تاریخ: ۰:۳۴ :: ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
کاهش  قیمت مرغ در مازندران

ممنوعیت ورود مسافر به مازندران و کم شدن بازار مصرف داخلی و خارج از استان قیمت مرغ را به صورت محسوسی تا ۳۰ هزار ریال در هر کیلو گرم کاهش داده است.

هم اکنون گوشت مرغ کشتار روز در مازندران حدود ۹۳ تا  ۹۶هزار ریال در هر کیلوگرم خرید و فروش می شود  که نسبت به هفته اول سال جاری ۲۰ تا حدود ۳۰ هزار ریال در هر کیلوگرم کاهش نشان می دهد.

در حالی که روزانه به طور میانگین ۱۵۰ تن مرغ در استان مصرف می شد و طبق بررسی های چند سال اخیر این مصرف در پیک مسافر تعطیلات نوروزی  تا ۲۵۰ تن نیز می رسیده است ، اما به دلیل وجود بیماری کرونا طبق اعلام دست اندرکاران متوسط مصرف روزانه نیز به ۱۰۰ تن کاهش یافت.

روند کاهشی قیمت مرغ که از هفته جاری آغاز شده بر اساس پیش بینی دست اندرکاران بازار به خاطر پیشی گرفتن عرضه از تقاضا طی روزهای آینده هم ادامه خواهد یافت.

اگرچه قیمت این روزهای مرغ در مازندران که حتی از نرخ اعلام شده ستاد تنظیم بازار ( ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان ) کمتر شده است ،اما به شدت مرغداران استان را متضرر کرده است.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.

عادل ذولعلیپور یکی از فروشندگان مرغ در شهر آمل با اظهار این که قیمت مرغ کشتار امروز به ۹۴هزار ریال در هر کیلو گرم رسیده که نسبت به شب عید حدود سه هزار تومان کمتر است، گفت: تقاضا بسیار کم شده است.

وی با بیان این که طبق اعلام رسمی اصناف مرغ  فقط باید به صورت بسته بندی شده در اختیار مشتریان قرار بگیرد، ادامه داد: به نظر می رسد یکی از دلایل کاهش تقاضا ممنوعیت خرد کردن مرغ به دلخواه مشتریان است.

کاهش شدید تقاضای بازار مصرف مرغ مازندران

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران با تایید روند کاهشی قیمت مرغ در این استان ، علت آن را افزایش عرضه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران در قیمت تولید و عرضه نه تنها در نقطه سر به سر نیستند ،بلکه  روز به روز ضرر آنان بیشتر می شود.

عطاالله حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت تمام شده مرغ در مرغداری های مازندران در حالی  ۸۳تا ۸۵ هزار ریال است که این ماده پروتئینی پس از هزینه حمل و نقل، کشتار و تحویل در فروشگاه با ۹۳ تا ۹۵هزار ریال به دست مصرف کننده می رسد و این یعنی مرغداران  حدود ۳۰ هزار ریال در هر کیلو گرم متضرر می شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با با اظهار این که روزانه حدود ۹۰۰تن مرغ زنده در استان تولید می شود که ۶۰ درصد مازاد بر مصرف استان به خارج از استان صادر می شده است، ادامه داد: علاوه بر کاهش مصرف داخلی به دلیل محدودیت های تردد به خارج از استان و تعطیلی بازار های تهران به شدت با مشکل مواجه شدیم.

حسن زاده خرید روزانه حدود ۱۸۰ تن مرغ منجمد توسط پشتیبانی امور دام برای ذخیره سازی را بسیار اندک دانست و تاکید کرد: با توجه به فراگیری و جهانی شدن بیماری ویروس کرونا و محدودیت واردات و صادرات انواع کالا ، پیشنهاد می شود تا دولت به صورت جدی ذخیره سازی را بدون توجه به هر گونه مسایلی دو چندان کند.

وی هشدار داد از آن جایی که عمده نهاده های دامی از جمله ذرت برای تولید مرغ در آینده وارداتی است ، ذخیره فعلی مرغ می تواند در آینده به نفع مدیریت صحیح دولت در تنظیم بازار و در نتیجه منافع ملی را ایجاد کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران کشور با بیان این که مازندران ظرفیت تولید ۴۰۰تن مرغ منجمد در روز را دارد ، گفت: پیشنهاد می شود دولت و حتی با حکم حاکمیتی برای رسیدن به ذخیره بسیار مناسب مرغ های تولیدی فعلی را از تولید کنندگان خریداری کند.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز اعلام کرد که از آن جایی که قیمت مرغ گرم به دلیل افزایش تولید با قیمت کمتر از مصوبه دولتی در استان به وفور وجود دارد، به منظور کمک و حمایت از تولید کنندگان ، مقدار خرید مرغ برای ذخیره سازی در استان  به ۱۸۰ هزار تن افزایش یافت که  خرید تا ۲۰۰هزار تن نیز برنامه ریزی شده است.

print

پاسخی بگذارید