تاریخ: ۱۲:۲۳ :: ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
دریای خزر مسیر ترانزیتی جدید روسیه برای مقابله با تحریم‌های غرب

موقعیت استراتژیک و راهبردی بنادر شمالی ایران این امکان را به روسیه می‌دهد که محدودیت‌های تحریمی را باز کند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،حسینی پور استاندار مازندران در جریان سفر به روسیه و در دیدار با رئیس سازمان بنادر دریایی و رودخانه‌ای روسیه گفت: محدودیت‌های مختلفی که به دلیل تحریم برای روسیه ایجاد شد از مسیر سه بندر شمالی می‌توان باز شود.

او افزود: این موضوع یک موقعیت استراتژیک و راهبردی برای روسیه است و ما نیز مصمم به فعال کردن این محور هستیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه زیرساخت‌های کشتیرانی در دریای خزر باید افزایش یابد، گفت: روسیه کشتی‌های فراوانی در دریای خزر دارد که می‌تواند برای پایداری در انتقال کالا بین دو کشور تعدادی کشتی‌های اختصاصی برای بندر امیرآباد در نظر بگیرد.

حسینی پور ادامه یکی از موانع رونق نگرفتن ترانزیت دریایی را سخت گیری گمرک روسیه و برخی کشور‌های همسایه برای انتقال کالا‌های ایرانی به روسیه دانست و ادامه داد: به همین دلیل برخی تجار تمایل ندارند در این بستر فعالیت نمایند.

او گفت: کالا‌های غذایی که به روسیه ارسال می‌شود ۱۵ روز در گمرکات جمهوری آذربایجان معطل می‌شود و بخشی از این کالا‌ها در همین مدت قابلیت انتقال ندارد.

استاندار مازندران خواستار تسهسیل در فرایند گمرکی روسیه شد و افزود: با فعال‌تر شدن ترانزیت دریایی کالا‌ها از مسیر دریای خزر می‌تواند سه روزه از ایران به روسیه صادر شود.

استاندار مازندران در رأس هیات ۵۰ نفره از فعالان اقتصادی مازندران دوشنبه ۲۶ تیرماه در راستای دیپلماسی اقتصادی دولت با هدف تقویت مناسبات به روسیه سفر کرده است و تاکنون مذاکراتی با استانداران ولگاگراد، آستراخان و سامارا روسیه و فعالان اقتصادی این کشور داشته است.

print

پاسخی بگذارید