تاریخ: ۲۲:۴۱ :: ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
دستور استاندار برای تسریع در لایروبی رودخانه‌های مازندران

استاندار مازندران با اشاره به استمرار وقوع حوادث طبیعی، بر ضرورت تعیین تکلیف و لایروبی رودخانه ها و رفع نقاط آبگرفتگی شهرهای این استان دستور داد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی پور روز دوشنبه در جلسه ستاد بحران شهرستان چالوس در فرمانداری این شهرستان افزود : بحث لایروبی رودخانه ها حرفه ای و مهم بوده اما در این ارتباط همیشه با موانع قانونی، انسانی و سلیقه ای روبرو هستیم.

وی، برداشت های غیر قانونی از بستر رودخانه ها را از دیگر چالش فرارو و در بروز سیلاب ها تاثیرگذار دانست و اظهارداشت: اگر فیزیک استاندارد رودخانه ها را به هر دلایل غیر کارشناسی و فنی به هم بزنیم به طور قطع با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد.

در استان مازندران ۱۲۰ رشته رودخانه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد : اگر قرار است در حوزه رودخانه های استان کاری انجام شود باید همه استانداردهای لازم رعایت شده و کارهای تحت نظارت سازمان آب منطقه ای و به صورت مهندسی صورت گیرد.

استاندار مازندران تاکید کرد : آب منطقه ای استان هرچه زودتر این بحث مهم رودخانه های را تعیین تکلیف کند چرا که لایروبی ها برای استان ذخایر ارزشی است و هم برای سازندگی ها و زیرساخت ها تاثیرگذار خواهد بود بنابراین مجموعه آب منطقه ای این کار مهم را سرعت بخشد چون سیل خبر نمی کند.

حسینی پور تصریح کرد : برآیندها نشان می دهد که این استان به طور طبیعی بحث سیل را دارد و زیرساخت های شهری و روستایی را باید به سرعت به سمت اصلاح وضع موجود پیش برد و همه توان را بگذاریم تا تعیین تکلیف شود و در هر شهرستان، فرمانداران مسوول جان و مال مردم هستند و نسبت به این مهم حساس باشند.

وی با بیان این که برای رفع کاستی های موجود باید بیشتر جهادی حرکت کرد، ادامه داد : خوب نیست ما در شهرستانی طرحی را مصوب کردیم اما آن طرح اجرا نشود و به نتیجه نرسد، مسوولان امر باید پیگیری کنند اگر کاری به درستی انجام ندهیم همه ضرر می کنیم.

مقام عالی دولت در مازندران تصریح کرد : به عنوان مثال سیل زدگان مرزن آباد چالوس الان می گویند استاندار به این منطقه آمد و رفت اما کاری خاصی صورت نگرفته است، چرا؟ من با توجیهات مخالف هستم، کار چه شده است آیا به نتیجه رسیده یا خیر؟ مردم از ما مسوولان توقع دارند.

 

وی جمع شدن آب های سطحی در شهر چالوس را از جمله دغدغه های این منطقه برشمرد و خاطرنشان کرد : این شهر بیش از شهرهای دیگر استان مشکل آبگرفتگی دارد و باید برای رفع این مشکل اساسی چالوس با همگرایی و مشارکت نهادهای مربوط تدابیر مناسبی اتخاذ بشود.

حسینی پور با اشاره به این که چالوس شهر مقصد گردشگری است، گفت : باید به زیرساخت های این شهر توجه بیشتر شود، به نظر می رسد ۸۰ درصد زیرساخت های شهری چالوس درست شدنی است.

به گفته وی، سازمان آب منطقه ای برای ۲ رودخانه شهرستان چالوس که دارای اهمیت ویژه ای برای منطقه است تصمیم قطعی بگیرد.

مقام عالی دولت در مازندران در خصوص سیل زدگان این شهر افزود: کسانی که منازل شان را در این سیل از دست دادند باید رایگان واحدی در اختیار آن ها قرار گیرد و برای دایمی کردن اسکان این افراد اقدام فوری صورت بگیرد.

حسینی پور اضافه کرد : در بازدیدی که در مناطق خسارت دیده این شهرستان داشتم برخی از آسیب دیدگان از برخورد برخی از مسوولان گلایه داشتند، باید همه ما مسوولان بدانیم این افراد گرفتار شدند به نهادهای مربوط زنگ می زنند بنابراین با آن ها باید همدردی و کمک کنیم، اگر ببینم مسوولی با مردم بد برخورد کرد با او برخورد می کنم.

 

وی در بخش دیگری بر ضرورت تعیین دقیق و حرفه ای خسارت های وارده از سوی مسوولان این شهرستان تاکید و اضافه کرد: اگر کارشناسی از نهادهای کشوری آمدند رقم ارزیابی های منطقه با آن فرد نباید زیاد فاصله داشته باشد تا آن مقدار خسارت را تامین و پرداخت کنیم.

مقام عالی دولت در مازندران در مورد منطقه گردشگری ذوات چالوس هم گفت : این منطقه مقصد گردشگری بوده که باید زیرساخت های آن ساماندهی شود و با انجام سازوکارهای درست در اختیار افراد مربوط قرار بگیرد.

وی یادآور شد : بنابراین باید تدابیری اندیشید تا دیگر شاهد حوادث و اتفاقات نظیر سیل اخیر در منطقه نباشیم و با بهره گیری از همه امکانات این اطمینان را به مردم بدهیم تا آن ها آرامش و آسایش داشته باشند.

استاندار مازندران برآورد اولیه خسارت سیل روز اخیر در استان را ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار اعلام کرد و گفت : با توجه به حجم بالای خسارت ها، کارشناسان امر در حال بررسی دقیق خسارت وارد در شهرستان های مربوط هستند.

print

پاسخی بگذارید