تاریخ: ۱۳:۲۲ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
افزایش بودجه 40 طرح بزرگ گیلان

رئیس سازمان و مدیریت برنامه ریزی گیلان از رشد 27 درصدی بودجه برای 40 طرح بزرگ استان خبر داد.

به گزارش اقتصاد شمال ، به نقل از روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان کیوان محمدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به فرآیند پیچیده بودجه‌ریزی افزود: برای اینکه به مرحله ارائه دیدگاه های نمایندگان مجلس درباره بودجه برسیم، وزارتخانه‌ها و دستگا‌ه های مربوطه استانی از اواسط تابستان کار را شروع کرده و برنامه‌های پیشنهادی خود برای سال بعد را به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می کنند.
وی با بیان اینکه لایحه پیشنهادی پس از جمع بندی از نیمه آذرماه در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، ادامه داد: پس از آن نمایندگان فرصت دارند به بررسی این لایحه بپردازند و حتی در صورت نیاز تقاضای وقت مجدد برای ارزیابی بیشتر و دقیق‌تر کنند و در نهایت بودجه سال بعد در اسفندماه به جمع‌بندی و تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد و دستگاه‌ها موظف به اجرای آن می‌شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان درخصوص بودجه 98 گفت: امسال برای نخستین بار در گردهمایی رئیسان سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها با رئیسان سازمان برنامه و بودجه که به میزبانی گیلان در شهریور ماه سال‌جاری برگزار شد، درخصوص بودجه 98 بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
وی بیان کرد: در این گردهمایی چگونگی سهمیه‌بندی بودجه استان‌ها در بخش‌های مختلف اعم از بهداشت، امنیت، فرهنگ، محیط ‌زیست و… با ظرافت بسیار زیادی با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریم‌های پیش رو مشخص شد.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح‌های بزرگ استان با بیان اینکه از چهار هزار طرح در استان 40 طرح بزرگ داریم، اظهار داشت: امسال 138 میلیارد تومان برای این 40 طرح در نظر گرفته شده که نشان دهنده رشد 27 درصدی است.
وی تصریح کرد: همچنین دو سد بزرگ (شفارود و پلرود) و 11 سد لاستیکی در استان وجود دارد که برای سد شفارود از فاینانس چین استفاده می شود.
وی ادامه داد: بودجه سد پلرود که پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارد، از 9 میلیارد تومان در سال 97 به 13 میلیارد تومان در سال آینده رسیده و امیدواریم طی دو سال آینده وارد سیستم آبیاری استان شود.
محمدی با بیان اینکه به سد دیورش نیز بودجه خوبی تخصیص یافته ، افزود: این پروژه با توجه به کوچکتر بودن از طرح سد پلرود، با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به وضعیت 11.5 ( 11 و نیم )کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار، ادامه داد: 3.5 ( سه و نیم) کیلومتر آن طی سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسید از این رو درصدد هستیم قبل از پایان کار دولت دوازدهم، هشت کیلومتر باقیمانده را که یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌ها بوده و نیازمند بالغ بر 150 میلیارد تومان اعتبار است، افتتاح کنیم.
وی رکود پروژه‌ها را ناشی از تکانه‌های اقتصادی عرصه بین‌المللی دانست و تاکید کرد: خوشبختانه مردم گیلان در آذرماه امسال صدای سوت قطار قزوین – رشت را شنیدند و به زودی شاهد افتتاح کامل آزادراه منجیل – رودبار هم خواهند بود.
محمدی با بیان اینکه کنارگذر انزلی یکی از مهمترین کنارگذرهای منطقه است، یادآور شد: یکی از دلایل کندی روند اجرایی این پروژه مسائل زیست محیطی است، اما عقل حکم می‌کند که ما برای حفظ محیط ‌زیست مقهور سرعت نشویم و نسبت به محیط زیست دقت لازم و کافی را به خرج دهیم.
وی وضعیت تالاب انزلی را بیمارگونه دانست و گفت: کارشناسان منطقه با کمک همکاران ژاپنی به دنبال احیای این تالاب هستند، اما اگر احداث یک پروژه بخواهد وضعیت تالاب را وخیم کند، جا دارد با تعمق بیشتری نسبت به اجرای آن عمل کنیم.
