تاریخ: ۲۲:۳۵ :: ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
تعبیر کابوس مرگ در جاده عباس آباد-کلاردشت

چالش جدی کمبود امکانات و تجهیزات مربوط و زیرساخت های نامناسب محور جنگلی عباس آباد - کلاردشت و تحمیل خسارتهای جانی و مالی به اهالی و مسافران از جمله نگرانی‌های جدی این جاده زیبای گردشگری کشور است که باید برای حل آن تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ، به نقل از ایرنا، این گذرگاه به طول ۳۵ کیلومتر با قدمتی بیش از ۵۰ سال از میان جنگل های همیشه سرسبز هیرکانی می گذرد و گردشگران و مسافران را از استان های جنوبی به خطه شمال کشور از جمله غرب مازندران و گیلان هدایت می کند.

کمتر مسافر، گردشگر داخلی و خارجی است که با گذر از این محور چشم نواز و شگفت انگیز مملو از رویشگاه گونه های ارزرشمندی نظیر درختان سربه فلک کشیده چون راش، توسکا و شمشاد لذت نبرد چرا که با عبور از این مسیر افزون بر دیدن مناظر طبیعی همچنین این منطقه از آب و هوای بسیار مطبوع و با طراوتی برخوردار بوده به گونه ای که زیباترین خاطره های زندگی در دفتر خاطرات سفر برای عابران سواره رو در این محور نقش می بندد.

نکته مهم تر آنکه جلوه های زیبا و چشم نواز این محور به حدی زیاد است که از آن به عنوان یکی از زیباترین راه های جهان توصیف و یاد می کنند و بیشتر مسافران، گردشگران داخلی و خارجی که مقصد سفرهایشان کلاردشت، شهرهای ساحلی رامسر، تنکابن، عباس آباد و حتی استان گیلان باشد پیش از رسیدن به چالوس از راه کلاردشت وارد این مسیر می شوند تا برای رهایی از ترافیک بغرنج، جلوگیری از اتلاف وقت و دیگر عوارض به مقصدشان که شهرهای ساحلی غربی مازندران به ویژه تنکابن و رامسر است، برسند.

شهرهای ساحلی غرب مازندران از دیرباز تاکنون به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز جنگل های سرسبز منطقه هیرکانی، دریای خزر، آثار تاریخی و طبیعی مانند قلعه مارکوه، کاخ موزه، مجموعه آبگرم معدنی در رامسر، تپه کلار در کلاردشت، حمام های تاریخی در عباس آباد و وجود ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر و صدها مورد جاذبه های گردشگری، خاستگاه مسافران داخلی و خارجی به ویژه شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس بوده است و بنابراین تقویت امکانات، تجهیزات و رفع نقاط حادثه خیز این محور می تواند گامی موثر برای تسهیل در عبور و مرور گردشگران و سفری امن و پرخاطره برای آنان به شمار آید.

به عنوان نمونه، مسافران و گردشگران خارجی زمانی که از راه هوایی وارد فرودگاه رامسر می شوند پس از گشت و گذار در این شهر که به عروس شهرهای ایران شهرت دارد برای بهره مندی از آب هوای خنک کوهستانی، اغلبشان تمایل دارند شب ها در کلاردشت بیتوته کنند که ترجیح می دهند برای لذت بردن از مناظر زیبا و شگفت انگیز و کوتاهی مسیر، راه جنگلی عباس آباد منتهی به کلاردشت را برگزینند و ضرورت دارد مسوولان امر برای رفع این نقاط حادثه خیز و تقویت امکانات و تجهیزات این محور تدابیر ویژه ای بیندیشند.

این جاده جنگلی کم نظیر غرب مازندران به اعتقاد شماری از گردشگران داخلی و خارجی، جهانگردان، تورگردانان و کارشناسان گردشگری، یکی زیباترین محورهای جنگلی و گردشگری جهان محسوب می شود که با هدف توسعه صنعت گردشگری ضروری است برای آن نقشه راه گردشگری تهیه و تدوین شود.

اما پراکندگی زباله در حاشیه محور، نداشتن سرویس بهداشتی، عدم پوشش دهی تلفن همراه، نداشتن نماز خانه، عدم استقرار پایگاه ثابت امداد و نجات، اورژانس ۱۱۵، محرومیت از سیستم روشنایی، وجود دست اندازهای تند و پیچ های خطرناک، معبر کم عرض و باریک، نداشتن گاردریل و نیز اماکن خدماتی و پذیرایی ریزش و رانش زمین از جمله چالش هایی است که به گفته مسوولان گردشگران، این محور را به یک گذرگاه گردشگری غیر ایمن تبدیل کرده است.

در این پیوند، رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای عباس آباد گفت : از طول این مسیر ارتباطی حدود ۲۶ کیلومتر آن جزو حوزه این شهرستان و بقیه هم جزو کلاردشت است و از طول این مسیر حدود ۹ کیلومتر که ۶ کیلومتر آن جزو کلاردشت و بقیه عباس آباد بوده روکش آسفالت شد.

عادل منصور کیایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عملیات اساسی نبوده بلکه برای ایمن سازی کامل این گذرگاه نیازمند توجه مسوولان در سطوح کلان است برای آنکه آمد و شد خودروها در این محور در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد منتهی اسقبال از این محور در نیمه نخست سال و تعطیلات بسیار بالا است.

