تاریخ: ۳:۳۸ :: ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
دولتی که توی دهن خبرنگارمی‌زد رفت!

در آن دولت هم وزیرش به زیر میکروفن خبرنگاری زد، هم رئیس‌جمهورش خبرنگار و منتقد را به جهنم حواله می‌داد!

هر اتفاق ناخوشایندی می‌تواند یک روی تحسین‌برانگیز هم داشته باشد؛ روی تحسین‌برانگیز توهین سرپرست فرمانداری رفسنجان به یک خبرنگار نیز برکناری «سریع، فوری، انقلابی» او در تماس وزیر کشور به استاندار کرمان است؛ اتفاقی که در دولت قبل حتی پس از توهین وزیر به یک خبرنگار نیفتاد. در آن دولت هم وزیرش به زیر میکروفن خبرنگاری زد، هم رئیس‌جمهورش خبرنگار و منتقد را به جهنم حواله می‌داد!
سرپرست فرمانداری شهر رفسنجان با یک تماس تلفنی وزیر کشور با استاندار کرمان عزل شد. این برکناری پس از آن اتفاق افتاد که این فرماندار در یک نشست خبری با اهالی رسانه، به یک خبرنگار منتقد خود توهین کرده بود.
انتشار فیلم این اتفاق در فضای مجازی و دست به دست چرخیدن آن باعث شد تا مردم و مسئولان همگی در جریان این ماجرا قرار بگیرند. این فیلم قسمتی از نشست خبری علی‌اکبر پورمحمدی، سرپرست فرمانداری رفسنجان در روز دو‌شنبه را نشان می‌دهد که در آن، یک خبرنگار خطاب به پورمحمدی، سؤالی با موضوع انتقال آب برای یک «فرد معروف» می‌پرسد و مدعی می‌شود که فرماندار از وی و انتقال آب برای وی حمایت می‌کند که فرماندار به خبرنگار پاسخ می‌دهد: «یکبار دیگر تکرار کنید، در دهانت می‌زنم، حواست جمع باشد!»
انتشار این فیلم موجی از اعتراض را در فضای مجازی ایجاد کرد. اینکه ادعای آن خبرنگار درست است یا غلط، موضوع این بحث نیست، بلکه موضوع آن است که در هر حال، یک مسئول حق توهین به خبرنگار سؤال‌کننده را ندارد. حتی اگر خبرنگار تهمت زده بود، فرماندار می‌توانست مؤدبانه رد کند و توضیح بدهد همین. هیچ انتقاد و اعتراض و حتی ادعای خلاف واقعی، جایی برای توهین باز نمی‌کند. دوران بدزبانی با خبرنگاران گذشته است.

