تاریخ: ۲۳:۳۹ :: ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
اصلاح نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای با افزایش سهم کارخانه‌‌ها

استاندار گیلان با تاکید بر افزایش قیمت خرید تضمینی چای در سال جاری گفت: فرمول خرید تضمینی چای با افزایش سهم کارخانه ها می تواند به نفع چایکاران باشد.

به گزارش اقتصاد شمال، مصطفی سالاری  در سومین کمیته تخصصی چای گیلان با تاکید بر کنترل اراضی چای با محوریت کاداستر (حدنگاری) اظهار کرد: در جریان سفر رئیس جمهوری به گیلان یکی از مصوبات کاداستر بود که با توجه به اهمیت باغات چای، کاداستر کردن اراضی چای در اولویت امسال قرار خواهد گرفت.
استاندار گیلان با بیان اینکه خرید تضمینی چای به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند، گفت: برای افزایش رغبت در تولید با کیفیت تر چای کارخانجات مستقیما با در نظر گرفتن مصوبات کمیته آینده چای می توانند از کشاورزان بخرند.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه صادرات چای نباید محدود شود، افزود: با مجموع پیگیری های صورت گرفته تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز برای واردات چای حذف شده و البته باید پیگیر بود تا این ارز مجددا به چای تخصیص پیدا نکند که البته قول‌های مساعدی در این خصوص گرفته‌ایم.
سالاری با اشاره به تصمیم گیری در خصوص اصلاح نرخ خرید برگ سبز چای پس از برگزاری نشست های کارشناسی و جمع بندی نظرات گفت: حمایت از چایکاران به ویژه از نوع مالی و از محل صندوق تخصصی چای از مصوبات جلسه امروز است.
وی با بیان اینکه تعیین مساحت دقیق باغات چای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: این اقدام بر کنترل میزان تولید و پرداخت یارانه تاثیرگذار است.
نماینده عالی دولت در گیلان از اتخاذ تصمیماتی در رابطه با واردات چای به عنوان یکی از مطالبات همیشگی چایکاران خبر داد و عنوان کرد: در زمینه دغدغه های گلخانه داران نیز تصمیم گیری های موثری داشتیم.
استاندار گیلان همچنین از تصویب طرح جامع تحول صنعت چای خبر داد.
در کمیته تخصصی چای گیلان پس از بررسی مطالبه چایکاران در خصوص نرخ خرید تضمینی این محصول، بر اصلاح فرمول نحوه محاسبه نرخ از طریق افزایش سهم قدرالسهم کارخانه ها توافق شد.
استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارند و ۹۰ درصد این باغ ها در گیلان واقع است.
سال گذشته ۱۱۲ هزار و ۷۰۰ تن برگ سبز چای از باغ های گیلان و مازندران برداشت شد که از این میزان ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک با کیفیت در کارخانه های چایسازی تولید شد.
برای فصل زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۳۲ هزار و ۷۵۰ ریال و برگ سبز درجه دو، ۱۸ هزار و ۴۹۲ ریال تعیین شده که نسبت به سال قبل، به ترتیب ۲۰ و ۲۱ درصد افزایش داشته اند.

print

پاسخی بگذارید