ۲۲۰ هزار تن انواع کالا شکسته شد.

محسن اعتماد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود بسته بودن افزون بر ۱۰۰ روزه مرزها به دلیل شیوع کرونا، تاکنون از طریق خطوط ریلی افزون بر ۲۲۰ هزار تن انواع محصول از گلستان ترکمنستان صادر شد.

وی بیان کرد: صادرات سیمان با ۱۰۰ هزار تن بیشترین سهم کالاهای صادراتی گلستان به ترکمنستان را به خود اختصاص داده و آهن‌آلات، کاشی، خرما، مواد شوینده و سیب درختی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ مستقر در گرگان ادامه داد: صادرات پارسال گلستان به ترکمنستان ۱۴۴ هزار تن بود که در مدت زمان ۱۱ ماه و تا زمان آغاز همه گیری جهانی کرونا ادامه داشت اما صادرت امسال با حدود ۲۲۰ تن در هفت ماه صورت گرفت.

اعتماد پیش بینی کرد که مجموع حمل و نقل ریلی گلستان تا پایان امسال به بیش از ۳۰۰ هزار تن برسد.

از هشتم اسفند پارسال و پس از شیوع کرونا، صادرات از طریق پایانه اینچه برون به ترکمنستان به مدت ۱۰۰ روز متوقف شده بود.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ مستقر در گرگان افزود: یکی از مشکلات تجارت با ترکمنستان، اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون استان گلستان است که حل آن در مراحل پایانی قرار دارد.

وی افزود: خط آهن ترکمنستان عریض‌تر از حد استاندارد است و برای تکمیل فرایند نقل و انتقال کالا، مشکل جابجایی بوژی (شاسی قطار) به طول ۲۰۰ متر ایجاد شده که این مشکل از سوی ایران برطرف شده و ترکمنستان نیز تا آخر هفته آن را برطرف خواهد کرد.

حدود سه سال از گشایش خط‌آهن مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان می‌گذرد اما هنوز از این ظرفیت به طور کامل برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا استفاده نشده است.

یکی از مشکلاتی که تاکنون مانع بهره‌برداری کامل از مرز ریلی و خط آهن اینچه‌برون شده، چگونگی اتصال خطوط ریلی ایران و ترکمنستان است.

قوس ریل در ایران بیشتر از ترکمنستان است و در زمان بهره‌برداری اعلام شد این عریض شدن خطوط در داخل خاک ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد.

در برخی نقاط این خط آهن، ریل ایران باید متناسب با خط ریلی کشور ترکمنستان و عریض‌تر باشد که هنوز این مشکل وجود دارد.

اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی برای دو کشور می شود.

وزیر راه و شهرسازی هم در سفر اخیر به گلستان گفت که یکی از مشکلات توسعه تجارت با ترکمستان، کوتاه و بلند بودن عرض خط آهن به طول تقریبی ۲۰۰ متر بود که این مشکل با برطرف شدن موانع حقوقی به زودی برطرف می‌شود.

محمد اسلامی ادامه داد: با برطرف کردن مسایل موجود بین ایران و ترکمنستان تلاش می کنیم زمینه استقرار مراکز تجاری و شهرک های صنعتی مشترک در اینجه برون فراهم شود.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ مستقر در گرگان همچنین از افزایش واگن های صادراتی به ترکمنستان خبر داد و گفت: صادرات روزانه کالا به کشور ترکمنستان تا اواخر بهمن با ۲۰ واگن انجام می شد که این تعداد از روز گذشته به ۳۰ واگن افزایش یافت.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان، مرکز گمرکات این استان بوده و پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان زیرمجموعه آن است.

از آذر ۹۳ با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

print

پاسخی بگذارید