تاریخ: ۱۸:۲۵ :: ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و نگرانی شالیکاران مازندران

شالیکاران مازندرانی از افزایش قیمت انواع نهاده های کشاورزی نظیر سموم ،پلاستیک ، انواع بذر ،قطعات یدکی تیلر و تراکتور و دستمزد کارگری برای شخم و شیار و آب تخت کردن گلایه کرده و می گویند: با توجه به قیمت پایین و رکود فعلی بازار برنج و هزینه تولید ،نگرانی ها برای ادامه کشت و کار دوچندان شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل ازخبرنگار ایرنا ،در حالی شالیکاران مازندران با افزایش ۵۰ درصدی هزینه انواع نهاده های کشاورزی مشغول کشت و کار هستند و نخستین نشاء شالی برنج از نوع طارم محلی نیز به صورت رسمی روز گذشته در ساری انجام شد که طبق بررسی میدانی بازار برنج تولیدی سال گذشته استان همچنان راکد و شالیکوبی ها مملو از برنج سفید آماده عرضه و فروش است.

تعدادی از شالیکاران حاضر در آیین نخستین نشا شالی برنج گفتند: دستمزد هر هکتار شخم و شیار از ۱۰ میلیون تومان سال پیش امسال به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت ، قیمت بذر اصلاح شده طارم محلی نیز از کیلویی ۴۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان ، قیمت انواع پلاستیک مواد کهنه و نو برای پوشش خزانه برنج و کرت شالیزارها از کیلویی ۱۷ هزا تومان پارسال به ۳۵تا ۳۸ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

آنان به افزایش سرسام آور انواع سموم کشاورزی نیز اشاره کرده و گفتنند: اگرچه شرکت خدمات و پشتیبانی جهاد کشاورزی مازندران انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان را به اندازه کافی در اختیار داشته و توزیع آن را نیز انجام داد و دسترسی به کودهای شیمیایی نیز وجود دارد و حتی قیمت یک نوع از کود های شیمایی نسبت به سال زراعی گذشته کاهش پیدا کرد ، اما قیمت انواع سموم نسبت سال پیش تا ۵۰ درصد بالاتر رفته است.

کشاورزان مازندران در حالی این روزها با نوسان‌ شدید و قیمت‌های نجومی انواع سموم کشاورزی مواجه هستند که به رغم مشکلات کمبود نقدینگی در چنین فصلی ، ناچار به خرید بموقع و بدون وقفه سموم و استفاده از آنها علیه انواع آفات و بیماری‌ها برای حفظ دسترنج یک ساله‌شان هستند.

یکی از هزینه های سنگینی که شالیکاران در سالجاری مواجه هستند، افزایش ۵۰ درصدی مبلغ قرارداد با بانک نشا است، سال گذشته برای هر هکتار عمل آوری و تهیه بوته نشا و انجام نشا کاری از سوی بانک نشا ۱۰ میلیون تومان بوده است اما امسال این رقم به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

از آن جایی که استقبال شالیکاران به نشا مکانیزه در دو سال اخیر بیشتر شده است، صاحبان بانک نشا از فرصت استقبال شالیکاران استفاده کرده و مبلغ قرار داد را به صورت توافقی افزایش می دهند.

نشاکاری با دستگاه نشا کار منوط به تهیه و تولید بوته مخصوص با اندازه مشخص است که بانک نشا به عنوان مرکز خزانه گیری مکانیزه و کشت بوته شالی با دستگاه است و طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر حدود ۲۰۰ واحد بانک نشا در استان فعال است.

 افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و نگرانی شالیکاران مازندران

دهیار روستای خاریک از بخش مرکزی شهرستان ساری نسبت به افزایش قیمت نهاده های شالیکاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته کشاورزان این روستا کشت ۴۰۰ هکتار از ارقام پر محصول با تعهد کشت قراردادی انجام دادند ، اما دولت نسبت به خرید توافغقی اقدام نکرده و همچنان بخشی زا محصول آنان آماده فروش در انبار ها باقی مانده است.

حمید ترابی در گفت و گو با ایرنا با بیان این که کشاورزان پای کار هستند اما مسولان نسبت به هزینه کشت و بازار محصول برنج بی تفاوت هستند، بیان داشت: امسال آب بندان ۴۰ هکتاری این روستا فقط حدود ۴۰ درصد آبگیری شده است ، این درحالی است که از یکسال گذشته همواره در خواست تامین بودجه و یا تسهیلات کم بهره برای لایروبی و نصب ایستگاه پمپاژ برای آبگیری کامل این آب بندان تقاضا شده بود.

وی تصریح کرد: سال گذشته کشاورزان در فروش محصول با چالش جدی مواجه شدند و همچنان بخشی از محصولشان آماده فروش در اختیار کشاورزان است ، مسوولان و مردم همه انقلابی هستند ،نیمی از از مردم روستای خاریک به عنوان رزمنده در هشت سال جنگ حضور داشتند ، توقع داریم مسوولان مردم را در کنار خودشان ببینند و مسایل و مشکلات را حل و فصل کنند.

