گروه: آرشیو
تاریخ: ۲۱:۴۴ :: ۱۳۹۶/۰۷/۲۱

رئیس جمهوری آمریکا راهبرد جدید دولتش را نسبت به برجام و همچنین سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

دونالد ترامپ ساعت 12.45 دقیقه روز جمعه به وقت محلی (20.15 به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره از تریبون کاخ سفید اعلام کرد.
ترامپ مدعی شد: ‘از زمانی که رئیس جمهوری شدم بررسی کامل استراتژی مان را درباره ایران شروع کردم .این بررسی تکمیل شده است و استراتژی خودم را درباره عملکرد متخاصمه ایران و این که هرگز به سلاح هسته ای دست نیابد اعلام می کنم’.
وی ادعا کرد: جمهوری اسلامی به ثروت یکی از پویاترین کشورها تسلط یافته و به هرج و مرج در جهان می پردازد.
وی افزود: تاریخ نشان داده که هر وقت تهدید را نادیده گرفتیم وضعیت بدتر شده است.
ترامپ در اظهاراتی ضد ایرانی ادعا کرد: ایران تحت کنترل یک رژیم خصمانه است که در سال ۱۹۷۹ ( انقلاب شکوهمند اسلامی) مردم را ناچار به پذیرش فرمانش کرد و از سال ۱۹۷۹ نماینده های ایران ، سفارت امریکا را اشغال کرده و برای ۴۴۴ روز کارمندان ما را گروگان گرفتند.
وی در ادامه ادعاهای  خود افزود: گروه های تحت حمایت ایران به کسانی که بعدها در القاعده به سفارت های امریکا در کنیا و تانزانیا حمله کردند ، آموزش می دادند.
ترامپ مدعی شد، ‘ایران پیشروترین دولت حامی تروریسم است که از القاعده، طالبان، حزب الله و حماس حمایت کرده است و در سوریه ایران جنایت های بشار اسد را حمایت کرده است. کسی که با سلاح هسته ای حتی کودکان را کشته است’.
ترامپ با اشاره به اینکه دو شعار اصلی ایران ‘مرگ بر امریکا’ و ‘مرگ بر اسراییل’ است،
افزود : شورای امنیت و قدرت های جهانی سالها سعی کرده اند ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای منع کنند اما دولت قبلی دقیقا زمانی که ایران روبه فروپاشی بود (به خاطر تحریم ها) این تحریم ها را برداشت.
وی با اشاره به توافق 1+5 با کشورهای اروپایی و دولت سابق امریکا مدعی شد: دولت قبلی امریکا را وارد توافقی یک طرفه کرد که بدترین قراردادی بوده است که تا به حال امریکا به آن وارد شده است. دولت ایران میلیون ها دلار پول از امریکا دریافت کرد که بخشی از آن حتی بار هواپیما شد و به صورت نقدی به این کشور منتقل شد. من مانده ام که این پول در ایران صرف چه چیز شده است.
ترامپ ادعا کرد: ایران بعد از این توافق می تواند به سرعت به سمت سلاح هسته ای برود و این توافق فقط یک تاخیر موقت برای ایران ایجاد کرده است. این برای رییس جمهور امریکا پذیرفتنی نیست.
وی در ادامه مدعی شد: تمام پول قبل از اینکه آنها کاری کنند به صورت پیش پرداخت داده شده است و این غیرقابل پذیرش است. ایران از این قرارداد تخلف کرده است. در چند مورد آنها استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را در دستور کار داشته اند و اجازه نداده اند برخی نظارت ها انجام شود.
وی  اظهار داشت: افراد زیادی هستند که باور دارند که ایران درحال معامله با کره شمالی نیز هست.در حالی که ما به تعهدات خود به این توافق ادامه دادیم، ایران به ترور و جنگ در منطقه ادامه داده است و ایران به روح برجام متعهد نبوده است.
ترامپ در تشریح سیاست جنگ افروزی خود علیه ملت ایران گفت: بعد از مشورت های طولانی من استراتژی جدیدی اعلام می کنم
1. ما با متحدانمان علیه ایران در منطقه کار می کنیم
۲. تحریم های جدیدی اعلام خواهیم کرد
۳. آزادی رفت و آمد و نقل و انتقال پول را از آنها خواهیم گرفت
۴. تمام راه ها برای دستیابی به سلاح هسته ای را قطع می کنیم
ترامپ  مدعی شد: ما سپاه انقلاب اسلامی را تحت فشار قرار خواهیم داد. این سازمان بخش های زیادی از اقتصاد ایران را به دست گرفته است تا عملیات های مخرب خود در منطقه را ادامه دهد. من به وزارت خزانه داری اجازه می دهم که سپاه را تحت تحریم بیشتر قرار دهد و از متحدانمان می خواهم که با ما همراه شوند و ایران را خارج از حوزه توافق، مورد تحریم قرار دهند خصوصا برای برنامه ی موشکی شان.
وی  اظهار داشت : از زمان این توافق رفتارهای خطرناک ایران تنها بیشتر شده و برنامه موشکی توسعه پیدا کرده است.براساس حقایق، من اعلام می کنم که ما مسیری را ادامه نمی دهیم که پیش بینی آن خشونت و ترور بیشتر است.
وی افزود: من از دولت خود می خواهم با کنگره و با متحدانمان کار کنند تا مطمئن شوند که این مسیر ادامه پیدا نکند و به نواقص برجام بپردازند.سالهای پایانی برجام و برنامه موشکی اصلی ترین مشکلات این توافقند.از مجلس نمایندگان می خواهم که این توافق را اصلاح کرده و اجازه ندهند که ایران بتواند موشک های بین قاره ای بسازند.
در شرایطی که نتوانیم این کار را بکنیم، این توافق به پایان خواهد رسید.
وی افزود : ما این پروسه را بررسی خواهیم کرد و من به عنوان رییس جمهوری می توانم شخصا این توافق را خاتمه دهم.
وی در اظهاراتی گفت: مردم ایران هزینه سنگینی به خاطر تندروی رهبرانشان داده اند؛ این فرصتی است که فرهنگ و تمدن خود را دوباره برگردانند. ما امیدواریم که کارهای ما کمک کند رهبران ایران در سیاست های خصمانه خود بازبینی کنند.
ترامپ در اعلام استراتژی جدید خود درباره ایران هم همچون ‘جان کلی’ رئیس دفتر خود، خلیج فارس را با نام مجعول خلیج (عربی) نامید.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: ما دعا می کنیم که ایرانی ها و امریکایی ها، مسلمان و یهودی بتوانند در دنیایی عاری از خشونت در کنار هم زندگی کنند.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید