تاریخ: ۱۶:۱۸ :: ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
بیش از ۱۰ هزار سند مالکیت برای املاک وقفی کشور صادر شد

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۱۰ هزار و ۷۰۰ سند مالکیت به مساحت ۸۴ هزار هکتار در ۶ ماهه اول امسال برای املاک وقفی کشور صادر شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،مجتبی باقرزاده روز دوشنبه در همایش متولیان موقوفات مازندران در ساری افزود: در سال ۱۴۰۰ در تثبیت مالکیت موقوفات کشور ۸۹ هزار هکتار اراضی وقفی و در سال ۱۴۰۱، ۲۵۳ هزار هکتار از املاک و اراضی وقفی ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت املاک وقفی در بانک اطلاعاتی کاداس سازمان ثبت انجام می شود، ‌ادامه داد: کلیه اسناد قدیمی از نقل و انتقال خارج خواهد شد و هیچ سندی دیگر قابل پذیرش نیست، بنابرین تثبیت مالکیت باید به‌صورت حدنگاری شود.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به پاسخ مقام معظم رهبری به این سوال که آیا پذیره اولیه موقوفات عواید موقوفه است یا خیر، خاطرنشان کرد: پذیره اولیه بخشی از عین وقف است که باید سرمایه‌گذاری شده و عواید آن اجرای نیت شود. ما به درخواست متقاضی، متصرف یا مستاجر نه بلکه باید مصلحت وقف را لحاظ کنیم، در این رابطه درباره پذیره‌ها اعلام آمادگی میکنیم تا صلاح وقف رعایت شود.

 

وی ادامه داد: به فراخور نیازهای هر جامعه موقوفاتی اتفاق افتاده که ما میراث‌دار آن‌ها هستیم، پس موقوفات باید در نقش مشکلات امروز جامعه نقش آفرینی کنند.

به گفته باقرزاده برای این منظور خروجی وقف در همان وقوع ملک وقف قابل مشاهده باشد در این زمینه می تواند ترتیب اثرگذارد.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه ماهیت اداره موقوفات باید از سیستم سنتی و اجاره‌داری خارج شود، گفت که سازمان اوقاف و امور خیریه برای ارتقای بهره‌وری موقوفات ۱۵ شرکت دانش‌بنیان دارد که در حوزه دانش‌های نوین اقتصاد دریا، زنجیره‌های کشاورزی، پزشکی، درمانی، خیریه و غیره کار می‌کنند.

print

پاسخی بگذارید