سرکنسول ایران در قزاقستان
بازار قزاقستان فرصت خوبی برای کالاهای ایرانی است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان گفت که این کشور به ویژه بندر آکتائو بازار بسیار خوبی برای فروش محصولات ایرانی دارد که تجار ما برای نقش آفرینی در بازارهای این قزاقستان باید بیشتر از قبل سرمایه گذاری کنند.

به گزارش اقتصاد شمال ،حبیب اله ملکوتی فر چهارشنبه در نشست بررسی راهکارهای تقویت همکاری تجاری و اقتصادی ایران و قزاقزستان اظهار داشت: دولت قزاقستان تمایل دارد روابط خود را با ایران بیشتر کند اما در حال حاضر تجار کشورهای رقیب از جمله ترکیه و امارات در این کشور به ویژه در بندر آکتائو سرمایه گذاری کرده و سهم بیشتری در مقایسه با بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی از بازار این کشور را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: قزاقستانی ها ذهنیت خوبی از حضور سرمایه گذاران ایرانی ندارند چرا که آن ها پس از دریافت زمین و ثبت شرکت، فعالیت خود در این کشور را رها کرده و کوششی برای عرضه بیشتر کالاهای تولیدی ایران نمی کنند.
ملکوتی گفت: حضور در بندر آکتائو قزاقستان، به جز مسایل اقتصادی، از لحاظ استراتژیک هم برای ایران اهمیت دارد و باید از این ظرفیت بیشتر بهره برد.
بندر آکتائو تنها بندر بازرگانی بین المللی قزاقستان در غرب این کشور و در شمال شرقی دریای خزر قرار دارد که نقطه پیوند و همسایگی این کشور با جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا است و از اهمیت استراتژیک بالایی در حوزه های اقتصادی و سیاسی برای قزاقستان و کشورهای ساحلی دریای خزر برخوردار است.
وی قول داد که مشکلات تجار و سرمایه گذاران گلستانی برای حضور در بازار قزاقستان از جمله رفع تاخیر صدور ویزا، حل مشکل بانکی و موانع سرمایه گذاری تجار را پیگیری کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوزی گرگان نیز در این نشست با اشاره به سکونت هزار و 500 خانوار قزاق در گلستان و موقعیت بسیار خوب قزاقستان برای دستیابی به بازار کشورهای آسیایی، خواستار رفع تاخیر صدور ویزا برای تجار گلستان از سوی قزاقستان شد.
علی محمد چوپانی همچنین دایمی شدن پرواز گرگان – آکتائو را یکی دیگر از خواسته های تجار و سرمایه گذاران استان برشمرد.
31 شهریور سال 95 همزمان با عید غدیر خم، نخستین پرواز در مسیر آکتائو – گرگان (منگستائو – گلستان) برای توسعه روابط ایران و قزاقستان انجام شد اما این پرواز چند ماه بعد تعطیل گردید.
استان گلستان واقع در شمال ایران علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری این کشور در گرگان، بین شش تا هشت هزار شهروند قزاق را در خود جای داده است.
این قزاق ها از سال 1313 به ایران مهاجرت کرده و در شهرها و روستاهای گلستان ساکن شده اند.
حضور قزاق ها در گلستان زمینه ارتباط تنگاتنگی را بین ایران و قزاقستان فراهم کرده و برنامه ریزی برای آسان شدن همکاری بین دو کشور و افزایش رفت و آمدها از طریق ریلی، زمینی و هوایی دو چندان کرده است.
قزاقستان از مجموعه کشورهای آسیای میانه است.
هم اینک ارتباط گلستان با قزاقستان و سفر تجار و قزاق های ساکن استان به این کشور بیشتر از طریق خطوط زمینی و ریلی واقع در اینچه برون گنبدکاووس و عبور از کشور ترکمنستان و خط دریایی خزر در مازندران انجام می شود.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است، قزاقستان همسایه آبی ایران به شمار می رود.
طبق گزارش دستگاه های اقتصادی مرتبط، قزاقستان جزو کشورهای مقصد صادرات از گلستان است.
در سال های اخیر اقلامی مانند مواد غذایی، تولیدات حوزه صنایع غذایی و مصالح ساختمانی توسط تجار ایرانی از جمله گلستان به این کشور صادر شد.

print

پاسخی بگذارید