گفتگوی اختصاصی با میترا درویشی هنرمند مازندرانی
تاریخ: ۲۲:۳۲ :: ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
تنیدن روح هنر در دست بافته ها

هنر قالی بافی یکی از هنرهای با قدمت بالا در کشور و منطقه است.

بهاره نوری: در آخرین روزهای بهمن ماه در میان آفتاب رنگ و رو رفته زمستانی به دیدار یکی از بانوان هنرمند و ورزشکار بهشهری رفتیم تا با او و فعالیت هایش بیشتر آشنا شویم .میترا درویشی که رئیس انجمن صنایع دستی شرق مازندران است؛در کنار مشغول بودن به هنر قالی بافی در زمینه صخره نوردی و کوهنوردی نیز سابقه ای ۱۸ ساله دارد و توانسته قله های مرتفع زیادی را فتح کند؛ و در این زمینه هنوز با علاقه به انتظار فتح قله های بیشتری در بخش های  اجتماعی و فرهنگی است؛ در ادامه گفتگوهای اقتصاد گستر شمال با نخبگان فرهنگی و ورزشی بیشتر با وی آشنا می شویم.

* خانم درویشی ما از فعالیت های شما زیاد شنیده ایم دلمان می خواهد بیشتر از خود برایمان بگویید تا خوانندگان ما نیز با شما آشنا شوند.

همانطور که گفتید من در زمینه های مختلفی فعالیت دارم؛ ۹ سال است که خلبان پاراگلایدر هستم، نایب رئیس کمیته پرواز مازندران بودم و همینطور نائب رئیسی هیات اتومبیل رانی و موتورسواری بهشهر را نیز برعهده دارم و در زمینه دارت هم مربی گری می کنم و انجمنی را هم با نام «حامیان طبیعت پارس بهشهر»پایه گذاری کردم که بیش از ۳۶۰ عضو فعال دارد .

معتقدم که بانوان هم می توانند در زمینه های مختلف اجتماعی، هنری  و ورزشی موفق باشند به همین دلیل سعی کردیم نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی را با همکاری شهرداری و شورای اسلامی بهشهر و صنعتگران صنایع دستی برپا کنیم که بیش از  ۵۰۰ هنرمند در این بخش در آن فعالیت می کنند و آثار و هنرهای خود را به نمایش و فروش می گذارند .

*چه تعداد هنرمند در زمینه صنایع دستی در شرق مازندران فعال هستند؟

بواسطه وجود زمینه های ناب و هنرمندانه این صنعت درشرق مازندران حدود ۲هزار نفر در این بخش فعالیت دارند .

* مهمترین صنایع دستی شرق مازندران که در نمایشگاه دائمی صنایع دستی در بهشهر به نمایش گذاشته می شود را برایمان نام ببرید.

گلیم چه متکازین و وزوار،لاک تراشی ،خراطی ،دست بافته های بافتنی تک میل و دومیل،پارچه بافی سنتی و نساجی سنتی، سوخت نگاری، چرم، تابلو فرش، پاپیه ماشه، نمد مالی و حصیربافی از  محصولات دستی هنرمندان صنایع دستی شرق مازندران هستند که به نمایش  و فروش می گذاریم.

*خانم درویشی آیا شما کارگاههایی هم برای آموزش علاقمندان دارید؟

بله، به نکته خوبی اشاره کردید ما بخش آموزش فعالی هم داریم که به صورت کارگاهی  انجام می شود که علاقمندان می توانند با ثبت نام در این کارگاهها رشته های مورد علاقه خود را آموزش ببینند.

*کرونا در  دو سال جاری به اغلب مشاغل آسیب زده است؛ وضعیت هنر و شغل شما در این دوران چگونه بوده است؟

از آنجایی که با شیوع کرونا اغلب نمایشگاهها تعطیل و منحل شده بودند ما نتوانستیم مثل سابق نمایشگاههایی را در شهرها برگزار کنیم همانند دوره های گذشته که در شهرهایی همچون بندرعباس،کیش، قشم و یا جاهای دیگر حضور داشتیم و از این بابت هم فروشی نداشتیم؛  اما این محدودیت فرصتی شد تا در زمینه فروش آنلاین شانس خود را امتحان کنیم و در این بخش فعال شدیم و با راه اندازی صفحات فروش این محصولات در سایت ها و صفحات مجازی توانستیم مقداری از کاهش فروش را جبران کنیم .

* شما در زمینه هنر قالی بافی هم تجربه دارید در این رابطه برایمان بیشتر توضیح دهید .

هنر قالی بافی یکی از هنرهای با قدمت بالا در کشور و منطقه است و من نیز کارگاه صنایع دستی دارم و یک شرکت تعاونی با نام «لمه چوقا» را نیز اداره می کنم و در این زمینه  هم به آموزش و راهبری شغلی مددجویان کمیته امداد مشغول هستم و سعی کردم با مربی گری در این بخش در آموزشگاههای شرق مازندران شاگردان زیادی را در رشته های قالیبافی، حصیربافی و صنعت بافت آموزش دهم .

*درخواست شما به عنوان یک فعال فرهنگی و اجتماعی که در زمینه هنرهای دستی فعالیت می کنید؛ از مسئولان چیست؟

ما از مسئولان تقاضاداریم که فرصت های صنایع دستی و هنرهای دست، منطقه شرق مازندران را بیشتر مورد توجه قرار دهند و در کمک و همیاری با انجمن های فعال در این بخش همراهی کنند تا این فرصت ها در معرض دید گردشگران قرار بگیرد .

 

*در خاتمه برایمان بگویید که علاقمندان چطور می توانند با شما در زمینه های هنری و ورزشی در ارتباط باشند ؟

هنرمندان صنایع دستی می توانند آثار خود را در نمایشگاه ما به فروش بگذارند و می توانند در کارگاههای ما دوره آموزشی را طی کنند و در این زمینه می توانند با شماره های ۰۹۱۱۶۷۴۵۸۲۷و ۰۹۳۵۵۷۱۵۸۳۰در ارتباط باشند .

شماره های تماس ۰۹۱۱۶۷۴۵۸۲۷-۰۹۳۵۵۷۱۵۸۳۰

print

پاسخی بگذارید