تاریخ: ۱۲:۴۰ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
فساد اخلاقی یک نماینده مجلس

سخنگوی شورای نگهبان با تشریح معیار رجل سیاسی بودن، عنوان کرد: معیارهای مختلفی برای رجل سیاسی مطرح شده است، اما اگر بخواهیم رجل سیاسی یا مذهبی را تعریف کنیم، تعریف مشخصی ندارد و در این رابطه نشد به نتیجه برسیم اما شاخص‌هایی برای آن اعلام شد.

مثلا اینکه اگر کسی بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند، کابینه احتمالی خود را معرفی کند، نهایتا در این حد قبول شد که مشاورین او انتخاب و اعلام شوند. عباسعلی کدخدایی در برنامه جهان آرا عنوان کرد: ما در بررسی صلاحیت‌ها دو صلاحیت عمومی و رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن داریم، در این رابطه گاهی ما مانعی داریم که نمی‌توانیم فرد را معرفی کنیم و گاهی شرایط موجود نیست، اما نهایتا ملاک رای‌گیری اعضای شورای نگهبان است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: هر کاندیدا باید ۷رای مثبت از اعضای شورا داشته باشد در غیر اینصورت معرفی نمی‌شود. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری برخی وزرا تایید و برخی تایید نشدند، این نشان می‌دهد صرفا پست وزارت ملاک نبوده و کارآمدی هم دیده شده است. وی با بیان اینکه هم سوابق و هم رای اعضای شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح است، تصریح کرد: به هیچ وجه اینگونه نیست که در بررسی صلاحیت‌ها افرادی را از جناح خاصی تایید یا رد کنیم. وی اضافه کرد: ممکن است ما سندی داشته باشیم که منجر به این شود که نظر ما عدم تایید باشد، حال ممکن است فرد سند محکم‌تری در دوره بعد ارائه کند که تایید صلاحیت شود.

به عنوان مثال یکی از نمایندگان اسبق مورد اخلاقی داشت که امروز مدرکی را برای من فرستاد که سند ازدواج او بود که با آن خانم ازدواج کرده، این می‌تواند این مساله را بپوشاند و بحث عدم صلاحیت او را رد کند. وی در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر کسی مواضع نظام و قانون اساسی را قبول نکند و صراحتا اعلام کند، این ملاک ما بر عدم تایید صلاحیت اوست، اما اگر کسی نظر و بحثی درباره موضوعی داشته و یا اختلاف نظری دارد اینها هیچ کدام ملاک نمی‌شود. سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: اگر موضع فرد و کاندیداهای انتخاباتی، خلاف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی باشد طبیعتا فرد را در بررسی صلاحیت‌ها با مشکل مواجه خواهد کرد. با چنین افرادی صحبت می‌کنیم و نظرات او را می‌شنویم و نهایتا تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در قانون فعلی هیچ کجا از شایسته سنجی افراد سخن نگفته است لذا شورای نگهبان ارزیابی نمی‌کند که این فرد شایستگی ورود به مجلس را دارد یا خیر. کدخدایی ادامه داد: برخی نمایندگان گفتند نظارت استصوابی منجر شده افراد شایسته به مجلس راه پیدا نکنند، این حرف خوبی برای نمایندگان نیست و به خودشان برمی‌گردد، با چنین فرضی، اصلا چرا در چنین جایگاهی قرار گرفتند؟ ما که این حرف را قبول نداریم اما اگر نظر آنها این است باید آن را در جای دیگری پیگیری کنند.

print

پاسخی بگذارید