رییس سازمان هواشناسی
تاریخ: ۲۳:۴۰ :: ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
امکان خرید تجهیزات مدرن هواشناسی با افزایش ۸۰ درصدی بودجه فراهم شد

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور گفت که با افزایش ۸۰ درصدی بودجه این سازمان در سال آینده امکان تهیه و خرید تجهیرات مدرن و قطعات یدکی حوزه هواشناسی فراهم شد.

سحر تاج‌بخش امروز یکشنبه پس از افتتاح طرحهای عمرانی دهه فجر شهرستان گنبد کاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بودجه سالانه هواشناسی به طور میانگین هزار میلیارد ریال بود اما با مساعدت دولت این رقم برای سال آینده حدود ۸۰ درصد بیشتر شد.

وی بیان کرد: برخی مشکلات سیاسی و اقتصادی طی سال های اخیر  باعث کندی کار بروز شدن تجهیزات هواشناسی کشور شد که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال رفع است و موضوع شتاب می گیرد.

رییس سازمان هواشناسی افزود: سازمان هواشناسی از نظر برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته با کشورهای منطقه فاصله دارد؛ همچنین توپوگرافی پیچیده و تنوع اقلیمی ایران ضرورت بروزرسانی اطلاعات و تجهیزات پیش یابی را بیش از پیش افزایش داده است.

تاج‌بخش با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سازمان هواشناسی اظهار داشت: سال گذشته و امسال مجوز استخدام ۳۱۸ نفر از سازمان امور اداری و استخدامی دریافت شد که با جذب این نفرات بخشی از مشکل کم بودن نیروی متخصص در استانها برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ امروز و با حضور رییس سازمان هواشناسی عملیات اجرایی ساخت ابنیه ایستگاه سامانه رادار هواشناسی گنبدکاووس با قابلیت پیش‌بینی‌ کوتاه مدت و دقیق سامانه‌های جوی و پایش ابرهای بارشی استان گلستان آغاز شد.

تاج‌بخش آغاز عملیات اجرایی این رادار را مهمترین ره‌اورد سفر خود به گلستان اعلام کرد و گفت: رادار هواشناسی مازندران مناطق غرب گلستان را هم پوشش می‌دهد اما شرق گلستان به دلیل شرایط اقلیمی خاص، مستعد وقوع سیلاب‌های شدید و نیازمند رادار جدید است که راه اندازی آن در دستور کار قرار گرفت.

رییس سازمان هواشناسی افزود: عملیات اجرایی نصب و راه اندازی این رادار با حدود ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار امروز آغاز شد و مراحل خرید تجهیزات آن در دست انجام است.

تاج‌بخش با بیان اینکه ۹ رادار هواشناسی در کشور فعال است، افزود: با استفاده از رادار و امکانات جدید وضعیت پایش بارش و پیش بینی‌ هواشناسی ارتقا خواهد یافت.

وی گفت: با توجه به وقوع بارش‌های سیل‌آسای اواخر سال ۹۷ و اوایل پارسال در کشور و خسارت ناشی از آن تقویت سامانه‌های هشدار سیل و ایستگاه‌های هواشناسی گلستان در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین با هدف پیش‌بینی وقوع سیل، ایستگاه خودکار هشدار سیلاب گلستان در ارتفاعات شهرستان ساحلی بندرگز راه‌اندازی می‌شود.

تاج‌بخش همچنین ایستگاه‌های باران سنجی را نیاز دیگر گلستان دانست و اظهار داشت: امسال ۱۵ ایستگاه باران‌‎سنج برخط در ۱۰ منطقه استان با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

گلستان از استان های سیل خیز کشور محسوب می شود و در سالیان گذشته سیل های مخرب بسیاری باعث جان باختن ده‌ها نفر و خسارت چند صد میلیارد ریالی به استان شد.

وقوع سیل سال‌های ۷۱، ۸۰، ۸۱ و ۹۸ علاوه بر صدها کشته، خسارت مالی فراوانی در گلستان بر جای گذاشت که در این میان سیل پارسال با ۱۱ کشته و  ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت یکی از زیان‌بارترین نمونه ها است.

print

پاسخی بگذارید