مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خبر داد
تاریخ: ۱۳:۱۴ :: ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
توزیع بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی در فصل زراعی جاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: از ابتدای امسال و طی فصل زراعی جاری توسط سازه‌ها و تاسیسات مدیریت و توزیع آب کشاورزی در شبکه‌های تجن، هراز، گلورد و البرز و سه شبکه غرب استان مجموعا بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی توزیع شد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،حیدر داوودیان با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب در دوره خشکسالی کنونی، اظهار کرد: امسال با توجه به قرار داشتن در سومین سال خشکسالی و شرایط حاد کم‌آبی مدیریت منابع آب کشاورزی در استان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود که خوشبختانه با اجرای برنامه‌های متعدد و نوبت‌بندی توزیع آب در شالیزارها خشکسالی را با کمترین خسارت پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: با توجه به گستره بالای شالیزارهای استان در مناطق مرکزی و شرقی، مدیریت تامین و توزیع آب کشاورزی در این مناطق توسط چهار شبکه هراز، البرز، تجن و گلورد انجام می‌شود. در فصل زراعی جاری با وجود خشکسالی شدید یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون متر مکعب آب سطحی از سازه‌های مرتبط با این چهار شبکه به شالیزارهای مرکزی و شرقی استان تزریق شد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: طبق آمارهای ثبت شده ۱۰۷ میلیون متر مکعب آب از سدهای موجود در این چهار شبکه آبیاری تأمین و توزیع شد. از رودخانه‌های تجن، هراز، نکارود، تالار و بابلرود نیز مجموعا ۸۳۵ میلیون متر مکعب آب برداشت شد. ۲۲۶ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌ها و ۱۱۴۰ میلیون متر مکعب آب نیز از منابع زیرزمینی این مناطق تأمین شد.

داوودیان با اشاره به اهمیت بازچرخانی آب به عنوان یکی از راه‌های مدیریت مصرف و بهره‌وری در استفاده از منابع آبی اظهار کرد: امسال ۱۴۱.۸ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز کشاورزی در دشت‌های هراز، البرز، تجن و گلورد با استفاده از سازه‌های آبی مانند سدهای لاستیکی بازچرخانی شد که اقدام مهمی در زمینه مدیریت مصرف آب محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره میزان آب توزیع شده در هر کدام از دشت‌های یاد شده گفت: در دشت هراز ۴۹۷ میلیون متر مکعب، در شبکه گلورد ۶۳ میلیون متر مکعب، در شبکه تالار و البرز ۳۹۱ میلیون متر مکعب و در شبکه تجن ۲۱۳ میلیون متر مکعب آب کشاورزی توزیع شد که مجموع آب سطحی توزیع شده بخش کشاورزی در این ۴ دشت از ابتدای سال جاری تا پایان فصل زراعی را به بیش از یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون متر مکعب رساند.

داوودیان با بیان این‌که چهار شبکه هراز، البرز، تجن و گلورد مجموعا حدود ۲۲۰ هزار هکتار شالیزار را زیر پوشش قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای طرح‌های زودبازده متعدد طی یک سال اخیر و برنامه‌ریزی برای مدیریت منابع آب که به توزیع درست و اصولی آب کشاورزی منجر شد با وجود خشکسالی شدید شاهد عبور حدود ۶۰ هزار هکتار از شالیزارهای تحت تنش آبی استان از خشکسالی بودیم.

وی به توزیع آب کشاورزی در غرب استان نیز اشاره کرد و گفت: در غرب استان نیز از سه شبکه چشمه‌کیله، آلیش‌رود و سردابرود مجموعا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب سطحی برای شالیزارهای این منطقه توزیع شد که مجموع توزیع آب‌های سطحی برای کشاورزی استان در فصل زراعی جاری را به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب می‌رساند.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران حدود ۶ میلیارد و ‌ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار ۴ میلیارد و ‌ ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیرزمینی است.

به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش آب‌های سطحی و یک میلیارد و ‌ ۳۵۰ میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره‌برداری می‌شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می‌ریزد.

تاکنون ۲ سد بزرگ شهید رجایی و البرز و ۸ سد کوچک با ظرفیت ۳۲۴ میلون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آب‌بندان با ظرفیت ۳۵۰ میلیون متر مکعب در مازندران ایجاد شد که مهار آب‌های سطحی توسط سدها را به حدود ۱۱ درصد رسانده است.

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند که با تولید بیش از ۹۵۰ هزار تن برنج سفید، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۸۰ هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.

print

پاسخی بگذارید