تاریخ: ۱۳:۰۴ :: ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
توزیع ۲ هزار تن بذر سویا در گلستان آغاز شد

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت که توزیع ۲ هزار تن بذر اصلاح شده سویا برای انجام کشت تابستانه میان کشاورزان استان آغاز شد.

حمیدرضا هزار جریبی روز دوشنبه در گزارشی به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: توزیع این مقدار بذر سویا با توجه به کاهش بارندگی و بروز خشکسالی در سال زراعی جاری با هدف کاهش کشت محصولات تابستانه پُرآب طلب و حمایت از تولید کنندگان استان و افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی انجام می شود.

وی ادامه داد: کشاورزان منطقه می توانند بذر اصلاح شده سویا شامل ارقام سامان، کتول ( DPX )، ساری (جی کا) و امیر را از کارگزاری های استان تهیه کنند.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم بذر سویا طبقه گواهی شده ۲۴۰ هزار ریال و مرغوب ۲۱۰ هزار ریال تعیین شده است.

توزیع ۲ هزار تن بذر سویا در گلستان آغاز شد

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز با اشاره به مزایای اجرای طرح کشت قراردادی سویا که به نفع بهره برداران و رونق تولید استان است، گفت : با توجه به افزایش دانه روغنی سویا طی سال زراعی قبل، پیش بینی می شود امسال حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به زیرکشت این دانه روغنی برود.

علی موسی‌خانی افزود: این سازمان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن بذر سویا برای کشت تدارک دیده که برای زراعت سال جاری در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

سال قبل قیمت تضمینی هر کیلوگرم سویا توسط دولت ۳۸ هزار و ۶۰۰ ریال تعیین شده بود که نوسانات بازار، نرخ خرید این محصول را در گلستان به صورت توافقی تا ۱۳۰ هزار ریال افزایش داد.

پارسال از ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار سویا در گلستان حدود ۲۴ هزار تن محصول برداشت شد.

امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم سویا از سوی دولت ۱۲۴ هزار ریال تعیین شده است.

سویا دانه روغنی است که از روغن آن برای خوراک انسان و از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می‌شود.

کشت سویا در استان گلستان به ۲ صورت بهاره و بعد از برداشت کلزا و جو و گندم (خردادماه) و برداشت محصول نیز مهر تا دی ماه انجام می شود.

استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد زیر کشت از قطب های تولید غلات و دانه های روغنی از جمله سویا به شمار می رود.

print

پاسخی بگذارید