تاریخ: ۹:۴۳ :: ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
اسناد خزانه اسلامی جدید در راه فرابورس

طبق قانون بودجه سال ۹۷ سری جدید اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۷۰۳»، «اخزا۷۰۴»، «اخزا۷۰۶» و «اخزا۷۰۷» در روز هفتم شهریور ماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیرش شد.

این چهار اخزای جدید به ارزش جمعا ۱۲۲ هزار و ۷۰۲ میلیارد و ۷۳۲ میلیون ریال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت در اواخر خردادماه سال جاری به منظور تسویه بدهی‌های بند (ب) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور منتشر شده است.

در میان این سری اسناد خزانه اسلامی که مبلغ اسمی هر ورقه آن یک میلیون ریال است، تنها یک نماد یعنی «اخزا ۷۰۷» که تعداد کل آن ۳۰ میلیون ورقه است، در شهریورماه سال ۹۸ سررسید می‌شود. مدت سه اوراق دیگر در نمادهای اخزا۷۰۳، اخزا ۷۰۴ و اخزا ۷۰۶ بیش از دو سال است که در سال ۹۹ شاهد سررسید شدن این دسته از اوراق خواهیم بود.

نگاهی به جزئیات اخزاهایی که به تازگی در فرابورس پذیرش شده است نشان می‌دهد که «اخزا۷۰۳» به تعداد بیش از ۴۰ میلیون و ۳۹۳ هزار ورقه در ۲۱ خردادماه جاری منتشر شده و با توجه به اینکه مدت آن بیست‌وهشت ماهه است در ۲۱ مهرماه سال ۹۹ سررسید می‌شود.

اوراق «اخزا۷۰۴» نیز به تعداد بیش از ۲۴ هزار و ۴۴۱ میلیون ورقه در ۲۲ خردادماه جاری منتشر شده دارای مدت سی‌ویک ماهه است به همین دلیل تاریخ سررسید آن ۲۲ دی‌ماه سال ۹۹ خواهد بود. علاوه بر این، اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۶» نیز به تازگی در فرابورس پذیرش شده که از اطلاعات مهم مربوط به این اخزا می‌توان به تعداد آن‌ که بالغ بر ۲۷ میلیون و ۸۶۸ هزار است و سررسید آن که اواخر تیرماه سال ۹۹ خواهد بود، اشاره کرد.

شایان ذکر است که قیمت اسناد خزانه اسلامی در بازار و با مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد که با نزدیک شدن به زمان سررسید، قیمت این اسناد به قیمت اسمی نزدیک‌تر شده و نهایتا در زمان سررسید، قیمت آن معادل ارزش اسمی آن خواهد شد.

از سوی دیگر اسناد خزانه اسلامی سود پرداختی طی دوره ندارند و صرفا مبلغ اسمی اوراق در سررسید قابل پرداخت است از این رو سود خریداران این اوراق از مابه‌التفاوت قیمت خرید (به کسر از ارزش اسمی) و قیمت فروش و با دریافت مبلغ اسمی آن در سررسید به دست می‌آید./مرجع رسانه بانکی

print

پاسخی بگذارید