تاریخ: ۲۳:۲۲ :: ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
تولید بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان محصولات باغبانی در سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به سرانه مصرف ۱۵۰ کیلوگرمی میوه، حوزه باغبانی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال تولید ثروت می‌کند.

محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: در حوزه باغبانی حدود ۳ میلیون هکتار باغ، ۲۳ هزار گلخانه فعال و ۲۶۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی داریم که براین‌اساس حدود ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات باغبانی در کشور تولید می‌کنیم.

به گفته او، بخش باغبانی ۲۰ درصد سطح زیر کشت کشور، ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی و ۵۰ درصد درآمد ارزی را به خود اختصاص داده است، همچنین رتبه اول تا هشتم ۳۱ محصول باغبانی در اختیار داریم که این یک‌مزیت برای کشور است.

برومندی می‌گوید: سرانه مصرف میوه در ایران ۱۵۰ کیلوگرم است که با احتساب جمعیت ۸۵ میلیونی و در نظر گرفتن متوسط قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو میوه رقمی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال حوزه باغبانی تولید ثروت‌می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش باغبانی صورت گرفته که بخشی از طریق تسهیلات دولتی و مابقی آورده مردم و سرمایه گذاری است که در هفته دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که‌حداقل ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد می کند، همچنین ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌کند.

بنابر گفته معاونت امور باغبانی، بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی کاشمر در دهه فجر به بهره برداری می رسد که ۲۶ میلیون یورو حجم‌ سرمایه گذاری ارزی است که در جلوگیری از خام فروشی تاثیر دارد.

به گفته معاون امور باغبانی، از ابتدای دولت سیزدهم ۳ هزار و ۵۶۰ هکتار گلخانه ایجاد شده که با این وجود در توسعه خوبی در گلخانه داشتیم.

او می گوید: امسال برآورد می شود که تولید مرکبات بیش از ۳۰۰ هزار تن و گیاهان دارویی ۶۰ هزار تن نسبت به سال قبل رشد داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع مرکبات تولید شد که امسال پیش بینی می شود به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد. هیچ سالی واردکننده مرکبات نبودیم و در برخی سال ها با رعایت مصرف تولید داخل در ایام‌ پایانی از طریق مرزنشینان حداکثر ۵ تا ۱۰ هزار تن واردات نارنگی از پاکستان داشتیم و بنابر توافق مقام‌عالی وزارت در مقابل سیب صادر می شد که این موضوع اثر منفی بر قیمت داخل و تولیدکنندگان نداشت.

برومندی گفت: از سال گذشته تلاش‌های زیادی در حوزه بین الملل و تجارت بین المللی صورت گرفت که در یک مورد چینی‌ها خواستار صادرات مرکبات و لیموشیرین ایرانی به این کشور شدند که این صادرات در طول تاریخ باغبانی کشور بی سابقه است.

به گفته او، با توجه به تلاش های صورت گرفته ۱۰۰ هزار تن موز در جنوب سیستان و بلوچستان تولید کردیم و همواره پیش بینی می‌شود که تولید از ۱۵۰ هزار تن فراتر رود، همچنین بدنبال این هستیم که در میوه های گرمسیری به حداکثر تولید برسیم تا کمترین وابستگی داشته باشیم.

معاون امور باغبانی می‌گوید: امسال تولید پسته با کاهش ۵۰ هزار تنی از ۲۸۰ هزار تن به ۲۳۰ هزار تن خواهد رسید.
بنابر گفته معاون وزیر جهاد،ضریب مکانیزاسیون حوزه باغبانی در کشورهای توسعه یافته ۴.۵ تا ۵ اسب بخار در واحد هکتار است، اما در کشور ما ضریب مکانیزاسیون از ۲.۲ عبور کرده است، همچنین ۲۵ هزار تراکتور در باغات کشور وجود دارد.

او گفت: از ۲۶ هزار هکتار باغات چای گیلان، ۱۰ هزار هکتار آن از چرخه تولید خارج شده و در حال تبدیل به باغ ویلا و … بود که ما از این مساله جلوگیری کردیم.

برومندی می گوید: سالانه ۷۰ هزار تن چای مورد نیاز وارد و ۳۰ هزار تن در داخل تولید می شود که با وجود تخصیص ۷۵ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری در قالب اصلاح و احیا و توسعه باغات پیش بینی می‌شود با این رقم واردات چای حدود ۲۰ هزار تن کاهش پیدا کند.

print

پاسخی بگذارید