گروه: سیاسی
تاریخ: ۲۰:۳۹ :: ۱۳۹۷/۰۳/۱۸

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آستانه اجلاس سران گروه هفت کشور صنعتی (جی ۷) و در بحبوحه نزاع تجاری با متحدان، از رهبران فرانسه و کانادا انتقاد کرد.

ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: لطفا به نخست وزیر ترودو و رئیس جمهور مکرون بگویید آنها تعرفه سنگینی علیه آمریکا وضع کرده و موانع غیرپولی ایجاد کرده اند. مازاد تراز تجاری اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا ۱۵۱ میلیارد دلار است و کانادا کشاورزان ما و دیگران را بیرون از آن کشور نگه داشته است. منتظر دیدار فردا با آنها هستم.
رئیس جمهوری آمریکا در توئیت دیگری افزود: ترودو احوالات متغیری دارد. او از رابطه ای که آمریکا و کانادا سال های بسیار با هم داشته اند سخن می گوید اما این واقعیت را مطرح نمی کند که آنها سیصد درصد تعرفه بر لبنیات ما بسته، به کشاورزان ما لطمه زده و کشاورزی ما را نابود کرده اند.
به نوشته تارنمای هیل، این پیام نشان دهنده ناخرسندی ترامپ از اعضای گروه هفت است. انتظار می رود که وی به دلیل سیاست های تجاری اش با انتقادات شدیدی از سوی دیگر اعضای این گروه مواجه شود.
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری موضع مشترکی علیه ترامپ اتخاذ کرده و از سیاست های تجاری وی انتقاد کردند.
مکرون گفت که ترامپ «شاید اهمیتی به منزوی شدن نمی دهد» اما «هیچ رهبری، ابدی نیست.»
وی افزود: شش کشور دیگر گروه ۷ بازاری بزرگ تر از بازار آمریکا دارند.
ترودو هم اظهار داشت که سران جی ۷ در نشست دو روز اعضای این گروه در ایالت کبک کانادا «صمیمانه و مودبانه» ناخرسندی خود را از اقدامات اخیر ترامپ ابراز خواهند کرد.
ترامپ جمعه گذشته بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا تعرفه وضع کرد و آنها را به ترتیب به ۲۵ و ۱۰ درصد رساند. ترامپ گفته که این تصمیم را در راستای مقابله با «تهدیدها علیه امنیت ملی» آمریکا اتخاذ کرده است.
این اقدام با اعتراض شدید اتحادیه اروپا و دو همسایه آمریکا یعنی کانادا و مکزیک مواجه شد. این کشورها در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت کرده و متقابلا تعرفه واردات برخی کالاها از آمریکا را افزایش دادند.
این موضوع به نزاع تجاری شدیدی میان آمریکا و متحدانش تبدیل شده که از آن به عنوان مقدمه ای بر آغاز «جنگ جهانی تجاری» نام برده می شود. این اختلافات بر اجلاس سران جی ۷ سایه انداخته است.
ترامپ امروز جمعه و فردا در ایالت کبک کانادا با سران کانادا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن و ایتالیا دیدار می کند.

منبع:ایرنا

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید