تاریخ: ۱۴:۰۶ :: ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
نرخ تورم کالاهای صادراتی اعلام شد

شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ٢٢۶,٢ است که نسبت به فصل زمستان سال١٣٩۶، ١٨.١ درصد افزایش داشته است.

با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد، تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال ١٣٩٠(سال پایه) استفاده می‌­شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران (ارزش بصورت ریالی و دلاری، کشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد؛ نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای تمامی ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS  قابل انتشار است.

لازم است ذکر شود که برای محاسبه شاخص­ فصل بهار ١٣٩٧ از داده­های مقدماتی (غیر قابل استناد) گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است، لذا نتایج اعلام شده بصورت مقدماتی می­‌باشد و استفاده از آنها باید با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی داده های قطعی فصل بهار ١٣٩٧ را در استخراج و ارائه نمود، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً بصورت قطعی منتشر خواهد شد.

۱.شاخص قیمت کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در فصل بهار­ ١٣٩٧ برابر با ٢٢۶,٢  است که نسبت به فصل زمستان سال١٣٩۶،   ١٨.١ درصد افزایش داشته است. تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه)  ٢٨.۵ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم)   برابر با ١٢.٢ درصد بوده است.

۲.شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ١٠٠=١٣٩٠)  در فصل بهار­ ١٣٩٧ برابر با ١٢۴,۴ است که نسبت به فصل زمستان سال١٣٩۶،   ١٠.١ درصد افزایش داشته است. تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٢.٩ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(نرخ تورم)   برابر با ۶ درصد بوده است. اطلاعات بیشتر از طریق فایل پیوست قابل دستیابی است.

برای دریافت  گزارش مقدماتی شاخص قیمت کالاهای صادراتی فصل بهار  ۱۳۹۷ اینجا را کلیک کنید

print

پاسخی بگذارید