تاریخ: ۱۶:۴۷ :: ۱۳۹۶/۰۸/۱۰

زائران اربعین می‌توانند در پایانه‌های مرزی در کنار دریافت ریال از کانال‌های بانکی برای تامین دینار عراق نیز استفاده کنند.

تامین ارز برای زائران اربعین یکی از مسایلی است که هر ساله با توجه به حجم بالای درخواست در زمان مربوطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تا سال گذشته که ارز مسافرتی حذف نشده بود زائران می‌توانستند تا ۲۰۰ دلار را با نرخ مبادله‌ای دریافت کنند، اما برای سال جاری توزیع دلار مبادله‌ای به روال قبل انجام نخواهد شد. براین اساس زائران می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد و در واقع از صرافی‌ها تهیه کنند.

اما در جریان هماهنگی‌هایی که برای ارائه خدمات بانکی در پایانه‌های مرزی به ویژه در استان‌های محل تردد زائران انجام شده است، برخی بانک‌ها نسبت به ارائه دینار به زائران اقدام کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک تعاون اسلامی به عنوان تنها بانک عراقی دارای شعبه در ایران که البته با بانک اقتصاد نوین همکاری می‌کند توزیع دینار عراق را در باجه‌های مرزی مهران (پل زائر) و شلمچه (پایانه مسافری) انجام خواهد داد. البته این ارز با قیمت آزاد و نرخی که در هر روز تعیین می‌شود و بدون محدودیت به زائران ارائه می‌شود. همچنین طبق اعلام بانک تعاون اسلامی زائران می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی عضو شتاب از طریق پایانه‌های فروش این بانک در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین بدون نیاز به پول نقد خرید کنند.

دیگر بانکی که توزیع دینار را در پایانه‌های مرزی انجام خواهد داد بانک شهر است که از طریق باجه‌های این بانک و بدون کارمزد در چهار پایانه مرزی در ایام اربعین زائران می‌توانند دینار دریافت کنند. مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه محل استقرار خودپردازهای ثابت و سیار و استقرار پیشخوان‌های شهرنت این بانک است که قابلیت پرداخت دینار را خواهد داشت.

اما در مجموع تمامی بانک‌ها براساس هماهنگی که بانک مرکزی بین شبکه بانکی انجام داده است خدمات ویژه‌ای را در مدت سفر اربعین به زائران ارائه می‌کند به طوری که زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای خدمات بانکداری الکترونیک در مناطق مرزی آماده شده و در یکی از برنامه‌ها سقف برداشت خودپردازها از بانک‌ها از ۲۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. البته این تغییر در خودپردازهای بانک‌های مستقر در ایلام، کرمانشاه و خوزستان اعمال می‌شود.

در رابطه با تامین وجه نقد مورد نیاز زائران نیز بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد تاکنون بانک‌ها در استان‌های مربوطه اعلام نیاز ۲۰۰ میلیاردی داشتند که این بانک آمادگی دارد تا بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان را تامین کند.

منبع:ایسنا

print

پاسخی بگذارید