تاریخ: ۲۱:۰۲ :: ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
صادرات ۱۰۰میلیون دلاری گلستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: بهره‌مندی از ظرفیت تولید مواد اولیه انبوه و با کیفیت در گلستان همراه با فراهم شدن زیرساخت‌های اولیه موجب شده ارزش صادرات کالا از این استان امسال به ۱۰۰ میلیون دلار برسد و گام بلندی برای رونق بخشی به تولید و صادرات برداشته شود.

ایرنا می نویسد:حسین طلوعیان روز دوشنبه افزود: کالاهای صادر شده از گلستان روانه بازار ۲۰ کشور از جمله کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان و قزاقستان شد.

فعالیت گمرک اینچه برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان، نزدیکی به بنادر امیرآباد و نوشهر در استان مازندران و فعالیت فرودگاه های گرگان و کلاله از جمله ظرفیت های قابل دسترسی گلستان در صادرات و واردات است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار از استان صادر شد که ۹۲.۲ میلیون دلار آن از محل گمرکات بود.

به گفته وی پنیر، پلی استرین، رب گوجه فرنگی، لوله آهنی، میلگرد، دیوارپوش، یُد، تخته، سایر لبنیات، سیمان، رنگ ساختمانی، پریفرم، قطعات سوله، پودر رختشویی، تخم مرغ و ورق پلی اتیلن از جمله محصولات صادراتی از گلستان بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان همچنین به برنامه ریزی برای افزایش صادرات از گلستان اشاره کرد و گفت: با تداوم روند صادرات کالا به کشورها هدف امسال حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار ارز وارد کشور می‌شود.

براساس گزارش اداره کل گمرکات گلستان، سال گذشته ۳۸۶ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار از مبادی گمرکی این استان به دیگر کشورها از جمله آسیای میانه صادر شد.

اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان، ظرفیت رونق تجارت کالا برای این استان است که باید برای رفع موانع پیشروی این حوزه اقدام موثر صورت گیرد.

تاخیر در صدور ویزا از سوی برخی کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، رفع مشکل ریلی در نقطه صفر مرزی و انتقال ارز از سوی صادرکنندگان با توجه به تداوم تحریم، مشکل عمده تجار گلستان و از جمله موانع مهم شتاب بخشیدن به رونق صادرات این استان است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

print

پاسخی بگذارید