تاریخ: ۲۳:۵۰ :: ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
افزایش ۱۰ درصدی برداشت گل گاوزبان در اشکورات رودسر

مدیر جهاد کشاورزی رودسر گفت: برداشت محصول گل گاو زبان در مناطق پایین دست اشکورات این شهرستان حدود ۱۰ درصد افزایش دارد.

عبدالله غلامپور  افزود: تاکنون حدود ۲۵درصد محصول گل گاوزبان معادل۱۱۵هکتار درمناطق پایین دست اشکورات برداشت شده و حدود ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد ولی درمناطق بالادست به دلیل سرمازدگی و تگرگ ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.
وی با اشاره به اینکه رودسر چهارهزارو ۵۰۰ بهره بردار در بخش تولید گل گاو زبان فعالیت دارند اظهارداشت: این شهرستان بالاترین سطح تولید کشت گل گاو زبان دراستان و کشور را دارد و ۷۰درصد گل گاوزبان گیلان و۳۴ درصد محصول کشور را تشکیل می دهد.
غلامپور خاطرنشان کرد: سطح کشت در قبل از انقلاب در شهرستان رودسر حدودیکصد هکتاربود که این میزان هم اکنون به ۴۷۰ هکتار رسیده و هرسال بطور متوسط حدود پنج هکتار به این سطح در منطقه اشکورات افزوده می شود.
مدیرجهادکشاورزی رودسر گفت: محصول جدید گل گاوزبان هم اکنون ۱۸۰هزار تا۲۰۰ هزارتومان در بازار شهرستان رودسر خرید و فروش می شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است.
غلامپور تصریح کرد: درسال۹۷ مبلغ۶۰میلیون تومان تسهیلات به دو تن از بانوان منطقه و مبلغ سه میلیون تومان هم به ۱۳ نفر برای خرید یارانه بذر این محصول پرداخت شده است.
وی پرداخت تسهیلات کم بهره و تخصیص یارانه جهت خرید بذر طی چند سال اخیر را از جمله حمایت های دولت از این محصول در شهرستان رودسر ذکر کرد و گفت: درسال جاری نیز ۹۸ بذر یارانه ای به مبلغ ۴۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان برای۱۳ نفر پرداخت شده است.
به گفته غلامپور سه تن محصول گل گاوزبان مناطق اشکورات در سال گذشته به کشور ویتنام صادرشد.
برداشت گل گاوزبان از اواخر فروردین در گیلان آغاز می‌شود و تا نیمه تیر ادامه دارد.
گیلان رتبه نخست تولید گیاه دارویی گل گاوزبان در کشور را دارد.
گل گاوزبان بصورت دم کرده مصرف می شود و در جنگل های گیلان بصورت خودرو نیز وجود دارد؛ این گیاه دارویی برای تقویت حواس، تصفیه خون، اعصاب، درمان سرماخوردگی، برونشیت، سرفه، التهاب و ورم کلیه‌ها، سرخک، مخملک، رماتیسم و بیماری‌های قلبی مفید است.
شهرستان رودسر با حدود ۱۴۷ هزار نفر جمعیت دارای چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و مرکزی و ۱۰ دهستان در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد.

print

پاسخی بگذارید