گرچه فرمانداری یک مقام دولتی محسوب می‌شود، اما دولتمردان ابراهیم رئیسی با اعتراض و نیز عزل فرماندار مذکور نشان دادند که تعلقات قبیله‌ای بر دولت حاکم نیست و کسی که از خطوط اخلاقی عبور کند، بدون ملاحظه مورد اعتراض و برخورد قرار می‌گیرد.
روز گذشته، احمد وحیدی، وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار کرمان، دستور عزل علی اکبر پورمحمدی را صادر کرد. همچنین در اطلاعیه وزارت کشور آمده است: «گفتمان دولت مردمی و عدالت محور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ایجاب می‌کند که مدیران آن ضمن داشتن روحیه مردمی و جهادی، نسبت به تعامل و تکریم آحاد افراد جامعه اهتمام داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود اصحاب رسانه بیش از پیش با رویکرد حرفه‌ای خود به ویژه در طرح پرسش، مسئولان را در مسیر توسعه و پیشرفت کشور یاری دهند.»
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «وزیر کشور دستور برکناری فرماندار رفسنجان را صادر کرد؛ اقدامی به‌موقع در راستای حفظ حرمت جامعه رسانه‌ای». او در توئیت دیگری متذکر شد: «دوران بدزبانی با خبرنگاران گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولتمردان ضروری است.»
ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر مقام دولت بود که نسبت به این رویداد موضع‌گیری داشت. او در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دهان خبرنگار می‌زنید؟ قرار بود مردم، ولی نعمت مسئولان باشند، خبرنگار هم صدای مردم است، گوش و چشم مردم. فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که فرماندار رفسنجان به یک خبرنگار توهین می‌کند. باید اصل ماجرا را جویا شد و حتماً پیگیری خواهیم کرد، فرضاً پای تمایلات شخصی هم وسط باشد باز این مسئولان هستند که باید سعه صدر و عفت گفتار داشته باشند.»
انتصاب پورمحمدی به عنوان سرپرست فرمانداری رفسنجان روز ۱۵ آذرماه امسال در جلسه شورای اداری استان کرمان، همزمان با حضور وزیر کشور در محل استانداری از سوی علی زینی‌وند، استاندار کرمان اعلام و او چندروز بعد با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری معارفه شد. خبرگزاری ایرنا نوشته که چندروز قبل (اواخر بهمن ماه) مسئولان فرمانداری رفسنجان در تماس با خبرنگار ایرنا مستقر در این شهرستان اعلام کردند که در خبر‌ها از عنوان فرماندار برای وی استفاده کنید. در حالی که او نه فرماندار، بلکه سرپرست فرمانداری بود. از دولت روحانی تا دولت رئیسی
توهین سرپرست فرمانداری رفسنجان به خبرنگار منتقد، باعث زنده شدن خاطره توهین عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی دولت روحانی به خبرنگار صداوسیما بود.
فروردین ماه سال ۹۶ و در حاشیه جلسه هیئت دولت یازدهم، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سؤالی در خصوص مرجوعی بودن ایرباس سومی که به ایران آمده می‌پرسد که در پاسخ با رفتار زشت وزیر راه مواجه می‌شود. عباس آخوندی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته شده ایرباس سوم که به ایران آمده، مرجوعی کشور کلمبیا است، آیا این موضوع صحت دارد، گفت که «مرجوعی یعنی چی، این حرف‌های عجیبی است.»
در ادامه، عباس آخوندی پس از قطع دوربین، نسبت به این سؤال واکنش دیگری نشان داد و به خانم خبرنگار گفت: «خبرنگار باید یک جو عقل داشته باشد!» او بعد از این سخنان، میکروفن خبرنگار را گرفته و قصد پرت کردن آن را داشت و با لحن فریادگونه گفت: «شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمیارید؛ برید بابا!»
آخوندی که با وجود برخورد زشتش با یک خبرنگار خانم، با هیچ برخوردی از سوی دولت مواجه نشد، دو روز بعد و پس از واکنش‌های متعدد به رفتار توأم با اهانت و خشونتش، به جای عذرخواهی، در بیانیه‌ای این بار خبرنگاران را به جریان‌های موهومی وابسته دانست که برابر ملت ایستاده، ثروت ملت را به یغما برده و جز لجاجت و عناد هیچ چیز ندارند!
روحانی البته شعار‌های زیادی در مورد آزادی بیان و احترام به خبرنگار و رسانه بیان می‌کرد، اما در عمل، تخریب وجهه رسانه‌های منتقد بخشی از مشی دولت او شده بود. خود حسن روحانی هم بار‌ها رسانه‌های منتقد را مورد اهانت قرار داد.
در موردی دیگر، خرداد همان سال خبرنگار روزنامه قدس در حاشیه جلسه هیئت دولت از وزیر بهداشت در خصوص افتتاح بیمارستان امام رضا ۲ و حساب ملی سلامت سؤالی مطرح می‌کند که این سؤال با واکنش عجیب وزیر مواجه می‌شود. قاضی زاده هاشمی خطاب به خبرنگار روزنامه قدس می‌گوید: «روزنامه قدس یک روزنامه سیاسی شده، از پول امام رضا خرج می‌کند و سیاست‌هایش علیه امام رضا است.» خبرنگار روزنامه قدس در خصوص برخورد وزیر با وی می‌گوید: «خطاب به وزیر گفتم که ما هم یک رسانه‌ایم و بخش‌های مختلف داریم و سؤالمان را می‌پرسیم؛ اما وزیر در ادامه گفت: شما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه‌کار کند.»
اکبر ترکان، مشاور عالی روحانی و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد هم در پاسخ به سؤال خبرنگار رادیو در خصوص اجرا نشدن قانون الحاق مناطق آزاد به وزارت اقتصاد پس از چهار ماه، گفت: «به شما چه ربطی دارد!»
نه عباس آخوندی، نه قاضی زاده هاشمی و نه اکبر ترکان هیچ‌کدام تذکری از سوی رئیس دولت نگرفتند؛ رئیس دولتی که با شعار آزادی مطبوعات و احترام به حق پرسشگری اهل رسانه بر سر کار آمد، اما در عمل سیلی از توهین و ناسزا را تقدیم منتقدان کرد. اینکه رسانه‌های حامی دولت آزاد باشند که بدیهی و البته به نفع دولت است. باید دید نوع رفتار با منتقدان و معترضان چگونه است و فهرست ناسزاگویی‌های حسن روحانی و بی اعتنایی‌اش به توهین‌های وزرایش به خبرنگاران نشان می‌دهد که او چقدر در شعارش برای احترام‌گذاری به اهل رسانه و آزادی بیان منتقد و معترض و لزوم شنیدن صدای اعتراض، صادق بوده است؛ و این همه، تازه غیر از برخورد‌های حقوقی و قضایی با رسانه‌های منتقد است که مدام مورد شکایت دولت روحانی قرار می‌گرفتند و به دادسرا احضار می‌شدند.
حال آنان که توهین به رسانه روال‌شان بود، رفته‌اند و دولتی سرکار آمده که فرماندار توهین‌کننده را یک روز بعد و با یک تلفن برکنار می‌کند تا کسی که می‌خواهد بر دهان خبرنگار بزند، فرصت این کار را نیابد و دیگران هم متوجه عاقبت تندی و بی ادبی با اهل رسانه بشوند. هر اتفاق ناخوشایندی می‌تواند یک روی تحسین‌برانگیز هم داشته باشد. روی تحسین‌برانگیز توهین سرپرست فرمانداری رفسنجان به یک خبرنگار هم برکناری «سریع، فوری، انقلابی» او در تماس وزیر کشور به استاندار کرمان است. اتفاقی که در دولت قبل، حتی پس از توهین وزیر به یک خبرنگار نیفتاد.

print

پاسخی بگذارید