تاریخ: ۹:۵۱ :: ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
خطاب صنعتگران مازندران به مسئولان: ما کجائیم و شما کجا!

نشست شورای سیاستگذاری خانه دیپلماسی ایران با فعالان اقتصادی شهرستان بابل چالش های صنعت استان مازندران را بیش از پیش هویدا کرد. جایی که مشخص شد مسئولان و متولیان اجرای چنین طرح هایی خبر از میدان عمل ندارند و تنها از تئوری ها و نظریات و آنچه روی کاغذ است می گویند، در حالی که صنعتگران مازندرانی هنوز درگیر چالش های ابتدایی تولید هستند.

در ابتدای این نشست رامین مهمان پرست، رئیس شورای سیاست گذاری خانه دیپلماسی ایران از جراحی اقتصادی، همکاری با کشورهای دیگر در زمینه صادرات و واردات، دانش فنی روز، ماشین آلات مدرن، تامین مالی، کمبود نقدینگی، عدم آشنایی از بازار و  سیاست گذاری کلان در حوزه هماهنگی بین دستگاه های دولتی سخن گفت.

می توان گفت عمده آنچه مهمان پرست در رابطه با آن صحبت کرد، حرف ها، نظریات، تئوری ها و مسائلی است که روی کاغذ قابل بیان و چاره جویی است اما آیا این چالش ها در مقام عمل و در میدان پر از چاله و چالش صنعت عملیاتی می شود؟

در ادامه این نشست معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان مازندران اظهار کرد: برای گسترش دیپلماسی اقتصادی، توسعه کسب و کار و دستیابی به بازار تجاری به دانش اقتصادی نیازمندیم.

علیرضا یوسف نژاد، انرژی ارزان و پایین بودن هزینه نیروی انسانی را ۲ مزیت شاخص در حوزه صنعت در گذشته دانست و افزود: با مشکلاتی که فعلا در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری در کشور داریم دست یابی به رشد مورد نظر امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه باید در حوزه تولید خود را آماده جنگ تن به تن کنیم ادامه داد: ما بنگاه های اقتصادی داریم که ساختار نرم افزاری بسیار قدیمی و ماشین آلات فرسوده دارند، برای تولید مناسب نیازمند بازسازی و تعویض ماشین آلات هستیم تا کالای رقابتی داشته باشیم.

یوسف نژاد تصریح کرد: در حوزه تولید باید پکیچ مناسب داشته باشیم و مالیات ها را کاهش دهیم، گرچه دولت سیزدهم مالیات را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش داد ولی نیاز است به کاهش ۱۰ درصدی برسیم که با انجام این مهم عارضه بزرگی از بدنه اقتصاد کشور حذف می شود.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به دستور وزیر صمت مبنی بر افزایش هزار هکتاری اراضی صنعتی مازندران، خاطرنشان کرد: شهرستان بابل برنامه ریزی و پیگیری داشته باشد تا حداقل ۱۵۰ هکتار از زمین ها را به خود اختصاص دهد تا زیرساخت های مناسبی در حوزه صنعت شهرستان فراهم شود.

صحبت های این مقام مسئول نیز در بیان چالش ها و نیازمندی های صنعت استان فراتر از جمله «این بشود و آن نشود» نرفت؛ طرح موضوعاتی که بارها و بارها از زبان مسئولان بیان شده و همچنان ادامه دارد.

در ادامه محمود فیروزجایی، رئیس اداره صمت شهرستان بابل نیز از ظرفیت های موجود شهرستان متبوع خود گفت: بابل دارای سه شهرک و سه ناحیه صنعتی و دارای ۳۴۶ واحد صنعتی فعال و نیمه فعال با اشتغال ۸۸۹۲ نفر است.

وی افزود: شهرک صنعتی بابلکنار با ۲۳ واحد فعال با اشتغال ۵۴۸ نفر، شهرک صنعتی رجه با ۴۶ واحد فعال با اشتغال ۲۷۶ نفر، شهرک صنعتی منصورکنده با ۵۵ واحد فعال با اشتغال ۱۵۶۶ نفر، شهرک صنعتی لاله آباد با ۲۲ واحد فعال با اشتغال ۸۰۶ نفر، ناحیه صنعتی درونکلا با پنج واحد فعال با اشتغال ۱۰۵ نفر و ناحیه صنعتی کاردیکلا با پنج واحد فعال برای اشتغال ۱۰۹ نفر از ظرفیت های صنعتی شهرستان بابل هستند.

