تاریخ: ۲۲:۱۰ :: ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
استاندار مازندران: برنامه هفتم توسعه براساس نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود تهیه و تدوین شود

استاندار مازندران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور گفت که در تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه، نیازمندی‌های اساسی و نحوه استفاده از ظرفیت های موجود در این استان باید مورد توجه اساسی قرار بگیرد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از خبرنگار ایرنا، سیدمحمود حسینی‌پور روز شنبه در داوزدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان افزود: راهبردهای توسعه‌ای در مازندران در تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه براساس ظرفیت های موجود ترسیم شود تا بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم.

وی با بیان اینکه نقش دستگاه‌های اجرایی استان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و بهره گیری مطلوب از ظرفیت نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه استان باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد، اظهار داشت: نمایندگان مردم مازندران در خانه ملت اعلام آمادگی کرده‌اند که در تهیه متن پیش نویس برنامه هفتم توسعه استان مشارکت می کنند.

وی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه موضوع بسیار مهمی است و برای موفقیت در این سند راهبردی باید ببینیم و بررسی شود که در مازندران چقدر توانسته ایم حول محور برنانه ششم توسعه حرکت کنیم، افزرود: سند توسعه یک مدار و محور استراتژیکی مهمی است که برای ادره امور کشور تهیه می شود و برای تدوین برنامه توسعه، محورهای زیادی نقش دارند و علاوه بر این که از نظرات نمایندگان مجلس استفاده می‌شود، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای نیز مطالعات خوبی در این زمینه انجام می‌دهد تا این مهم محقق شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه اگر بخواهیم ضمانتی را برای اجرای برنامه توسعه هفتم ایجاد کنیم، باید نقش دستگاه‌ها در عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه روشن شود و مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم ضمانت کنیم که در اجرای برنامه هفتم توسعه نیز می‌توانیم موفق عمل کنیم.

راستی آزمایی دستگاه‌های اجرایی

حسینی‌پور بر لزوم راستی‌آزمایی دستگاه‌های اجرایی استان در نحوه اجرای برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت که اگر از نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان راستی‌آزمایی صورت نگیرد، دیگر انگیزه‌ای برای اجرای برنامه هفتم توسعه باقی نمی ماند.

استاندار مازندران با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی استان که در تهیه و تدوین و عملیاتی کردن برنامه ششم توسعه مشارکت داشتند باید شناسایی شوند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید راستی آزمایی دستگاه‌های اجرایی را انحام دهد که چند درصد در برنامه توسعه ششم پیشرفت داشتیم و این مهم را در جلسه شورای اداری استان گزارش دهد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که برنامه دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه ششم توسعه سنجش و ارزیابی نشود، نمی‌توانیم در برنامه‌ریزی و ریل گذاری توسعه کشور موفق عمل کنیم و در تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه نیز باید بررسی کنیم که در مازندران جه نبازمندی‌هایی داریم تا در این سند راهبردی و توسعه‌ای مورد توجه قرار گیرد و لحاظ شود.

استاندار مازندران بر لزوم ارایه پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی استان در تهیه متن پیش نویش احکام برنامه هفتم توسعه به دیگر دستگاه های اجرایی تاکید کرد و گفت: مدیران دستگاه‌ها نیز باید با مطالعه این سند راهبرد، نقش بیشتری در تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه مازندران ایفا کنند.

حسینی‌پور با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید متناسب با نیازمندی‌های فعلی در کمترین زمان پیشنهادات خود را برای تهیه و تدوین متن پیش نویس برنامه هفتم توسعه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارایه کنند، گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مازندران در تهیه و تدوین برنانه هفتم توسعه کشور، مشارکت فعالانه‌تری داشته باشد.

وی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران خواست بر اساس سیاست‌های کلان برنامه هفتم توسعه، راهبرد توسعه‌ای استان را طبق ظرفیت‌های موجود و در راستای سیاست‌های کلی نظام ترسیم کند.

لازمه رشد و توسعه ،داشتن برنامه است

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌ها و سیاست‌های کلی خود را ارایه نکردند و بر اساس سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، طرح‌ها و برنامه‌های های خود را عملباتی و اجرا کردند و اگر ما بر مدار برنامه هفتم توسعه حرکت نکنیم، این امر می‌تواند ضربات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

وی با بیان این که در خیلی از حوزه‌ها بی برنامگی دستگاه‌ها کاملا مشهود است و در حالی که تنها استاتی هستیم که بیشترین مصرف و صادرات را در مرکبات داریم، اما برنامه مدونی برای صادرات این محصول نداریم که این امر بیانگر ضعف مدیریتی است.

حسینی‌پور گفـت: در حوزه رشد اقتصادی مازندران مشکلات زیادی داریم و علتش این است که در راستای اجرای دقیق برنامه‌ها حرکت نکردیم.
وی از دانشگاه‌ها بعنوان محور اصلی در تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه مازندران نام برد و افزود: باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بیشتر استفاده کنیم ضمن این که این مراکز علمی در حوزه اجرایی نیز باید کمک حال دستگاه‌های اجرایی باشند چرا که نقش آنها در تدوین برنامه هفتم توسعه بسیار مهم و حایز اهمیت است.

print

پاسخی بگذارید