تاریخ: ۷:۳۳ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
احتمالات اقتصادی در تکرار تجربه نفت ۱۰۰ دلاری

قیمت نفت روز جمعه صعود پیدا کرد و نزدیک به بالاترین رکورد سه سال اخیر که هفته جاری به ثبت رساند، ایستاد.

ابتکار:در آستانه نشست اوپک، قیمت نفت به ۷۹٫۲۸ دلار در هر بشکه رسید و در نزدیکی بالاترین رقم ۳ سال گذشته ماند. آنطور که گفته می‌شود اگر اوپک سیاست افزایش تولید خود را تغییر ندهد، احتمال رشد قیمت تا ۹۰ دلار و یا بیشتر در هر بشکه وجود دارد. این پیش‌بینی در حالی است که بانک آمریکا اعلام کرده است افزایش قیمت‌های گاز طبیعی، زمستان سرد و بازگشایی سفرهای هوایی بین‌المللی می‌تواند قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند. بر اساس گزارشی از ایسنا بانک آمریکا در یادداشتی که در بلومبرگ منتشر شد، اعلام کرد روی آوردن از گاز به نفت به دلیل افزایش کم سابقه قیمت گاز طبیعی می‌تواند باعث تقاضای بیشتری برای نفت به خصوص دیزل شود. سپس زمستان سردتر، تقاضا برای انرژی و قیمت‌ها را بسیار بالاتر خواهد بود. همزمان بازگشایی مرزهای آمریکا برای سفر بین‌المللی هم تقاضا برای سوخت جت را تقویت می‌کند.
تحلیلگران بانک آمریکا در این یادداشت نوشتند: اگر همه این عوامل یکجا جمع شوند، قیمت‌های نفت می‌تواند جهش پیدا کرده و به دور دوم فشارهای تورمی در سراسر جهان منتهی شود. به عبارت دیگر ممکن است تنها یک طوفان از تندباد کلان بعدی فاصله داشته باشیم.

نفت ۱۰۰ دلاری در دولت احمدی‌نژاد

نفت ۱۰۰ دلاری تجربه‌ای تازه برای اقتصاد ایران نیست و در دولت احمدی‌نژاد قیمت جهانی نفت افزایش یافت و به بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه رسید و سبب شد تا بالاترین درآمدهای نفتی تاریخ ایران درسال ۹۰ به ثبت برسد به گونه‌ای که دولت نهم و دهم درآمدی برابر با ۶۱۸ میلیارد دلار به دست آورد. اکنون نیز بار دیگر صحبت از نفت ۱۰۰ دلاری به میان آمده است، بر اساس پیش‌بینی‌ها حال باید دید که اگر دوباره نفت به ۱۰۰ دلار برسد چه پیامدهایی در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود؟

افزایش قیمت نفت در کوتاه‌مدت به نفع ما خواهد بود
حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی با اشاره به صعودی شدن قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران به «ابتکار» گفت: در ابتدا باید اشاره کنم که نمی‌توان با قطعیت گفت که نفت به ۱۰۰ دلار خواهد رسید اما پیش‌بینی برخی از تحلیلگران می‌گوید نفت از ۸۰ دلار بالاتر خواهد رفت، به هرصورت با توجه به شرایط کنونی اقتصادی ایران افزایش قیمت نفت به نفع ما خواهد بود.
وی افزود: هنگامی که نفت با قیمتی بالاتر به فروش برسد به نفع دولت آقای رئیسی و اقتصاد خواهد بود.
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به مسئله وابستگی اقتصاد ایران به نفت ادامه داد: قطعا کاهش و یا قطع وابستگی به نفت خواسته تمام کشور است اما تا زمانی که این اتفاق به طور کامل و واقعی رخ ندهد افزایش قیمت نفت و فروش بیشتر در کوتاه‌مدت به نفع ما خواهد بود.
نفت ۱۰۰ دلاری در راه است؟
علاوه‌بر تبعات مثبت و منفی افزایش قیمت نفت بر اقتصاد ایران، اینکه چقدر احتمال گران‌تر شدن نفت وجود دارد نیز مورد بحث و بررسی تحلیلگران است. مرتضی بهروزی‌فرد، کارشناس حوزه انرژی نیز در نظری مشابه با حسن مرادی افزایش قیمت نفت را قطعی ندانست. وی در گفت‌‌وگو با «ابتکار» به عوامل موثر در افزایش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: قیمت نفت در روزهای اخیر افزایشی بوده اما این مسئله الزامی برای صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار نیست. به هرحال برخی عوامل همچون طوفان مکزیک، نگرانی‌ها برای زمستان سخت و افزایش قیمت‌های گاز طبیعی سبب تقویت احتمال افزایش قیمت نفت در ماه‌های آتی شده است.
این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: از سوی دیگر ممکن است حتی قیمت نفت از ۱۰۰ دلار هم بیشتر شود. اگر اتفاق طبیعی مانند طوفان‌های پی در پی رخ دهد تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند قیمت را به بالای ۱۰۰ دلار برساند اما اکنون شرایط عرضه و تقاضا افزایش قیمت به ۱۰۰ دلار و یا بالاتر را نشان نمی‌دهد.
بهروزی‌فرد به مشکلات صادرات نفت ایران اشاره کرد و در این خصوص گفت: فرض را بر این بگذاریم که هر بشکه نفت به ۱۵۰ دلار برسد وقتی ما تحریم هستیم و صادرات‌مان در شرایط مناسبی قرار ندارد افزایش قیمت تاثیری بر اقتصاد ما نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: پس از رشد قیمت نفت یک اتفاق ممکن است رخ دهد و آن هم این است که نفت گران شود و کشورهای تولیدکننده امکان افزایش تولید را نداشته باشند در آن شرایط شاید آمریکا نسبت به تحریم‌ها علیه ایران تجدیدنظر کند و یا معافیت‌هایی را برای ما در نظر بگیرد در آن شرایط گرانی نفت می‌تواند تبعات مثبتی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد، در غیر این صورت تحریم‌ها باعث شده است که افزایش قیمت نفت تاثیری بر اقتصاد کشور ما نگذارد.

print

پاسخی بگذارید