اختصاصی
نرخ تورم بهمن ماه در استان های شمالی /شمالی ها چقدر فقیر تر شده اند؟

طبق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در بهمن  ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵ )به ۱۵۴٫۷ رسید .

به گزارش اقتصاد شمال و طبق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در بهمن  ماه ۱۳۹۷ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵ )به ۱۵۴٫۷ رسید که نسبت به ماه قبل۲٫۰ درصد افزایش نشان می دهد. اقتصاد شمال نگاهی انداخته به نرخ تورم نقطه ای و دوازده ماهه در بین استان های شمالی که در ادامه می خوانید.

 

کل خانوارها

در بهمن ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩۵) به ١۵٨,١ رسید که نسبت به ماه قبل٢.٢ درصد افزایش نشان می­دهد.
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای استان های شمالی  مربوط به استان گلستان با ۲٫۴ درصد است که ۲دهم درصد از میانگین کشوری بیشتر است و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان   با ١.۷ درصد می­باشد. این نرخ در استان مازندران نیز به ۲٫۰درصد رسیده است.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور (۴٢.٣ درصد) می­باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه  در استان های شمالی مربوط به استان گلستان  (۴۲٫۷ درصد) و کمترین آن مربوط به استان گیلان   (۳۹٫۸درصد) است که این آماردر مازندران به ۳۹٫۹ درصد رسیده است .
یعنی خانوارهای ساکن استان گلستان  به طور متوسط ۴دهم درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٣.۵ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در استان های شمالی  مربوط به استان گلستان  (۲۳٫۸درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ گیلان  (۲۰٫۹ درصد) است و این نرخ در مازندران به ۲۱٫۴درصد رسیده است . شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در بهمن ماه ٩.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.۶ واحد درصد افزایش نشان می ­دهد.

خانوارهای شهری

در بهمن ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩۵) به ١۵٧,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.١ درصد افزایش نشان می­دهد.
در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری در استان های شمالی  مربوط به استان مازندران  با ۲٫۱درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان  با ۱٫۵ درصد می­باشد که این نرخ در استان گلستان به ۲٫۰درصد رسیده است.
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در استان های شمالی مربوط به استان گلستان (۴۱٫۸درصد) و کمترین آن مربوط به استان گیلان  (۳۸٫۹درصد) استکه این نرخ در مازندران به (۳۹٫۲درصد) رسیده است .
یعنی خانوارهای شهری ساکن استان گلستان به طور متوسط ۳دهم درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.

 

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای شهری به عدد ٢٣.۴ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در استان های شمالی  مربوط به استان گلستان  (۲۳٫۵ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مازندران  (۲۱٫۰ درصد)است  که این نرخ در استان گیلان به ۲۱٫۱درصد رسیده است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در بهمن ماه ٨.٩ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٠واحد درصد افزایش نشان می ­دهد.

خانوارهای روستایی

در بهمن ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (١٠٠=١٣٩۵) به ١۶٢,٩رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی در استان های شمالی  مربوط به استان­  گلستان  با ۳٫۱ و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان مازندران   با ۱٫۸درصد می باشد و استان گیلان نیز تورم ماهانه ۲٫۵درصدی را تجربه کرده است .درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۶.٧ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به استان گلستان(۴۴٫۷ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مازندران  (۴۱٫۳ درصد) است این نرخ همچنین در استان گیلان نیز به (۴۲٫۶درصد)رسیده است .
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای روستایی کشور به ٢۴.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در استان های شمالی مربوط به استان گلستان  (۲۴٫۳درصد) و کمترین آن مربوط به استان گیلان  (۲۰٫۴ درصد) است این نرخ در مازندران نیز به (۲۲٫۲درصد)رسیده است . شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در بهمن ماه ١٢.٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

 

 

print

پاسخی بگذارید