تاریخ: ۲۰:۱۲ :: ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال وام مکانیزاسیون کشاورزی در گلستان پرداخت شد

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که از سال ۹۲ تاکنون حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی و توسعه مکانیزاسیون بخش زراعت و باغبانی، دام و طیور و آبزی‌پروری این استان شمالی پرداخت شد.

مریم برزنونی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تسهیلات برای خرید هفت هزار و ۳۰۰ دستگاه تراکتور، ۵۰۰ دستگاه کمباین و برخی ادوات کشاورزی اختصاص یافت.

وی افزود: با اضافه شدن این تعداد تراکتور و کمباین، تعداد ماشین آلات مکانیزه بخش کشاورزی گلستان به حدود ۴۰ هزار دستگاه رسید.

وی با یادآوری اینکه تا قبل از سال ۹۲ پرداخت تسهیلات نوسازی ماشین آلات بخش کشاورزی اندک بود ادامه داد: میانگین عمر ۴۰ درصد تراکتور و کمباین مورد استفاده کشاورزان گلستان کمتر از ۱۳ سال است.

برزنونی ادامه داد: با توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی، عملیات کاشت و برداشت بسیاری از محصولات زراعی و باغی و حتی سبزیجات استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود که تاثیر بسزایی در مدیریت زمان کشت و برداشت محصول، کاهش هزینه‌های تولید، جلوگیری از ریزش و ضایعات محصول و تحقق کشاورزی حفاظتی دارد.

کشاورزی حفاظتی شامل کشت بی خاک‌ورزی و کم خاک‌ورزی است که از فواید آن می توان به جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش هزینه های تولید و حفظ مواد آلی خاک اشاره کرد.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین از خودکفایی گلستان در ساخت انواع ادوات و ماشین آلات کشاورزی و باغی به جز تراکتور و کمباین خبر داد.

استان گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت از جایگاه ممتازی در تولید محصولات کشاورزی برخوردار است.

این استان شمالی در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه های اول تا ششم کشور را دارد که از آن جمله می توان به سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنیه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون اشاره کرد.

۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان در ۶۶۷ هزار هکتار زمین مشغول فعالیت هستند و ۳۸ درصد اشتغال خالص استان به این بخش اختصاص دارد.

همچنین مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، تولیدات بخش کشاورزی این استان ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن و ظرفیت فرآوری صنایع تبدیلی آن نیز سه میلیون تن در سال است.

print

پاسخی بگذارید