به گفته محمدی؛ در سال 97 برای پروژه کنارگذر انزلی 300 میلیارد تومان اعتبار برآورد شد، اما با توجه به شرایط حاکم بر کشور، سرعت لازم را نداشتیم.
وی اضافه کرد: البته در حال حاضر مشکلات زیست محیطی پروژه مذکور حل شده و امیدواریم در همین دولت به بهره‌برداری برسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه محدودیت زمین و منابع در گیلان موجب شده هزینه‌های اجرای پروژه‌ها بسیار سنگین شود، اظهار کرد: 75 درصد از بودجه هزینه‌ای گیلان طی 9 ماه امسال جذب شده و این در حالی است که در پایان سال 96، بودجه هزینه‌ای ما با جذب 103 درصد مواجه شد و انتظار داریم امسال نیز همین روند را داشته باشیم.
وی با اشاره به تخصیص 35 درصدی بودجه عمرانی استان در سال 96، یادآور شد: بودجه عمرانی گیلان طی 9 ماهه امسال نیز با تخصیص 35 درصدی مواجه بوده و امیدواریم تا پایان سال جذب بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.
وی با اشاره به متکی بودن بیشتر درآمدهای کشور به نفت گفت: بی‌تردید اگر درآمد خوبی داشته باشیم، درصد جذب بودجه عمرانی نیز افزایش خواهد داشت.
محمدی با بیان اینکه بودجه هزینه‌ای استان‌ها کامل جذب شده و برگشت نمی‌خورد، ادامه داد: اگر سازمان یا دستگاهی بنا به ملاحظاتی از جمله زیست‌محیطی، اسناد خزانه و… نتواند بودجه عمرانی را جذب کند، طبیعی است که با برگشت بودجه مواجه شود تا از حیف و میل منابع مالی جلوگیری به عمل آید.
وی گیلان را در برگشت بودجه دارای وضعیت مطلوبی دانست و گفت: استان در این موضوع ، بالاتر از میانگین کشوری است.
وی با اشاره به وضعیت گیلان در شاخص های جمعیت و محرومیت، اضافه کرد: گیلانی‌ها باید توجه کنند که کاهش نفوس ما، کاهش نفوذ ما را در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به دنبال دارد، زیرا سهم هر استان از کرسی‌های مجلس ضریبی از جمعیت آن استان بوده و گیلان از افزایش تعداد نمایندگان از 270 نفر به 290 نفر طی دوره گذشته هیچ سهمی نداشته که در نتیجه باعث می‌شود در اخذ سهم خودمان با مشکل مواجه شویم.
وی با بیان اینکه افزایش مهاجرت به گیلان کاهش زاد و ولد را جبران می کند، افزود: کاهش جمعیت گیلان با توجه به افزایش مهاجرت‌ها مشکلی در بودجه ایجاد نمی‌کند، اما باید به مسئله مهاجرت‌ها و عوارض آن به صورت ویژه پرداخته شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، درآمد سرانه استان را پایین دانست و یادآور شد: در گیلان باید تلاش مضاعفی داشته باشیم و فرهنگ کار کردن در جامعه ما باید تغییر کند.
به گفته محمدی؛ گیلانی ها در گذشته در شیب‌های 30 درجه فندق و گردو کشت می‌کردند که نشان دهنده فرهنگ کار قوی و غنی آنان است، اما اکنون بیکاران ما عمدتاً به دنبال مشاغل دولتی هستند و ظرفیت مشاغل دولتی در گیلان تکمیل است.
محمدی سهم جمعیتی گیلان از کل کشور را 3.2 (3 و دو دهم) و سهم بودجه هزینه‌ای استان را 4.2 ( 4 و دو دهم) دانست و اظهار کرد: دستگاه‌های دولتی ما فربه هستند و گران اداره می‌شوند و با توجه به سیاست چابکی و کوچک شدن دولت ، در استان ما با این فرهنگ کار مشکل پیچیده‌تر خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه نسل جوان باید به دنبال فنونی بروند که متکی به خودشان باشند نه دولت، عنوان کرد: دولت براساس تبصره 19 می تواند تسهیلات و امکانات مالی را از طریق سیستم بانکی به جوانان به ویژه در مناطق روستایی ارائه دهد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان به امضای قرارداد بین استاندار گیلان با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز اشاره و اضافه کرد: جوانان ما تحصیلات خوبی دارند، اما فن و حرفه خاصی را یاد نگرفته‌اند از اینرو، در این زمینه برنامه‌هایی داریم تا بتوانیم جزو پنج استان پایلوت کشور در عرضه پوشاک با تمرکز بر مناطق روستایی باشیم.
بر اساس آخرین سرشماری ، گیلان دو میلیون و 530 هزار و 696 نفر جمعیت دارد که از این تعداد؛ یک میلیون و 603 هزار و 26 نفر شامل 537 هزار و 417 خانوار ساکن در مناطق شهری و 927 هزار و 660 نفر شامل 313 هزار و 957 خانوار ساکن در مناطق روستایی هستند.

print

پاسخی بگذارید