گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۰ :: ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
۲۶.۹ میلیارد ریال کمک بلاعوض به سیل زدگان گنبدکاووس پرداخت شد

رئیس ستاد معین بازسازی خراسان رضوی مستقر در گنبدکاووس اعلام کرد که از زمان شروع پرداخت کمک های بلاعوض به سیل زدگان این شهرستان تا الان ۲۶.۹ میلیارد ریال به آنان پرداخت شده است.

سیدمجید نجاتی گفت: سقف کمک‌های بلاعوض از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال بوده که به صاحبان ۵۵۴ واحد خسارت دیده اعم از تعمیراتی و احداثی در مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس پرداخت شده و این روند ادامه دارد.

وی افزود: بر اثر بارش شدید باران در روزهای پایانی سال ۹۷ در گنبدکاووس که سبب آبگرفتگی و جاری شدن سیل در برخی نقاط شهری و روستایی این شهرستان در روزهای آغازین امسال شد، مجموعاً به پنج هزار و ۶۹۹ واحد مسکونی دچار خسارت شدند که از ا ین تعداد ۱۲۷۴ واحد نیاز به بازسازی مجدد و بقیه هم نیاز به تعمیرات دارند.

نجاتی با بیان اینکه کار ارزیابی واحدهای آسیب دیده از سیل پایان یافته و بتدریج به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند، اضافه کرد: تا الان ۶۲۰ پرونده شامل ۱۱ واحد شهری و ۶۰۹ واحد روستایی برای احداث مسکن و ۲۵۷۶ پرونده شامل ۱۳۵۹ واحد شهری و ۱۲۱۷ واحد روستایی برای تعمیرات واحد مسکونی به بانک‌ها معرفی شدند.

وی تصریح کرد: از مجموع پرونده‌های معرفی شده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات تا الان با صاحبان ۱۲۲ واحد احداثی و ۱۸۴ واحد تعمیراتی در مناطق روستایی و ۲۱۹ واحد تعمیراتی در مناطق شهری عقد قرارداد شده است.

رئیس ستاد معین بازسازی خراسان رضوی مستقر در گنبدکاووس با تاکید بر ضرورت تسریع در عقد قرارداد با صاحبان پرونده‌های معرفی شده از سوی بانک‌های عامل، ادامه داد: بانک‌ها بایستی دستورالعمل دریافت ضمانت زنجیره‌ای سه نفره را رعایت نمایند.

نجاتی همچنین سقف تسهیلات قرض الحسنه برای بازسازی واحد مسکونی آسیب دیده در مناطق روستایی را ۴۰۰ میلیون ریال و در مناطق شهری را هم ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: سقف کمک بلاعوض برای این واحدها نیز ۱۰۰ میلیون ریال پیش بینی شده است.

وی افزود: علاوه بر کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی پیش بینی شده برای واحدهای آسیب دیده، سیمان رایگان نیز به واحدهایی که نیاز به بازسازی دارند مقدار هشت تن و واحدهایی که نیاز به تعمیرات نوع اول دارند، توزیع می‌شود که تا الان ۲۲۰ حواله به مقدار ۱۶ هزار و ۸۴۰ پاکت ۵۰ کیلویی توزیع شده است.

نجاتی، انجام ۳۶۱ مورد پی کنی، ۱۳۸ مورد آرماتور بندی، ۷۳ مورد اجرای فونداسیون و اجرای ۱۵ مورد ستون‌ها درمناطق روستایی را از دیگر اقدامات انجام شده توسط سیل زدگان گنبدی که پرونده آنها به بانک معرفی شده برشمرد و اضافه کرد علاوه بر تسهیلات قرض الحسنه و کمک بلاعوض، تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال نیز تسهیلات معیشتی به سیل زدگانی که لوازم خانگی آنان در جریان سیل آسیب دیده پرداخت می‌شود که تا الان ۹۱۲ خانوار شامل ۲۹۷ خانوار شهری و ۶۱۵ خانوار روستایی به بانک‌ها معرفی شدند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان و درشرق این استان واقع است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید