تاریخ: ۱۴:۱۳ :: ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
باغداران مازندران در برداشت و فروش محصول پرتقال عجله نکنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سازمان با اظهار این که باغداران در برداشت و فروش محصول پرتقال تامسون عجله نکنند، گفت: باغداران محصولشان را پس از کامل شدن قند میوه و برای جلوگیری از اشباع بازار به تدریج برداشت و وارد بازار کنند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، احسان عباسپور با اعلام اینکه پیش‌بینی ما از تولید امسال پرتقال تامسون در استان ۹۰۰ هزارتن است، اضافه کرد: با توجه به پیش بینی هواشناسی خطری از بحث سرمازدگی باغ‌ مرکبات استان را تهدید نمی‌کند.
وی ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته اکنون صددرصد نارنگی زود رس ،۶۰ درصد نارنگی انشو و حدود ۳۵ درصد محصول پرتقال از باغ‌های مازندران برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که تاکنون ۷ هزار و ۳۵۰ تن پرتقال و کیوی از مازندران صادر شده است ، ادامه داد: بخشی از محصول پرتقال مستقیم به بازار عرضه و به شکل تازه‌خوری می شود و بخشی نیز ذخیره‌سازی و مقداری نیز برای کنسانتره ارسال می‌شود.

وی با اشاره به رقم خوب صادرات نارنگی استان، اظهار کرد: همچنین از شروع برداشت محصول پرتقال تاکنون ۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول صادر شد که کماکان نیز ادامه دارد؛ البته این میزان تنها با تاییدیه قرنطینه حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی است و از سایر مبادی نیز صادرات مرکبات در حال انجام است.

عباسپور با اشاره به رونق صادرات کیوی مازندران، اضافه کرد: ۲ هزار و ۸۵۰ تن کیوی نیز تاکنون صادر شده که همچنان هم صادرات این محصول ادامه دارد و اخیرا رشد خوبی داشته است.

مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده است. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال ، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از ۱۵ شهریور آغاز شدو اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد.

پیش بینی می شود امسال در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران برداشت شود.

اجرای کشت قراردادی گندم در ۲۶ هزار هکتار مزارع مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح کشت قراردادی گندم در ۲۶ هزار هکتار مزارع استان و اعطای مشوق های حمایتی خبر داد و گفت: طبق آنچه که سهمیه برای کشت آبی زراعت گندم در استان مشخص کردند ۲۶ هزار هکتار باید تحت پوشش کشت قراردادی قرار گیرد.

عباسپور به حمایت جهاد کشاورزی از کشاورزان با اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: کشاورزان در این طرح، در فصل کشت می توانند اقلامی از نهاده ها را تحویل بگیرند و وجه آن را در زمان برداشت محصول بازپس دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مجری این کار در استان شرکت غله و خدمات بازرگانی است، افزود: تاکنون ۸۵۰ هکتار از این کشت انجام شده و چون اخیرا این طرح ابلاغ شده الان به سرعت در دست عملیاتی شدن است و تا ۲۵ هزار هکتار تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

عباسپور ادامه داد: در این رابطه هم کودهای فسفات و پتاس با ۵۰ درصد وجه تحویل کشاورزان می شود و در مرحله خرید هم به ازای هر کیلوگرم گندم، شرکت غله و بازرگانی صد تومان هزینه حمل به عنوان مشوق پرداخت می کند.

او به فرآیند و چگونگی انعقاد قرارداد کشت قراردادی اشاره کرد و گفت: کشاورزان استان با مراجعه به نشانی gtc.ir و از طریق نصب برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی در گوشی تلفن همراه دارای سیستم عامل اندروید با ثبت اطلاعات و مشخصات خود از جمله کدملی و سطح زیرکشت نسبت به امضای قرارداد از طریق پلتفرم همراه اول اقدام کنند.

رقابت پذیری تولیدکنندگان، کاهش نوسانات قیمت، کاهش حاشیه بازار، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش صادرات، تامین نهاده ها و افزایش بهره‌وری در واحد سطح از مهمترین مزایای کشت قراردادی است.

print

پاسخی بگذارید