وی توضیح داد : به عنوان نمونه در همین ایام تعطیلات نوروزی گزارشی که از ثبت تردد خودروها از این محور گزارش شده روزانه به طور میانگین ۱۹ هزار تردد بوده و خیلی از مسافران هم گردشگران خارجی به عبارتی شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس هستند که شب ها در کلاردشت اقامت دارند و روزها برای دیدن مواهب طبیعی، جاذبه های گردشگری و ساحل به شهرهای ساحلی غرب استان مانند رامسر و تنکابن در گشت و گذار هستند چرا که این مسیر یک راه کوتاه و میانبر برای آنان است.

این مسوول به سیل آبان ماه سال گذشته و خرابی های بر جای مانده در این محور اشاره کرد و گفت : این حادثه سبب ریزش و فرورفتگی حدود ۹۰ متر از طول مسیر درست در سر پیچ “عین کت ” شد و حدود ۴۰ میلیارد تومان به این محور خسارت زد اگرچه عرض این معبر را به سمت کوه حدود سه متری تعریض شد هم کماکان تهدید کننده است.

 

منصورکیایی افزود : بسته پیشنهادی با ارزیابی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بابت ایمن سازی این محور در سفر دوم دولت به مازندران آماده شده و امیدوارم برای اصلاح، بهسازی، رفع نقاط حادثه و تثبیت ترانش ها که موضوع درخواست در این بسته پیشنهادی بوده اعتباری مصوب برای ایمن سازی این محور اختصاص داده شود.

فرماندار کلاردشت هم گفت : وجود سنگ های معلق ناشی از بارندگی و سقوط از ارتفاع به کف محور یکی از عوامل تهدید کننده برای مسافران و گردشگران در این محور است تا جایی که در همین ایام نوروز براثر سقوط سنگ از ارتفاع به روی خودرو و به پایین دست سقوط کرد منتهی به علت وجود تعدادی از درختان فقط به خودرو خسارت وارد شد سرنشنیان که یکی بانوی باردار بود به شدت دچار استرس شد.

عابدین فقیه نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : موضوعی که بارها در دفتر استانداری غرب مازندران – نوشهر نزد مسوولان استانی مطرح و به نوروز هم نشستی که با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری در چالوس حضور داشتند دوباره در آن نشست بیان شد که به داد جاده کلاردشت – عباس آباد برسید چرا هر گونه غفلت و چشم پوشی در ایمن سازی محور، فرمانداری دیگر مسوولیتی در این حوزه نخواهد داشت.

نبی الله لهراسبی مسوول اورژانس ۱۱۵ شهرستان عباس آباد گفت : در حوزه عباس آباد چهار فقره تصادف رخ داد اگرچه درباره وقوع این سوانح رانندگی کارشناسان راهنمایی و رانندگی باید نظر دهند منتهی آنچه در سر صحنه شنیده و دیده شده بیشتر این حوادث به خاطر نبود سستم روشنایی، تابلو راهنما، پیچ های غیر استاندارد بوده و برخی از مسافران و گردشگران علاوه محرومیت این محور از چنین امکاناتی همچنین به این محور آشنا هم نیستند.

وی افزود : موضوعی دیگری که باید مدنظر و توجه مسوولان امر قرار گیرد اجازه ندهند عده ای با راه انداختن کار و کاسبی روی شاخه های درختان درنقاط پرتگاهی تاب ببندند چرا که برخی از ماموریت ها برای ارایه خدمات به حادثه دیدگان در این محور سقوط برخی از مسافران به علت پارگی طناب هنگام تاب خوردن به ته دره بوده که موارد قطع نخاعی هم موردی داشتیم.

وی اظهار کرد : گزارش شده عده ای از کاسب کار ها در حوزه عباس آباد همچنان با بستن طناب به روی شاخه درختان عده ای از مسافران تاب بازی می کنند و باید مسوولان ناظر با گشت و گذرهای میدانی منطقه را رصد کنند و اجازه ندهند عده ای برای کسب درآمد با جان مردم بازی کنند.

این مسوول، عدم آنتن دهی تلفن همراه از دیگر مشکلاتی مطرح کرد که در زمان بروز حوادث جاده ای کادر درمان در ارایه خدمات به موقع دچار مشکل می شوند یا اگر حادثه ای برای مسافران غیر بومی در این محور به ویژه شب ها رخ دهد تلفن همراه آنتن نمی دهد.

بهاالدین سام مسوول اورژانس ۱۱۵ شهرستان چالوس هم گفت : هفت فقره در نوروز امسال حادثه جاده ای در این محور رخ داد و چهار نفر هم به علت سقوط از ارتفاع سقوط و پنج نفر هم دچار عوارض قلبی در این مسیر شده بودند که برای درمان به بیمارستان های چالوس و کلاردشت انتقال داده شدند.
شهرستان گردشگرپذیر عباس آباد با برخورداری از ۴۳ نقطه روستایی و سه نقطه شهری حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است، این منطقه به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جنگلی، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق بی نظیر گردشگری ایران و جهان محسوب می شود.

print

پاسخی بگذارید