رجب علی فلاح یکی دیگر از کشاورزان ساروی که روز گذشته در آیین نخستین نشا مکانیزه مازندران حضور داشته است، در گفت و گو با ایرنا به هزینه های کشت و کار شالی در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: این درحالی است که یکسوم برنج تولید کیفی رقم پرمحصول فجر و شیرودی سال گذشته همچنان روی دستم باقی مانده است.

وی با بیان این که سال گذشته برای هر هکتار فقط ۹میلیون تومان با بانک نشا قرار داد بسته ام، گفت: این رقم امسال به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت .

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو پلاستیک برای پوشش کرت ها از ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان سال گذشته در سال جاری به ۳۵ تا حدود ۴۰ هزار تومان رسیده است، هزینه دستمزد شخم شیار با تراکتور نیز در هر هکتار به ۱۵ میلیون تومان رسید.

فلاح با بیان این که شالیکاران از سرناچاری و حداقل برای تامین آذوقه خودشان نشا کاری را انجام می دهند، گفت: با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد امسال نیز قیمت برنج به نسبت هزینه تولید افزایش پیدا نکند، همین الان در مازندران که قطب تولید انواع برنج کیفی است و انبار ها مملو از برنج آماده فروش است ، فروشگاه های بزرگ استان فقط برنج های خارجی را عرضه می کنند.

 افزایش قیمت نهاده های کشاورزی و نگرانی شالیکاران مازندران

دغدغه شالیکاران مازندران از قیمت و بازار برنج

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که انبار های مازندران همچنان مملو از برنج سال گذشته است، گفت: اگر کشور از مازندران توقع تولید برنج را دارد، شالیکاران نیز توقع حل بازار محصولات تولیدی به خصوص برنج را دارند.

حسن عنایتی با ذکر این نکته که با توجه به آزاد سازی یارانه ها کشاورزان پای کار بوده و هستند ، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید تجارت و بازار برنج مازندران نیز نیاز به حمایت ویژه دولت دارد.

وی با تاکید بر این نکته که مازندران در کشت اول و دوم ۳۵۰ هزار هکتار سال گذشته حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن شلتوک تولید کرد و رتبه نخست کشور را دارد، توضیح داد: امسال به دلیل کم بارشی کشاورزی برنجکاری بسیار سخت است، تاکید می کنم کاهش ۳۰ درصدی بارش و آورد پایین رودخانه ها کشاورزی شرق مازندران را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

وی به کاهش شدید حجم ذخیره آب در سد شهید رجایی و آب بندان های شرق مازندران اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه کشاورزان شرق استان امسال تا ۲۰ روز نشا کاری برنج را زودتر شروع کرده اند و این نشان می دهد که کشاورزان با تغییرات اقلیمی همراه هستند و شخم و شیار زمستان را انجام. دادند.

عنایتی گفت: در ارتباط با زیر ساخت کشاورزی در برنجکاری با چالش های جدی به خصوص زهکشی، تجهیز و نوسازی، مکانیزاسیون و کمبود آب مواجه هستیم ، طبق بررسی های صورت گرفته ۴۰هزار میلیارد تومان برای طرح جامع زیر ساختی کشاورزی مازندران نیاز است.

برای صادرات برنج نیز امسال برنامه داریم

استاندار مازندران با بیان این که برنج و برنجکاری با حیثیت کشاورزان مازندران گره خورده است، گفت: در همین راستا حمایت ویژه از بخش خصوصی را با هدف ساماندهی بازار برنج و مرکبات به نفع کشاورزان در دستور کار داریم.

سید محمد حسینی پور با بیان این که با همت دولت سیزدهم سال گذشته صادرات برنج آزاد و تعرفه گمرگی صفر شده است، ادامه داد: محدودیت ها در بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی داخلی و خارجی معنایی ندارد، فقط باید رقابت ایجاد شود.

نماینده عالی دولت در مازندران بیان داشت: همسو با این رویکرد باید به ۲ مقوله مکانیزاسیون و موسسات تحقیقاتی برنج با هدف افزایش کیفیت تولید و بهره وری محصولات کشاورزی به خصوص برنج و مرکبات در استان توجه ویژه شود.

حسینی پور گفت: تحول بزرگی امسال باید در جهاد کشاورزی مازندران رخ دهد تا اعتبار برنج تولیدی استان افزایش یابد.

استاندار مازندران تصریح کرد: هیچ کس به فکر کشاورزان استان به جزء خودمان نیست. باید سرعت رقابت محصولات کشاورزی استان را با بهره وری و تکنولوژی جدید افزایش بدهیم.

وی با بیان این که ما شرمنده کشاورزان مازندران به خصوص باغداران در سال گذشته شدیم، گفت: پارسال صادرات مرکبات استان به چین عملیاتی شد، برای صادرات برنج نیز امسال برنامه داریم.

به گزارش ایرنا، آیین کشت مکانیزه شالی به صورت محدود با حضور استاندار مازندران، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، چندتن از خبرنگاران و شالیکاران در زمین حدود ۲ هکتاری روستای ” خاریک” بخش مرکزی شهرستان ساری برگزار شد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

در حال حاضر کشاورزان مازندران مشغول شخم و شیار و نشا کاری هستند.

print

پاسخی بگذارید