فیروزجایی برای اینکه توپ افتاده در زمینش را به زمین دیگری پرتاب کند، شهرک تولیدی ایران خودرو را از محوری ترین ظرفیت صنعتی شهرستان برشمرد که تا حدودی چالش های فرا استانی دارد و گفت: زیرساخت لازم برای ایران خودرو فرآهم نیست و تقاضا داریم خط تولید، اتاق و رنگ آمیزی در خود ایران خودرو بابل انجام شود که فعلا برای مونتاژ اتاق از تهران وارد ایران خودروی بابل شده و دوباره به تهران می رود.

وی قدم فراتر نهاد و یکی از مهمترین مشکل حوزه صنعت بابل را مشکل فقر زمین برشمرد و تصریح کرد: در بابل با افزایش متقاضیان و سرمایه گذاران با ظرفیت بالا مواجه هستیم اما مشکل فقر زمین داریم و حتی تولیدکنندگان ما فضای مناسب برای کالای تولیدی خود ندارند. همچنین مشکل نقدینگی از دیگر مشکلات محوری صنعتگران است که علیرغم معرفی آنان به بانک اما هنوز تسهیلات سال ۱۴۰۱ به آنها پرداخت نشده است. فیروزجایی حتی پای قانون را هم وسط کشید و گفت که عدم ثبات قوانین و مقرارت از دیگر مشکلات صنعتگران است که در حوزه صادرات آنها را با مشکل مواجه می کند.

با آنچه در بالا و از لسان مسئولان امر مطرح شد، سوال اساسی و مهم اینجاست که آیا واقعا مسئولان از مشکل صنعتگران بی خبرند و یا باخبر هستند و چون یارای بهبود شرایط ندارند به دنبال بیان مفروضات، تئوری های خلق الساعه و انداختن توپ در زمین دیگری هستند. احتمال دیگر اینست که مسئولان مشکلات را نمی بینند؛ مشکلاتی که شاید منبعث از عملکرد خودشان باشند.

مشکلات عدیده ای که دیده نمی شود؟

در ادامه این نشست، محمدصادق رمضانپور، رئیس انجمن کارفرمایان و کارآفرینان شهرستان اظهار کرد: ۸ ماه است که با سیاست انقباضی مواجه هستیم و مبنای آن بر کاهش تورم بود ولی با افزایش چندبرابری تورم مواجه شدیم.

رمضانپور با اشاره به اینکه هنوز هیچ گونه منابع مالی به صنعت تزریق نشده است گفت: برای انجام صادرات نیازمند دانش سیاسی هستیم ولی هربار با یک نوع سیاست در این حوزه مواجه می شویم و تا زمانی که نگاه سیاستگذاران ما به حوزه صنعت اصلاح نشود ما قدرت رقابت نداریم.

وی محوری ترین مشکل صنعتگران را مشکل بازار و دستیابی به بازارهای جدید برشمرد و خاطرنشان کرد: ۲۷۰ واحد تولیدی داریم که اعلام ورشکستگی نکردند اما امروز فریادشان به آسمان بلند شده است.

همچنین در این نشست محمدرضا قشقاوی کارآفرین موفق بابلی در زمینه تولید قارچ با انتقاد از سیاست نادرستی که در حوزه تولید حاکم است گفت: در ایران برعکس دیگر کشورها به جای اینکه تسهیلات لازم در اختیار شرکت های کوچک و متوسط قرار گیرد در اختیار شرکت های بزرگ قرار گرفته در حالی که باید بار اقتصادی کشور را به دوش شرکت های کوچک و متوسط قرار داد.

وی با اشاره به اینکه باید قانونگذاری در این حوزه تغییر کند افزود: در کشور با امتیازات نامتوازن در تقسیم تسهیلات و امکانات مواجه هستیم، در حالی تسهیلات و امکانات در اختیار شرکت های بزرگ کشور قرار می گیرد که شرکت های کوچک و متوسط الگوی واضح مقابله با تحریم ها را مثل روسیه دارند.

وی تصرح کرد: تا زمانی که سیستم بانکی در کشور اصلاح نشود هیچ مشکلی درست و حل نمی شود.

صادق طیبی درازکلا، دیگر کارآفرین موفق حوزه تولید کود و سموم شیمیایی بابل است که نبود بانک اطلاعاتی را عامل مهم در حوزه صنعت برشمرد و گفت: تا زمانی که بانک اطلاعاتی درست نداشته باشیم دیپلماسی اقتصادی کارآمدی مناسب ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید دیپلماسی اقتصادی را از بخش زیرساختی شروع کنیم افزود: هنوز بازار تجارت ما مشخص نیست و ما بازار ارزشمندی برای فروش کالاها نداریم.

طیبی با تاکید بر اینکه تولیدکننده واقعی نیازی به دولت ندارد گفت: باید شخصیت تولیدی بسازیم، با پشت میز نشستن و حرف زدن کاری ساخته نمی شود.

print

پاسخی بگذارید